De tone of voice van je verhaal is letterlijk vertaald het geluid van je stem. We hebben het hier dus over de manier waarop je je klant aanspreekt: welke woorden gebruik je, hoe ziet je zinsopbouw eruit en tutoyeer je je klant of spreek je hem aan met U?
De volgende punten zijn belangrijk bij het bepalen van je tone of voice:
Je doelgroep. Je wilt weten wat het opleidingsniveau is, welke leeftijd ze hebben, hoe ze aangesproken willen worden. Zo spreek je een groep middelbare scholieren anders aan dan een groep starters in de IT-markt: allebei in de jij-vorm, maar bij de eerste in luchtige, relaxte zinnen en eigentijdse woorden en bij de tweede meer op zakelijke toon met veel vaktermen.
Het onderwerp. Waar gaat je verhaal over? Is het een zwaar onderwerp of mag het lekker luchtig zijn?
Het doel van je verhaal: wil je de lezer informeren of juist instrueren? Overhalen of amuseren? Gebruik een toon die past bij het doel van je verhaal.
De afzender. Gaat je website en alle teksten daarop enkel over je producten? Dan wil je een toon gebruiken die past bij het product en wat het uitstraalt. Is je website echter een verlengstuk van jezelf, dan wil je zo veel mogelijk je “eigen” geluid laten horen.