Virale Marketing
Wat is virale marketing?
Bij virale marketing wordt gebruik gemaakt van de bestaande sociale netwerken om een product of dienst onder de aandacht te brengen. De veel gekozen doelstelling hierbij is om positieve associaties te bewerkstelligen om op deze manier een sneeuwbaleffect te creëren. Virale marketing heeft als doelstelling om consumenten te bereiken en heeft veel weg van een vorm van digitale mond-tot-mond reclame. Veel bedrijven zien deze toepassing als een snelle en voordelige manier om binnen een kort tijdsbestek veel klanten te bereiken.
Bedrijven hebben slechts beperkt invloed op virale marketing. De kracht van de campagne wordt voor een groot gedeelte bepaald door de voortplantings quote. Dit cijfer geeft aan hoeveel personen een bericht doorstuurt naar anderen. Het virale effect kan gestimuleerd worden door seeding. Dit is een techniek die als doelstelling heeft om mensen en websites te informeren over de campagne. Dit is de enige invloed die een bedrijf heeft op de exposure, de richting en de invloed van de campagne. Op het moment dat een bericht nauwelijks meer wordt gedeeld of doorgestuurd, is er sprake van een uitdoving fase.
Virale marketing wordt vaak toegepast met behulp van een reclamefilmpje. Een goed filmpje dat digitaal verspreid wordt kan een sterker effect hebben dan een reclameboodschap op tv. Hiervoor moet de film aan één van de volgende drie voorwaarden voldoen: grof, prikkelend of grappig. Hierbij heeft vooral het humoristische effect de meeste waarde. Het is wel van belang om de effecten van de combinaties van de diverse campagnes te monitoren. Een gecombineerde inzet van traditionele marketing met een virale toepassing kan het resultaat negatief beïnvloeden. Daarnaast kan een boodschap als té commercieel gezien worden en zullen mensen de berichten veel minder doorsturen als er ook al veel aandacht voor is op de traditionele media. Daarnaast is er het gevaar op imagoschade als een filmpje bij de verkeerde klantgroepen terecht komt.
Er zijn een aantal belangrijke voordelen van virale marketing aan te geven. Allereerst is er een duidelijk kostenvoordeel. Virale marketing is veel voordeliger dan het gebruik van traditionele media. Daarnaast is deze marketingvorm uitstekend geschikt om een jongere doelgroep te bereiken. Tot slot is de snelheid van virale marketing een groot voordeel. Als er gebruik wordt gemaakt van traditionele media, zal het een langere tijd kosten voordat een reclameboodschap wordt herkent.
Hoe realiseer je virale marketing?
Eigenlijk is het vrij simpel: creëer een campagne die inspireert en makkelijk te delen is. Zorg voor een pakkende boodschap, deel hem met een slim gekozen doelgroep en zorg ervoor dat zij jouw boodschap weer makkelijk kunnen delen met hun volgers, fans en vrienden. Hierdoor verspreidt je boodschap als een olievlek over het hele internet.
Een leuk voorbeeld:
In 2008 besloot Cindy Gordon (Vice President of New Media and Marketing Partnerships bij Universal Orlando Resort) om 7 Harry Potter fans uit te nodigen voor een geheime webcast. Deze 7 fans waren zorgvuldig gekozen: stuk voor stuk hadden ze veel invloed op belangrijke Harry Potter fansites en een groot bereik op Social Media. Tijdens de webcast werden de 7 fans op de hoogte gesteld van alles wat ze wilden weten over het nog te openen Harry Potter-pretpark. Na de webcast deelden deze fans de primeur die ze net gekregen hadden met hun fans, vrienden en volgers op Social Media.
Het resultaat?
Goron schat dat uiteindelijk 350 miljoen mensen direct of idirect van deze 7 fans over het nieuwe pnretpark hoorden. Virale marketing van het hoogste niveau!
Voordelen Virale Marketing
Virale marketing is, zeker vergeleken met traditionele marketing, doorgaans vrij goedkoop. Ook bereik je via deze weg makkelijker een jongere doelgroep die via traditionele media een stuk lastiger te bereiken is.
Nadelen Virale Marketing
Het ontwerpen van een virale campagne is niet voor iedereen weggelegd! Ook geef je als bedrijf de controle over een virale campagne uit handen zodra deze is gelanceerd. Waar je een verkeerd vallende reclame op televisie bijvoorbeeld binnen enkele uren ingetrokken kunt hebben, is het vrijwel onmogelijk om een campagne volledig van het internet af te halen.