Citymarketing

Citymarketing (letterlijk: stadspromotie) omvat alle activiteiten die erop gericht zijn de stad of een deel daarvan de promoten. Citymarketing wordt gebruikt om het imago van de stad te veranderen, verbeteren of versterken, om meer toeristen aan te trekken of om de stad interessant te maken voor bedrijven. De volgende punten zijn belangrijk bij citymarketing:
  • Weten wie je wilt bereiken. Bestaat je doelgroep uit inwoners of ondernemers van de stad of juist uit mensen die van buiten (moeten) komen? Wanneer je dit weet worden de kanalen via welke je de citymarketing gaat uitvoeren makkelijker te kiezen. Toeristen bereik je immers niet via de lokale krant!
  • Wat is de identiteit van de stad? Iedere stad heeft een persoonlijkheid, die wordt bepaald door zaken als ligging, geschiedenis, uiterlijk, grootte, bekende gebouwen of evenementen. Dit kan je USP zijn!
  • Wat wil je bereiken? In sommige gevallen wordt citymarketing ingezet om grote evenementen naar een stad toe te trekken, zoals bijvoorbeeld de Olympische Spelen of een groot festival. Je zult dan andere strategieën moeten toepassen dan wanneer je bijvoorbeeld het gevoel van veiligheid wilt vergroten onder de mensen die al in de stad wonen.
Citymarketing kun je doen door bijvoorbeeld een gemeentelogo te (laten) maken en die duidelijk in beeld te brengen, zowel in de stad als in de communicatie naar buiten toe. Ook kun je een stadsslogan (laten) maken, waarbij mensen gelijk weten waar de stad voor staat. Voorbeelden hiervan zijn I Amsterdam, Venloverwelkomt, Enschede stad van nu, This Is Eindhoven en Leiden, stad van ontdekkingen.