arrow_drop_up arrow_drop_down
Optimaliseer je Google Shopping feed voor beter presterende advertenties
1 september 2020 
in SEA

Optimaliseer je Google Shopping feed voor beter presterende advertenties

Eindelijk, het is zover. Je hebt succesvol een product feed aangemaakt en je bent klaar om Google Shopping te veroveren met jouw product advertenties. Of toch niet?

Het aanmaken van een feed is een geweldige start om je Google Shopping campagne van start te laten gaan. Of je shopping feed ook daadwerkelijk zorgt dat jouw producten getoond worden op Google Shopping is een tweede kwestie. Dat is waar feed optimalisatie in beeld komt.

google-shopping-feed-optimaliseren

Aan de slag – Je Google Shopping feed perfectioneren

Simpel gezegd, door je product feed te optimaliseren haal je meer uit je shopping campagnes dan wanneer je dat niet doet. Je kunt bijvoorbeeld negatieve zoekwoorden gebruiken, advertentiegroepen aanmaken, onrendabele producten verwijderen en nog veel meer. Zo zorg je ervoor dat jouw producten verschijnen in de shopping advertenties zodra klanten er actief naar op zoek zijn.

Hoe je begint en hoe je het meeste uit een geoptimaliseerde shopping feed haalt, lees je verder in dit artikel. Ik geef 5 praktische tips die je direct op je feed kunt toepassen en extra stappen waarmee je de kans op een succesvolle shopping campagne nog meer kunt vergroten.

5 Google Shopping feed optimalisatie tips om mee te beginnen

Je Google Shopping feed optimaliseren zorgt ervoor dat je advertenties relevanter worden en meer worden getoond. De volgende tips helpen je op weg om dit te bereiken.

1. Je campagne structureren

Het structureren van je campagne helpt Google Shopping advertenties hun volle potentieel te bereiken. Dit kun je op enkele manieren doen, zoals het segmenteren op prijsbereik, het gebruik van op locatie gebaseerde strategieën, of zelfs het richten van advertenties op sectoren die momenteel populair zijn (bijv. zonnebrillen in de zomer, winterjassen in de winter).

Daarnaast kan je je campagne ook segmenteren door producttypes, categorie details of andere aangepaste labels toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je campagne met bijna chirurgische precisie op de perfecte markt gericht is. Je kan bijvoorbeeld een koelkast onder keukenapparatuur verkopen.

Je moet onthouden dat wanneer je de eigenschappen van je feed wijzigt, deze wijzigingen niet automatisch toegepast worden op jouw productgroepen. Je moet je productgroepen binnen de advertentiegroep in de Shopping campagne bijwerken om de wijzigingen aan te brengen.

2. Stel je bestsellers voorop

Zodra je een goed overzicht hebt op de producten die het meest worden verkocht kun je ze een “bestsellertag” geven. Nadien kun je besluiten om meer budget te besteden om nog meer afzet te genereren.

3. Producten uitsluiten en opnemen

Door het opnemen en uitsluiten van bepaalde producten in je Google Shopping feed, kun je je kosten verminderen. Seizoensgebonden producten en producten die amper in voorraad zijn kun je bijvoorbeeld tijdelijk pauzeren. Het heeft tenslotte geen zin om een lege voorraad te adverteren.

Het is ook belangrijk om de marge van je producten in de gaten te houden. Vooral bij producten die in de aanbieding zijn, zul je zien dat bij sommige de cost per click hoger komt te liggen dan je marge. In dat geval is het tijd om die producten uit te sluiten van je shopping feed.

Google Shopping producten uitsluiten

4. Negatieve zoekwoorden gebruiken

Om ervoor te zorgen dat alleen mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product op je advertenties klikken, gebruik je negatieve zoekwoorden. Als je shopping ad bijvoorbeeld getoond wordt wanneer mensen zoeken naar ‘gratis Nike trainers', moet je wellicht ‘gratis' aan je lijst met negatieve zoekwoorden toevoegen.

Als je niet zeker bent welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw product, bekijk dan je statistieken in Google Ads. Als een bepaalde zoekterm jouw advertentie veel triggert, maar weinig klikken genereert, is deze wellicht niet gerelateerd aan je product.

5. Advertentieplanning gebruiken

Met advertentieplanning kan je je advertentie campagnes aanpassen aan bepaalde tijdstippen van de dag. Dit is erg handig wanneer je meerdere campagnes in verschillende regio's hebt. Als de data laat zien dat je advertenties een piek bereiken op een bepaald tijdstip, kun je je budget voor dat tijdstip een beetje verhogen. Je kunt de planning makkelijk op campagneniveau instellen via het tabblad ‘advertentieplanning'.

Bereik nóg meer met je Google Shopping feed

Het creëren van een robuuste product feed is een goed begin, maar om het onderste uit de kan te halen kun je nog een paar extra stappen nemen.

Analyseer je gegevens

Door de resultaten van je shopping campagnes goed onder de loep te nemen, krijg je een beter begrip over het succes en falen van bepaalde advertenties. Gegevens zoals de ROAS, CPC, vertoningspercentage en veel andere bieden verkopers een beter perspectief hoe ze hun advertenties kunnen verbeteren. Door zowel wekelijks als maandelijks de prestaties in de gaten te houden, kun je je feed zo snel mogelijk aanpassen wanneer dat nodig is.

De zoektermen die jouw klanten gebruiken om een bepaald product te vinden, kunnen na een bepaalde tijd veranderen. Wanneer je weet waar je klanten naar op zoek zijn, kun je de product titels en beschrijvingen in je feed zo snel mogelijk aanpassen om je advertenties relevant te houden.

Gebruik de feedback van je klanten in je voordeel

Als je feedback op voorgaande aankopen hebt, gebruik ze om je product feed nog beter vorm te geven. Wanneer je ziet dat bepaalde klanten zoeken op bepaalde termen, kun je het overwegen om ze op te nemen in de beschrijvingen of titels van je producten. De meeste mensen zoeken bijvoorbeeld naar rood, en niet naar bordeaux.

klantbeoordelingen Google Shopping

Verzamel genoeg gegevens

Geen enkele campagne is onmiddellijk perfect. In het begin lopen je Google Shopping campagnes op erg weinig gegevens. Daarom is het noodzakelijk om soms te experimenteren om te zien wat het beste werkt voor jouw producten. Hoe meer data Google ontvangt, hoe meer je campagnes geoptimaliseerd kunnen worden.

Hou je concurrentie in de gaten

Je kan de beste Google Shopping advertenties op de markt hebben, maar als je de concurrentie niet in het oog houdt, kan je moeilijkheden ondervinden. Gebruik dynamic pricing (met pricewatch-vergelijkingen) om ervoor te zorgen dat je producten aanvaardbaar geprijsd zijn. Op die manier heb je evenveel kans om de verkoop te sluiten als een concurrent.
Het maximum uit je afbeeldingen halen

Zodra je de perfecte feed gecreëerd en geoptimaliseerd hebt, beginnen je advertenties te verschijnen aan je doelpubliek. Voor elke Google Shopping advertentie heb je ook een opvallende afbeelding nodig die je klanten aanzet om op jouw advertentie te klikken.

De eerste afbeelding voor een product op Google Shopping moet altijd duidelijk zijn. Google heeft strikte richtlijnen voor Google Shopping afbeeldingen om ervoor te zorgen dat de productafbeeldingen van goede kwaliteit zijn.

Wanneer je je afbeelding kiest, overweeg dan zowel productafbeeldingen als lifestylefoto's. Voor kleding producten lijken de laatste soort afbeeldingen meer succes te hebben. Op andere gebieden is dit echter niet het geval. Daarom moet je de afbeeldingen bedachtzaam selecteren op basis van het type product dat je verkoopt.

Het is ook belangrijk dat je product meer dan 1 afbeelding heeft. De meeste online shoppers willen een product vanuit meer dan een perspectief zien alvorens het product in hun winkelmandje te plaatsen. Bovendien kost de advertentie niets tot een klant op je link klikt, dus waarom zou je niet zoveel mogelijk van je product laten zien door meer foto's toe te voegen? Probeer elke kant van je product te laten zien zoals het voorbeeld hieronder:

Google shopping voorbeeld

Naast het gebruik van diverse afbeeldingen, moet je onthouden dat ze geen watermerken of tekst mogen bevatten. De kans dat Google deze weigert is namelijk vrij groot. En zelfs als ze niet meteen geweigerd worden, hebben ze een negatieve invloed op de kwaliteit van de afbeelding en kan het potentiële kopers afschrikken. Bovendien moeten productafbeeldingen overeenkomen met de variant die verkocht wordt. Als je afbeeldingen niet voldoen aan de minimumvereisten, heeft Google nu een functie toegevoegd die je afbeeldingen automatisch verbetert.

Omdat je producten niet tastbaar zijn, zul je alles uit je product beschrijvingen en afbeeldingen moeten halen. Wanneer de titels en beschrijvingen van je producten goed overeenkomen met de afbeelding (en vice versa), maken je advertenties meer kans om getoond te worden op Google Shopping.

Je Google Shopping feed organiseren – Speel in op je sterke kanten

Wanneer je de grootste impact op iets wilt maken, is het steeds belangrijk om je te richten op gebieden waar je sterk in bent. Feed optimalisatie is niet anders. Als je een product hebt dat populair is en een hogere winstmarge heeft, moet je er zoveel mogelijk gebruik van maken. Dat is waar de organisatie van je feed bij komt kijken.

Door je feed goed te organiseren, zorg je ervoor dat je producten op de meest specifiek mogelijke worden geadverteerd. Hier zijn een aantal tips:

  • Producten segmenteren op prijsbereik

Sluit producten uit waarvoor het duidelijk meer kost om ze te adverteren dan dat ze opbrengen en stel je winstgevende producten voorop. Door je “winners” van je “losers” te onderscheiden, zorg je dat met meer precisie iedere campagne kunt optimaliseren en kunt experimenteren.

  • Producten segmenteren volgens locatie

Verzamel genoeg gegevens over je demografie en kom te weten op welke locatie de meeste klanten zitten. Hierdoor kun je makkelijker op regionaal, nationaal of zelfs globaal niveau besluiten waar je je producten het beste kunt adverteren. Ski uitrustingen adverteren op de Bahama's zal minder opleveren dan in Canada bijvoorbeeld.

Vervolgens kun je de lijsten met producten van elkaar onderscheiden zodat je advertentie strategieën goed zijn afgestemd op de verschillende markten.

  • Producten uitsluiten die niet in voorraad zijn

Waarom je waardevolle budget verspillen aan advertenties voor iets dat momenteel niet verkocht kan worden? Je kan dit verder uitbreiden door ook variaties op producten uit voorraad uit te sluiten. Dit kan van pas komen als iemand een meer generieke zoekopdracht uitvoert. Als je variaties niet uitsluit, is het mogelijk dat de zoeker voornamelijk variaties vindt die niet voorradig zijn, klikt en vervolgens teleurgesteld verder zoekt naar een alternatief.

Wanneer je deze 3 tips toepast, creëer je een sterk overzicht waarin je ziet welke producten minder goed verkocht worden en op welke locaties je “winners” het meeste verkocht worden. Daarna kun je het overwegen om de lokalisatie van je advertenties te optimaliseren voor een nog beter bereik.

lokalisatie-google-shopping-advertenties

Verbeter het uiterlijk van je advertenties via je Shopping feed

Het is belangrijk om ook rekening te houden met hoe je advertentie eruit komt te zien. Hier zijn enkele tips waardoor je je advertenties nog aantrekkelijker maakt voor de klant om op te klikken.

  • Hoofdlettergebruik

Klanten beschouwen een advertentie vaak als minder betrouwbaar als deze slecht geschreven is of Wanneer Elk Woord Met Een Hoofdletter Begint. Google heeft hier ook een sombere kijk op, en kan de advertentie zelfs markeren als spam. Vanwege deze redenen mogen hoofdletters enkel gebruikt worden wanneer het grammaticaal passend is, zoals voor merknamen en afkortingen.

  • Taalconsistentie

Blijf consistent in je manier van schrijven. Tenzij het iets om iets gaat dat zowel in het Nederlands als Engels van toepassing is. Bijvoorbeeld het woord “Bluetooth” kent iedereen en “blauwe tand” zal hoogstwaarschijnlijk een averechts effect hebben op je advertentie.

Teveel jargon kan bepaalde kopers afschrikken omdat ze niet zeker zijn of jouw product is waar ze naar op zoek zijn. De Nederlandse shopper is best taalvaardig als het gaat om Engels, maar ga toch even na of een abstract woord in je advertentie ook bekend staat bij je doelgroep. Zo niet, dan zul je een andere titel of beschrijving moeten vinden waar je publiek wel naar op zoek is.

  • Beperkingen qua tekenlengte (web en mobiel)

Ken je tekenlimieten. De Google Shoppings-limiet bestaat in totaal uit 150 tekens. In de meeste gevallen worden er eigenlijk slechts 70 tekens weergegeven, wat op mobiele apparaten zelfs tot 30 tekens kan dalen. Terwijl een uitgebreide en gedetailleerde beschrijving je ten goede komt, moet je ervoor zorgen dat de eerste 30 tekens de belangrijkste zijn.

  • Product titels voor potentiële kopers

Product titels zijn het meest integrale onderdeel van je advertentie. De titel van je product moet zo nauwkeurig en zo aantrekkelijk mogelijk zijn zodat ze overeenkomen met de zoekwoorden van je klanten.

Ze zijn echter ook belangrijk voor de manier waarop je advertentie wordt gepresenteerd. Met presentatie verwijs ik naar het voorgenoemde hoofdlettergebruik, tekenlimieten en ook de duidelijkheid van de advertentie. In de meeste gevallen wordt het merk eerst vermeld. Er bestaan echter enkele uitzonderingen zoals seizoensgoederen, boeken, en enkele goedkopere goederen, zoals snoepgoed (waar smaak belangrijker kan zijn).

Producttype, geslacht, eigenschappen en kleur zijn ook gebruikelijk als onderdeel van titels. Opnieuw: de volgorde doet ertoe, maar het hangt altijd af van elk individueel product.

geoptimaliseerde producttitels

  • Producttitels voor Google

De verschijning van product titels zijn net zo belangrijk voor Google als voor een potentiële klant. Elke foutieve etikettering kan ertoe leiden dat je product aan de verkeerde mensen geadverteerd wordt waardoor je onnodig veel kosten oploopt. Een van de voornaamste dingen om in de gaten te houden tijdens het creëren van een producttitel voor Google, is het hoofdlettergebruik. Als het hoofdlettergebruik foutief gehanteerd wordt, kan Google de volledige advertentie als spam beschouwen. Dit kan waardevolle tijd en reclamebudget verspillen.

Besluit

De data van je Google Shopping feed optimaliseren lijkt op een zware taak, maar wanneer je eenmaal doorhebt hoe het moet zul je zien hoe snel je de vruchten ervan plukt. Zonder product feed optimalisatie mis je een tal van kansen en klanten. Door een beetje tijd te spenderen aan het verfijnen van je feed merk je snel voordelen zoals:

  • Een lagere CPC
  • Een verbeterde ROAS
  • Betere controle op welke advertenties wel en niet werken (en waar)
  • Een overzichtelijke feed
  • Meer budget voor goedlopende producten

Heb jij een succesformule gevonden voor jouw product feed? Welke tips hebben jou geholpen of heb je zelf tips die je wilt delen? Laat het me weten in de reacties!

Over de schrijver
Als Country Manager Benelux ben ik verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en online marketingbureaus op het gebied van Data Feed Management en feedmarketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van webwinkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van online marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken.
Reactie plaatsen