Ambassadeur

Wat is een ambassadeur?

Een ambassadeur is een persoon die loyaal is aan een bedrijf en dit enthousiasme overdraagt aan anderen. Dit kan een medewerker van een bedrijf zijn (dit wordt dan ook wel een brand evangelist genoemd) maar ook een klant. Een ambassadeur zal anderen wijzen op de toegevoegde waarde dat een product heeft. Een waardevolle ambassadeur zal deze stelling zelfs verdedigen als er kritiek op is.

Een ambassadeur zal door middel van mond-tot-mond reclame en online zijn of haar positieve ervaringen met een bedrijf verspreiden. Deze laatste vorm wordt earned media genoemd. Een klant zorgt volledig spontaan voor een vorm van “gratis reclame” voor een bedrijf. Een ambassadeur wordt ook wel een “brand advocate” genoemd.

Ambassadeurs zijn zeer waardevol voor een bedrijf. Zij kunnen andere mensen immers motiveren om gebruik te maken van het aanbod dat een bedrijf biedt. Het belang hiervan is groot omdat de meeste mensen veel waarde hechten aan de mening van de ervaringsdeskundigen. Dit is zeker van toepassing in het tijdperk waarin we nu leven, met veel digitale mogelijkheden om te communiceren. Het is voor een bedrijf dan ook zeer waardevol om zorg te besteden aan het voldoen, of beter nog, het te overtreffen van de verwachtingen.

Een bedrijf kan een indicatie krijgen over de verhouding ambassadeurs ten opzichte van de minder loyale klanten door een Net Promotor Score meting uit te voeren. De uitslag hiervan kan gezien worden als een KPI die betrekking heeft op de klanttevredenheid en loyaliteit.

Ambassadeurs van een bedrijf kunnen worden gezien als fans van een merk. Zij kunnen een belangrijke bijdrage leveren voor de naamsbekendheid of acquisitie. Daarom is het voor een bedrijf belangrijk om een zo groot mogelijke groep aan ambassadeurs aan zich te binden. Hiervoor worden loyaliteitsprogramma’s ingezet en worden er extraatjes aangeboden aan mensen die nieuwe klanten aanbrengen.