Yieldable

Yieldable betekent letterlijk: meegevend. De term slaat dan ook op de mate waarin de prijs van een product meegeeft. De prijzen staan dus niet vast, maar veranderen aan de hand van een aantal factoren. Deze factoren bepalen of de doelgroep bereid is om de ene keer meer te betalen voor hetzelfde product of eenzelfde dienst dan de andere keer. Deze factoren worden in het Engels de drie F’s genoemd:

Fixed capacity – schaarste

Als het aanbod of de capaciteit van een product beperkt is, zal een klant eerder bereid zijn om er een hoger bedrag voor te betalen. Er zijn immers maar weinig opties en als je het echt graag wilt hebben of meemaken, zul je ervoor moeten betalen.

Fenced demand – segmentatie

Door een duidelijk onderscheid te maken in de diensten of functionaliteit van je product kun je klanten ook overhalen om meer te betalen. Wil je bijvoorbeeld meer service? Dan moet je ook meer betalen.

Full utilization – het aanbod wordt volledig benut

De vraag moet regelmatig groter zijn dan het aanbod, wil je de prijs yieldable maken. Als je bijvoorbeeld een vliegticket koopt waar je relatief veel voor hebt betaald en de helft van het vliegtuig blijft leeg, voel je je als klant een beetje genept door de vliegmaatschappij. Zij willen immers het vliegtuig vol krijgen en zullen dus de prijs op het laatste moment nog naar beneden gooien. De volgende keer zul jij waarschijnlijk langer wachten met het boeken van dezelfde tickets omdat je weet dat het vliegtuig toch niet vol zit en de prijzen ongetwijfeld nog omlaag gaan – of je vliegt met een andere maatschappij. Hoge winst is de belangrijkste reden om prijzen van een product elastisch (yieldable) te maken. Het maakt dan niet zoveel uit als een deel van de producten met een lage marge of zelfs met verlies worden verkocht omdat er uiteindelijk een hoge totale opbrengst gerealiseerd wordt.