Dropshipping op eBay: onderzoek de concurrentie

Dropshipping is de afgelopen tijd uitgegroeid tot een serieuze verkoop- en orderbehandelingsstrategie. De voornaamste sleutelwoorden die met het concept dropshipping in verband gebracht worden, zijn winst en gemak.Tussenpersonen worden uitgeschakeld en de leverancier of fabriek levert rechtstreeks aan de klant. Dit concept heeft een heel nieuwe dimensie toegevoegd aan de mogelijkheden van kleine ondernemers en verkopers op eBay.Er zit echter een addertje onder het gras en dat addertje heet concurrentie. Een verkoper heeft alleen voordeel aan dropshipping als hij winst kan maken. Ook op eBay is er sprake van moordende concurrentie die het leven van een verkoper flink kan vergallen.De competitie op eBay heeft weleens wat weg van de prijzenslag van sommige supermarktketens in Nederland. Hoe kun je het beste de concurrentie onderzoeken, zodat je een zo hoog mogelijk profijt kunt behalen met je dropshipping business op eBay?

Product feedback

Het product dat je verkoopt kan je bedrijf maken of breken. Je moet een product hebben dat iemand graag wil hebben of hard nodig heeft. Informatie over producten die mensen gebruiken of gewoon leuk vinden, kun je vinden op eBay. Hiervoor kun je een tool als eBay Pulse gebruiken. Als verkoper moet jij je specifiek richten op markten die erg in trek zijn.

Dropshipping bronnen

Als je goed zoekt op internet, vind je een heleboel leveranciers die zich richten op dropshipping producten. Let er echter op dat prijzen, beleid en vooral de kwaliteit van die leveranciers kan verschillen.Tik simpelweg de term “drop shipping eBay” in op een zoekmachine en je onderzoek is gestart. De kunst is om een dropship leverancier te vinden die producten levert voor een niche – een segment in de markt – met veel vraag, maar weinig concurrentie.

Welke markt?

Zoals gezegd kun je een schat aan informatie vinden op eBay zelf, waardoor onderzoek simpelweg een kwestie van tijd en inzet is. Met behulp van klantinformatie kun je nagaan hoeveel verkopers zich toeleggen op één bepaald product.Kies een product en een dropship bedrijf in een markt die nog niet verzadigd is, anders valt er weinig te verdienen. Hoe meer verkopers een bepaald artikel op eBay verkopen, hoe minder winst er te behalen is voor iedereen.

Powersellers

Hoe minder competitie, hoe meer winst je kunt behalen (doe dus eerst een concurrentieanalyse). Een Powerseller is een handelaar op eBay die veel verkopen realiseert en een klantenfeedback van 98% genereert. Een Powerseller kun je herkennen aan het PowerSeller icoon naast de user ID op de eBay interface.Deelnemers aan dit programma hebben speciale privileges, zoals voorrang bij de eBay klantenservice, promotionele aanbiedingen en handelswaar, deelname aan geavanceerde verkoopcursussen, extra onderzoeksmogelijkheden en nog veel meer voordelen. Ga dus niet de strijd aan met een Powerseller als je net om de hoek komt kijken, want je gaat gegarandeerd onderuit.

Dropshipping vs. groothandel

Het verschil tussen een groothandel en het dropshipping concept is simpel. Bij dropshipping levert de fabrikant of leverancier het product rechtstreeks aan de klant zelf. Een groothandelaar levert het product daarentegen aan de verkoper, zodat jij de verzending naar de klant moet regelen.De voordelen van dropshipping zijn duidelijk. Tegenwoordig hebben veel groothandelsbedrijven een eigen dropshipping afdeling. Voor eBay verkopers is dat een groot voordeel, vooral ook omdat er in het dropshipping wereldje veel oplichters circuleren.

De wereld van de online detailhandel

Dankzij internet is er momenteel een rijkdom aan vraag en aanbod, waardoor er ongekende mogelijkheden openliggen voor ondernemers. Voor een beginnende verkoper op eBay die een nieuw internetbedrijf wil starten, is het van levensbelang om de mogelijkheden te onderkennen van dropshipping, groothandelsbedrijven en niche markten.