Hoe maak je goede bulletpoints?
Bulletpoints zijn speerpunten in bijvoorbeeld een opsomming. Je ziet deze veel gebruikt worden in landingspagina's zoals een opt-in pagina of in een salespage waar opsommingen staan met voordelen van een product. Overtuig je bezoeker van de waarde van je aanbod of dienstverlening door alle voordelen, unique selling points en met name het eindresultaat van je product duidelijk te maken. Prikkel bijvoorbeeld de nieuwsgierigheid van je lezer. In de bekende AIDA formule die veel in copywriting wordt gebruikt vallen bulletpoints onder het onderdeel 'Desire'.
Dit is veelal een opsomming met opvallende icoontjes, zoals de groene vinkjes in dit voorbeeld van onze aanmeldpagina voor een webinar. Opsommingen pakken meer aandacht dan reguliere tekstblokken en zijn makkelijker te consumeren, zeker voor de scannende websitebezoeker.
Houd bij je opsommingen rekening met het zogenoemde seriële-positie-effect, ook wel de peak-end rule. Dit is een fenomeen dat ontdekt is door de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus. Het betekent dat hoe correct we de lijst onthouden afhankelijk is van de positie van de items. Woorden aan het begin en aan eind van de lijst worden doorgaans het best onthouden. Het beter onthouden van het begin van de lijst heet het begineffect (primacy effect) en hetzelfde principe voor het einde van de lijst heet het recentheidseffect (recency effect).
Bulletpoints creëren een behoefte
Benoem wat je klant of inschrijver krijgt, zoals in het voorbeeld de zin: ‘De beste technieken anno 2018 om hoger in Google te scoren’. Benoem ook wat je klant misloopt als hij niet tot conversie overgaat, zoals in dit voorbeeld de zin: ‘Het einde van het … tijdperk, mis jij de boot of loop je voorop?’
De bedoeling van deze bulletpoints is het creëren van een behoefte bij je lezers. Door duidelijk te maken welke voordelen je product of dienst allemaal biedt kun je lezers interesseren voor het aankopen van je product. Je ziet hierboven een voorbeeld van de inhoud van een SEO webinar. Een ander voorbeeld zie je hieronder bij een webinar aanmeldpagina.
Zoals gezegd moet het je doel zijn om deze bulletpoints te gebruiken voor het verhogen van het aantal verkopen op je salespage / je conversie.
Waar moeten goede bulletpoints aan voldoen?
Het is belangrijk om in bulletpoints alleen te spreken over het WAT in niet over het HOE. Dat betekent dat je de inhoud van je product of dienst wel zo duidelijk maakt dat je de lezer ermee interesseert maar niet zover uitlegt dat de lezer je product niet meer zou hoeven kopen omdat je de inhoud al volledig gedeeld hebt. Je ziet in bovenstaande opsomming ook veel zinnen beginnen met "Hoe", daarmee geef ik aan dat er uitgebreide instructie te vinden is in mijn programma maar ik geef niks weg, ik laat wel de onderwerpen zien.
Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je lezers zo nieuwsgierig worden van je bulletpoints dat ze je product alleen al zouden kopen om uit te vinden wat je precies bedoeld.