Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Naast website content kun je ook de afbeeldingen op je website optimaliseren voor de zoekmachines zoals Google. Dit is een effectieve manier om beter gevonden te worden op keywords die voor jou relevant zijn.

Veel webmasters laten deze taak liggen, de mens is nu eenmaal snel gemakzuchtig. Des te meer reden om het zelf wel goed te doen, zo maak je meer kans om goed gevonden te worden in Google. In dit artikel lees je waarom het nu eigenlijk zo belangrijk is en vind je een handleiding om de afbeeldingen op je site zelf te optimaliseren!

Waarom afbeeldingen optimaliseren?

Afbeeldingen plaatsen is de simpelste vorm om je content te verrijken. Het maakt je content visueel aantrekkelijker wanneer het niet een lange saaie lap tekst is. Ook zorg je voor meer overzicht en uitleg door met relevante afbeeldingen te werken.

Naast het voordeel van verschillende soorten media en de gebruikerservaring voor je lezer, brengen afbeeldingen ook extra SEO-voordelen met zich mee. Je kunt in een afbeelding namelijk op verschillende plekken je keyword verwerken.

Samengevat de 3 belangrijkste redenen om met de SEO instellingen van afbeeldingen aan de slag te gaan:
  1. Je geeft meer informatie aan de robots van Google zodat deze beter snappen waar je site over gaat.
  2. Uit usability-oogpunt: mensen die afbeeldingen uit hebben staan ‘zien' evengoed wat er op je afbeelding staat, handig voor mensen met een trage verbinding en voor blinden en slechtzienden.
  3. Je wordt ook gevonden via de Google Afbeeldingen index dus je hebt meer kans dat de bezoeker je site zal vinden

Bestandsnaam

Stel je maakt een foto van een voetbalveld, dan is de bestandsnaam bijvoorbeeld ‘IMG057.jpg’. Aan een dergelijke naam kan Google niet afleiden dat het om een voetbalveld gaat. Google is dan afhankelijk van de content om de afbeelding heen om te raden wat de afbeelding precies voorstelt.

Als je de afbeelding in plaats daarvan voetbalveld-in-amsterdam.jpg noemt, heb je wel een goede, beschrijvende bestandsnaam. Wanneer iemand in Google afbeeldingen zou zoeken op ‘voetbalveld in amsterdam’, dan komt jouw afbeelding al snel naar boven.

Zo hebben wij in het voorbeeld het woord ‘reptielenbrein’ in de bestandsnaam van de afbeelding verwerkt.
Scoren met afbeeldingen in Google

Titel 

Na het uploaden van je afbeelding in je CMS (zoals WordPress of Phoenix), kun je een titel en een alt tag opgeven. De titel verschijnt in een titelveld wanneer je met je muis boven het object gaat hangen.
Titel, alt tag en onderschrift optimaliseren voor SEO

Alt tag

Alt tags zijn alternatieve titels die verschijnen als een afbeelding niet goed geladen wordt. Beide titels komen in de broncode van je pagina als je de afbeelding gebruikt. Google en andere robots lezen deze dus ook om te ‘zien' wat er op je afbeelding staat.

Je geeft hier een duidelijke omschrijving van je product. Dit kun je ook nog afwisselen wanneer je veel foto's van hetzelfde product hebt, door te variëren met termen waar mensen op zoeken.

Onderschrift

Onder een afbeelding kun je een omschrijving van de afbeelding als onderschrift plaatsen. Ook hierin kun je jouw belangrijkste zoekwoorden nog eens plaatsen. Google ziet dit onderschrift namelijk niet als onderdeel van je content, maar als beschrijving van je afbeelding. Dit draagt zowel bij aan je score in Google afbeeldingen als aan je algemene vindbaarheid op deze zoekwoorden.

Neil Patel, een bekende auteur op het gebied van online marketing, publiceerde in een van zijn onderzoeken dat onderschriften onder afbeeldingen, buttons en andere media maar liefst drie keer vaker worden gelezen dan de gewone content. Naast SEO is dit dus zeker een plek waar je iets belangrijks voor je (scannende) lezer wil plaatsen.

Scoren in Google afbeeldingen

In Google kun je ook op afbeeldingen zoeken, Google geeft dan alle afbeeldingen uit haar index weer die voldoen aan je zoekopdracht. Ook hier is het natuurlijk zo dat de meest relevante afbeeldingen bovenaan komen te staan.

Google kijkt naar de optimalisatie van de afbeelding zelf (bestandsnaam, titel, alt tekst en onderschrift) in combinatie met de context er omheen (de waarde en de Google positie van het artikel waar het plaatje in opgenomen is).

Let er wel op dat je geen misbruik maakt van het optimaliseren van afbeeldingen voor Google. De informatie die je aan een afbeelding hangt moet namelijk wel kloppen. Stel dat ik 20 afbeeldingen in mijn artikel over het maken van een marketingplan op zou nemen en deze allemaal een titel zou geven als marketingplan-maken1.jpg, marketingplan-maken-2.jpg etc. dan is dat al minder logisch en minder geloofwaardig.

Ik maak het tevens onduidelijk voor Google welke afbeelding er nu echt over ‘marketingplan maken’ gaat. Ik concurreer dus als het ware tegen mezelf.

Scoren in Google afbeeldingen

Google kijkt daarnaast ook naar het zoekgedrag van haar gebruikers. Stel dat er maandelijks duizend mensen in Google afbeeldingen zoeken op ‘marketingplan maken’ maar dat niemand van die mensen mijn afbeelding aanklikt. Ook dan zal Google mijn afbeelding omlaag halen, simpelweg omdat het niet als relevant wordt ervaren aan de zoekopdracht.

Voordeel van Google afbeeldingen

Misschien heb je de afbeeldingen index van Google zelf ook wel eens gebruikt wanneer je ergens naar op zoek bent. Je weet wel ongeveer wat je zoekt, maar weet niet exact de naam van het product. Of je wilt graag een overzicht zien van de mogelijkheden en hebt geen zin om gelijk diverse webwinkels af te struinen. Voor veel mensen is Google Afbeeldingen hét startpunt van hun zoektocht!

Neem bijvoorbeeld steigerhouten meubelen. Door de zoekterm “steigerhouten meubelen” bij Google in te typen krijg je natuurlijk de gewone resultaten, maar als je op afbeeldingen klikt kun je veel makkelijker zoeken welke je nu precies zoekt. Een gemiste kans als jouw webwinkel daar niet tussen staat met je foto's!

Als je de afbeeldingen op je website goed optimaliseert neemt de kans toe dat mensen je website via een afbeelding vinden. Als je daar slim op inspeelt kun je de afbeeldingen op je website omschrijvingen meegeven waar de gebruiker op zou zoeken.

Neem bijvoorbeeld spiraalvormige pasta, als je niet weet hoe dit officieel heet type je gewoon “spiraalvormige pasta” in google in en geheid dat jouw soort er tussen staat. Had je je foto echter ‘fusilli' e.d. genoemd in plaats van een beschrijving dan zou je afbeelding hier niet naar voren gekomen zijn. Zonder de merk- of productnaam te kennen komen mensen daardoor toch bij jouw product uit.

Meerdere afbeeldingen optimaliseren

Je kunt natuurlijk meerdere afbeeldingen in een artikel zetten en daarmee ook weer op verschillende (afgeleide) keywords richten. Hoe meer afbeeldingen, des te rijker je pagina wordt en des te makkelijker het ook wordt voor je lezer om je artikel goed op te nemen.

Voorkom wel dat je verschillende afbeeldingen in je artikel exact dezelfde titel geeft. Ga eerder voor brede zoektermen, afgeleide keywords en longtail keywords.

Bestandsgrootte en laadtijd

Niets is zo vervelend voor je online bezoeker als een trage website. Als je een website bezoekt wil je het liefst geen tijd verspillen, die kostbare laadtijd kun je immers aan andere zaken besteden. Herkenbaar? Jouw websitebezoeker denkt er niet anders over. Wanneer je alleen al de afbeeldingen op je website optimaliseert zal je website een stuk sneller worden. Bezoekers haken af bij een trage website en blijven langer hangen op een snelle website. Daarom is een snelle website vele malen succesvoller.

Op veel websites zie je gelikte afbeeldingen staan die vormgegeven zijn in Photoshop of andere grafische programma’s. De afbeeldingen geven een mooie look-and-feel aan de websites, maar kunnen de website ook vertragen omdat de afbeeldingen vaak te groot worden opgemaakt.

Wanneer je een afbeelding optimaliseert wordt er overtollige data verwijderd uit de afbeelding en worden de afbeeldingen gecomprimeerd.

De WP Smush It plugin in is ontzettend populair onder WordPress gebruikers. De plugin is gebruiksvriendelijk en je hoeft niet afbeelding voor afbeelding te optimaliseren; je klikt gewoon op bulk smush. Uiteraard is het wel mogelijk om al je afbeeldingen één voor één te ‘smushen’. Dit kun je doen in de mediabibliotheek.

Wil je liever geen plugin gebruiken om de afbeeldingen te optimaliseren? Dan bestaan er ook andere handige tools en programma’s waarmee je dit kunt doen. Idealiter upload je een afbeelding altijd op het gewenste formaat en met een modern bestandsformaat.

Tip: Ben je benieuwd hoe jouw website presteert? Test je website met PageSpeed Insights van Google om te controleren of je website goed geoptimaliseerd is voor de zoekmachines en of je niet te grote afbeeldingen gebruikt.

Crop je afbeeldingen

Binnen onze Phoenix software maken wij gebruik van een cropper. Hiermee snijd je een afbeelding uit op het te gebruiken formaat zodat je nooit een te grote afbeelding gebruikt. Ook slaan wij verschillende formaten van de afbeelding op en halen deze op wanneer ze gevraagd worden.

Zo kan een uitgelichte afbeelding op een blogoverzicht veel kleiner worden weergeven dan op het blogartikel zelf.

Afbeeldingen op Amazon S3 uitleg