Not provided in Analytics, hoe zie ik mijn zoekwoorden?
Misschien heb je het al wel eens gezien in Google Analytics. De zoekterm “not provided” in het rijtje met zoekwoorden waar je op gevonden bent. Website-eigenaren kregen al een tijdje in toenemende mate not provided te zien en konden daardoor steeds minder goed zien via welke zoektermen het zoekverkeer op hun website binnenkomt. Google heeft deze week aangegeven dat ze voortaan alle data zullen achterhouden. (alles op not provided). Wat nu?
Wat is ‘Not Provided’
Als iemand in Google ergens op zoekt en vervolgens een website in de zoekresultaten aanklikt dan kan de eigenaar van die website in Google Analytics zien op welke zoekterm deze bezoeker heeft gezocht. De bezoeker kon dat echter al voorkomen via een “beveiligde verbinding” van Google. Nu is het zo dat er bij de cijfers van je zoekverkeer in Google Analytics ‘not provided’ tussen de zoektermen staat. Hieronder valt al het zoekverkeer dat binnen is gekomen via een beveiligde verbinding (Secure Search) en waarvan de gegevens dus verborgen blijven.
Is dit nieuw?
In den goeie ouwe tijd waren alle gegevens met betrekking tot zoekopdrachten nog beschikbaar. Later voerde Google een beveiligde variant van de zoekmachine in (https://google.com in plaats van //google.com) waarin deze gegevens al werden afgeschermd. Sinds 2012 is het zo dat gebruikers die ingelogd zijn met hun Google account, eveneens automatisch zoeken via de Secure Search. Zoekgedrag van deze gebruikers werd vanaf toen dus ook niet meer vrijgegeven en kwam in Google Analytics onder (not provided) te staan. Sinds deze week gaat Google nog een laatste stap verder door alles standaard op not provided te zetten. 100% dus. Je hebt daarmee geen inzicht meer in welke keywords je bezoekers hebben ingetypt. Het probleem is dus niet nieuw, maar wel in omvang toegenomen.
Waarom zou Google dit doen?
Een terechte vraag. Google doet dit naar eigen zeggen om de privacy van haar gebruikers te waarborgen. Opvallend is dat de gebruikers van Google Adwords nog wel inzicht hebben in het zoekgedrag van mensen die op hun website terecht komen. Er wordt vanuit Google dus met twee maten gemeten, waar je als niet-betalende Google gebruiker de dupe van bent.
“All animals are equal, but some animals are more equal than others.”
Waarom zijn deze keywords waardevol?
- Om te zien op welke zoektermen je al gevonden wordt
- Om te kunnen aantonen dat jouw SEO werkzaamheden resultaten opleveren
- Om kansen te vinden om de prestatie van pagina’s of hun ranking te verbeteren
- Om erachter te komen hoe gebruikers je content ervaren
- Om nieuwe zoekwoorden te ontdekken waar je je op kunt richten
Hoe vind je zoekwoorden nu?
Gelukkig zijn er manieren om er alsnog achter te komen via welke zoektermen het zoekverkeer naar je website komt. Aangezien wij graag in oplossingen denken zullen we dit artikel focussen op alternatieve manieren om je zoekverkeer te analyseren, in plaats van keihard te gaan haten op Google. Voordat je meteen de pijp aan Maarten of-wie-dan-ook geeft of gaat zoeken naar een oplossing voor dit probleem, is het goed om het volgende te beseffen:
Elk van dit soort veranderingen brengt een mooie kans met zich mee.
Als jij er namelijk voor zorgt dat je weet hoe je om kunt gaan met deze verandering, dan onderscheid je je daardoor van veel online ondernemers en marketeers die de pijp wél aan Maarten hebben gegeven. Survival of the fittest.
Bestemmingspagina’s in Google Analytics
We kunnen wel kijken welke “pagina’s” het meeste bezoeker krijgen van Google. Dan kan in Google Analytics via Verkeersbronnen > Zoekmachineoptimalisatie > Bestemmingspagina’s. Zo kun je er al achter komen welke pagina’s het beste lopen. Dit zijn de meest waardevolle pagina’s op je website omdat daar de meeste bezoekers komen. Natuurlijk is het slim om deze pagina’s te gaan verbeteren en eventueel te voorzien van een Call-to-action (levert je meer conversie op). Door zelf te zoeken in Google op de zoektermen waarop je probeert te scoren, kun je zien wat op welke plaats je staat. Dat is natuurlijk wat veel werk, maar op die manier krijg je wel de data die je wilt hebben.
Met Google Analytics kon je vroeger zien op welke zoekwoorden (keywords) je bezoekers in Google hadden gezocht om vervolgens op je website uit te komen. Sinds de 'not provided' update is dit helaas niet meer zo waardevol als voorheen, omdat Google besloten heeft om deze data niet meer allemaal inzichtelijk te maken voor webmasters die niet adverteren met Google Adwords. Zonde, maar niet het einde van de wereld!
Je kunt nog steeds een idee krijgen van de zoekwoorden die je het meeste zoekverkeer opleveren door vanuit je Google Analytics account naar 'Acquisitie' > 'Alle verkeer' > 'Organisch' te gaan. Je kunt dan zien welke bestemmingspagina's op je website de meeste bezoekers vanuit Google (SEO) hebben gekregen en dat geeft je al een beetje inzicht in waar je bezoekers zoals naar gezocht hebben.
Google Search Console
Een ander methode om te controleren op welke zoekwoorden je bezoekers hebben gezocht is Google Search Console. Daar zie je op welke zoekwoorden jouw website is vertoond in de SERP en hoeveel kliks dat heeft opgeleverd.
Ook tools zoals Ubersuggest en Semrush kunnen je inzicht geven in welke zoekwoorden er verantwoordelijk zijn voor je website verkeer.
Waarom je zoekwoorden bekijken?
Natuurlijk is het grappig om te zien waar je bezoekers op zochten maar het is ook leerzaam. Jouw website's zoekwoorden geven je namelijk inzicht in de gedachtegang van je doelgroep maar ook in de onderwerpen waar jij de meeste bezoekers mee binnen haalt.
Je kunt de pagina's op je website die veel bezoekers trekken dan sterker gaan maken zodat ze nog hoger in de zoekmachines komen, bijvoorbeeld door er meer naartoe te linken (backlinks). Als je ergens goed mee scoort dan is het veel rendabeler om daar beter mee te gaan scoren dan om je aandacht te focussen op de pagina's op je website die nog niet zo goed scoren...
Pagina's die helemaal geen (zoek)verkeer trekken kun je verwijderen en redirecten naar pagina's die het wel goed doen, zodat je de kwaliteit van je website hoog houdt. Ook kun je besluiten om deze artikelen opnieuw te schrijven of simpelweg veel waardevoller te maken. Vergeet ze daarna niet opnieuw te promoten, zodat Google deze pagina opnieuw indexeert en opnieuw kan gaan waarderen.
Optimaliseren op zoekwoorden
In de onderstaande video leer je meer over het plukken van 'laaghangend SEO fruit'.
Kortom:
Geen reden tot paniek! Laat het ‘Not Provided probleem’ een mooie kans voor je zijn om bewuster met de data om te gaan die je altijd al tot je beschikking had (met name de bestemmingspagina’s) en ga er ook mee aan de slag!