Thought Leadership

Thought leaders (letterlijk: gedachteleiders) zijn personen, bedrijven en organisaties die een leidende en onderscheidende positie innemen binnen hun vakgebied. Zij kenmerken zich door een vooruitstrevende en vernieuwende blik op de markt te hebben en zetten hun expertise in om conventionele werk- en gedachtepatronen te doorbreken. Thought leaders zijn innovatief en hebben vaak een inspirerende en afwijkende visie. Ze zijn niet bang om daarvoor uit te komen, omdat ze weten dat het ze onderscheidt van de rest van de markt. Die markt ziet je namelijk als bedrijf wat bovenop de business zit: je weet veel van de markt, kent je klanten, begrijpt de problemen en behoeften van de klanten en speelt daar op een unieke manier op in. Je kunt jezelf als bedrijf Thought leadership toe-eigenen, maar het is pas echt geloofwaardig wanneer je het volgens je klanten, collega’s en concurrenten verdient. Thought leadership helpt je dan ook om je reputatie te versterken. Daarnaast zorgt het ervoor dat je nieuwe, potentieel interessante klanten (en collega’s!) aantrekt die met je mee willen denken over het vooruit helpen van de markt waar je in werkt. Een goed voorbeeld van een thought leader is Steve Jobs, die door zijn manier van denken en innoveren enorm heeft bijgedragen aan de populariteit van het merk en de producten van Apple. Google is als bedrijf een ware thought leader, door zijn werknemers een dag in de week aan hun eigen projecten te laten werken. Volgens Google ontwikkelen de werknemers daarmee zichzelf en komen er nieuwe, innovatieve ideeën naar voren waar Google vervolgens weer profijt van kan hebben.