Kritieke prestatie-indicatoren, afgekort KPI's, zijn variabelen om prestaties van ondernemingen te analyseren. Het is een managementinstrument. Het is echter niet hetzelfde als kritieke succesfactoren. KPI’s worden overal gebruikt om te bepalen hoe je het doet als bedrijf. Je zet er je commerciële doelen mee voor een bepaalde periode.
Zo kun je ook KPI’s aan jouw website hangen. Je kunt bijvoorbeeld berekenen welke omzet je op jaarbasis wilt draaien. Die verdeel je over de maanden of weken. En vervolgens ga je meten of je die omzet haalt elke week of elke maand. Zie je een stijgende of juist dalende lijn in jouw resultaten, dan kun je op tijd bijsturen. Je houdt namelijk doorlopend vinger aan de pols hoe jouw bedrijf het doet.
KPI’s kun je eigenlijk op alles definiëren waarop jij wilt scoren met jouw bedrijf. Verwar ze niet met Key Success Indicators. Dat wat je minimaal moet doen om van jouw bedrijf, project of onderneming een succes te maken. Je kunt KPI’s zetten op ziekteverzuim van je personeel, maar net zo goed op NPS-score vanuit jouw klanten, het aantal klachten, de duur van telefoongesprekken enzovoort. Alles wat je SMART kunt meten, kan je in principe als KPI definiëren.