Zakelijk bloggen is een must

Veel ondernemers worstelen met de vraag: moet ik nu gaan bloggen, ja of nee? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde, maar over wat mij betreft is het antwoord voor de meesten: JA. Ik geef je 5 relevante redenen:

Door zakelijk bloggen bouw je autoriteit op

Door zakelijk te bloggen laat je zien waar je kennis en je passie liggen. Je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Sinds ik begin 2014 echt actief ben gaan bloggen, merk ik dat de belangstelling voor mijn diensten beduidend is toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Met bloggen bouw je aan je autoriteit

Maar ik ga niet al mijn kennis weggeven!

Veel ondernemers zijn bang om hun kennis weg te geven. Wat mij betreft volledig onterecht, want juist door je kennis te delen bouw je aan je autoriteit. En dan nog: je hoeft echt niet alles weg te geven. Vergeet niet dat de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel is, dat de bezoeker van je website lang niet alles kan onthouden waar jij allemaal over schrijft. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld. Zo word jij degene waar ze alles op jouw vakgebied kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

Door zakelijk te bloggen word je beter in je vak

Door te bloggen over je vak, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Zeker wanneer je jezelf dwingt met vaste regelmaat een nieuw blog te publiceren, zoals ik dat doe. Hier zijn twee redenen voor:

  1. Je moet continu nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. Je moet stellingen in je blogs onderbouwen en daar dus links naartoe vinden

Sommige mensen hebben de onderwerpen voor het oprapen. Voor hen is punt 1 niet aan de orde. Ik moet zelf echter nog de eerste blogger tegenkomen voor wie dat geldt. Het overgrote deel van de zakelijke bloggers heeft moeite om onderwerpen te bedenken.

Ook punt 2 geldt niet voor iedereen. Wanneer je een absolute autoriteit op je vakgebied bent of zelf onderzoek doet en daarover publiceert, zal niemand jouw beweringen in twijfel trekken. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om je beweringen te onderbouwen, liefst met links naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer veel over je vakgebied en wie weet doe je daar weer inspiratie door op. Daarnaast dwing je jezelf zo om nog meer kennis op te doen. En daardoor word je dus beter in je vak.

Zakkelijk bloggen is een must

Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. Want wees eerlijk: als je moet kiezen tussen twee bedrijven, kies je dan een bedrijf dat je vertrouwt, een bedrijf dat je een beetje vertrouwt of een bedrijf dat je niet vertrouwt? Ik weet het antwoord wel.

Bloggen vergroot je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Maar wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft weer twee belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is

Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Zelfs andere Marketingmed auteurs mailen mij met vragen omdat ze de informatie die ze zochten vonden op mijn website. Daarnaast krijg ik beduidend meer “spontane” aanvragen binnen via mijn website sinds ik actief (met vaste regelmaat) blog.

Zakelijk bloggen: vindbaarheid

Zakelijk bloggen levert je omzet op

Waar ik de vorige alinea mee eindigde, toont aan aan dat je omzet haalt uit het feit dat je blogt. Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Let wel: dit betekent niet dat de blogs een commerciële insteek hebben. Juist door consequent en consistent waarde te bieden, werkt bloggen ook zakelijk in je voordeel. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot het vertrouwen dat jij of je bedrijf geniet bij je klanten
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website
  • Uiteindelijk leveren deze drie factoren samen klanten op, en dus omzet

Ben jij al begonnen met zakelijk bloggen?

Heb ik je overtuigd? Waarom, of waarom juist niet? Laat het hieronder weten in een reactie. Ik ben benieuwd!