Leaderboard

Wat is een leaderboard?

Een leaderboard is een weergave van de activiteit van de gebruikers van een online communicatieplatform. Een leaderboard wordt veel gebruikt op een internet forum, community, social media, chatkanaal, website of andere digitale omgevingen. Een leaderboard is vergelijkbaar met een soort van scorebord. Hierop is duidelijk te zien welke gebruiker in de recente periode veel actief is geweest en geeft een weergave hoe de verhoudingen hierin liggen ten opzichte van andere gebruikers. Een leaderboard heeft de afmeting van een banner en wordt vaak aan de rechter zijkant van het scherm weergegeven.

Wat is het doel van een leaderboard?

Een leaderboard heeft vaak een sterk motiverende werking en nodigt dus uit voor interactie. Veel mensen zijn competitief en zien een soort van wedstrijdelement hierin. Een leaderboard kan dus uitstekend inspelen op een innerlijke overwinningsdrang van de mens. Niemand wil immers een achterblijver zijn.

Hoe zet je een leaderboard in?

De manier waarop een leaderboard wordt ingezet is afhankelijk van de keuze van de eigenaar van het online platform. Er zijn eigenaars die het leaderboard een nadrukkelijke rol willen laten spelen om de gebruikers tot meer interactiviteit uit te dagen, anderen houden het bij een eenvoudige vermelding of zien helemaal af van deze functionaliteit omdat ze dit als te opdringerig ervaren.

Op het moment dat een leaderboard actief wordt toegepast om de gebruiker uit te nodigen voor meer interactiviteit, kan dit een onderdeel zijn van een periodieke e-mail campagne. Hierin worden de gebruikers op de hoogte gesteld van de recente activiteit op een online communicatieforum en wordt er vermeld welke gebruikers het meest actief zijn geweest op het forum.

Daarnaast kan er gekozen worden om “karma-punten” aan deze lijst toe te voegen. Een gebruiker wordt hierbij met “virtuele schouderklopjes” beloond voor het geven van nuttige antwoorden of het inbrengen van nieuwe onderwerpen. Op deze manier wordt er ingespeeld op de behoefte aan erkenning. Een leaderboard kan dus mensen motiveren om een volwaardig lid te worden en actief deel te nemen aan dit digitale platform.