De Cost per Lead (CPC) is een maat voor de kosten van een onlineadvertentie. In dit geval betaalt de adverteerder niet voor elke klik, maar voor elke lead. Dat betekent dat de gebruiker zich daadwerkelijk voor heeft ingeschreven voor een seminar, de nieuwsbrief wilt ontvangen of een offerte heeft aangevraagd.Anders dan bij CPT of CPC-betaalmodellen, betaal je dus niet alleen voor views of kliks, maar voor daadwerkelijk interacties. Hierdoor weet je als adverteerder veel beter dat je ook krijgt wat je hebben wilt vanuit een advertentie. Ongeacht de zichtbaarheid die je natuurlijk ook hebt geregenereerd met jouw campagne.Als adverteerder weet je nu, als het goed is, ook meer van jouw potentiële klant. Mogelijk heb je nu zijn contactgegevens en weet je ook dat jouw potentiële klant actief geïnteresseerd is in jouw producten en diensten. Je kunt hem nu gaan benaderen om er ook echt omzet uit te gaan halen. Dat kun je doen op de manier die het beste past bij jou en jouw diensten. Door te bellen, of juist door een gerichte e-mailcampagne op te zetten.Let er dan wel op dat je in jouw advertentie de juiste verwachtingen hebt gewekt. Juist bij een CPL-campagne loont het om heel duidelijk te zijn over wat je gaat doen met de gegevens van jouw lead. Want als er na jouw vervolgstappen alsnog mensen in groten getale afhaken, dan heb je veel geld betaald voor niks. Dan ben je beter af met minder leads, maar wel kwalitatief hele goed. Je betaalt namelijk niks voor mensen die niet in jou geïnteresseerd zijn. Beter kies je dan voor een laag volume en hoge kwaliteit.