Lead

Een lead is een persoon die mogelijk interesse heeft in jouw diensten. Leads worden meestal gegenereerd door middel van leadgeneratie-campagnes. Waarbij marketing meestal de campagne verzorgt en de sales-afdeling ervoor moet zorgen dat een lead ook daadwerkelijk klant wordt en de verkoop of inschrijvingen plaatsvindt. Warme leads zijn mensen waarvan bekend is dat ze interesse hebben in jouw producten of diensten. Denk aan frequente bezoekers van Funda, als jij hypotheekadvies verkoopt, of mensen die Googlen op “product X kopen”. Bij warme leads ben je er dus zekerder van dat deze leads ook een verkoop gaan opleveren. Koude leads zijn bijvoorbeeld lijsten met telefoonnummers die je met telemarketing ‘koud’ gaat benaderen, zonder dat ze erom hebben gevraagd. Koude leads zijn dus mensen die volledig onbekend zijn bij jouw bedrijf en die ook nog geen (klik)gedrag hebben vertoond waaruit interesse blijkt voor jouw diensten. Je kunt, los van zelf campagne voeren, ook leads inkopen. Er zijn verschillende aanbieders van (e-mail)adressenbestanden. Of je kiest wellicht voor affiliate marketing. Bijvoorbeeld door samen te werken met een website over trouwen, als jij een cateraar voor bruiloften bent. Het is dan aan jou om de leads die daaruit komen vervolgens om te zetten naar omzet.