No Cure No Pay

No cure no pay betekent letterlijk: geen oplossing, geen betaling. Hiermee wordt bedoeld dat degene die een dienst levert pas betaald wordt wanneer die dienst tot een goed einde is gebracht. Een resultaatafhankelijke beloning dus, in plaats van een veel meer voorkomende inspanningsafhankelijke beloning. No cure no pay wordt op veel verschillende gebieden ingezet. Zo werken sommige advocaten, letselschadeadviseurs, makelaars maar ook bedrijven die schepen bergen, internet marketeers en affiliatenetwerken op een no cure no pay basis. Binnen de affiliate marketing houdt no cure no pay in dat de affiliate (partner) pas uitbetaald wordt (door de adverteerder of het affiliatenetwerk waar hij/zij aan verbonden is) als er daadwerkelijk verkopen voortkomen uit de door de affiliate geplaatste advertenties of tekstlinks. Gebeurt dit niet? Dan krijgt de affiliate niet betaald. Voorstanders van no cure no pay zien deze betaalmogelijkheid als het gelijk stellen van de belangen van beide partijen. Tegenstanders daarentegen zien gevaar voor bijvoorbeeld advocaten en letselschadeadviseurs, waarbij deze vooral zaken zullen behandelen waarvan ze zeker weten dat ze die tot een goed resultaat kunnen brengen en daarmee minder kansrijke zaken links laten liggen.