Google+ geschikt als interne sociale media
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 maart 2014 

Google+ geschikt als interne sociale media?

Interne sociale media. Bedrijven worden steeds socialer. Social media is amper weg te denken uit de huidige marketingmix van veel bedrijven. Ook wordt interne sociale media steeds interessanter en worden er steeds meer mogelijkheden bekeken. Vragen als: ‘’Kunnen we social media dan niet ook intern gebruiken?’’ worden dan ook steeds vaker gesteld. Maar in dit artikel ga ik in op het sociale netwerk Google+, als interne sociale media. Hierin loop ik samen met jou de (mogelijke) opties langs en geef ik wat tips weg aan het einde!

Google+ is te gebruiken als interne sociale media

Google+, een sociaal netwerk met inmiddels meer dan 3,3 miljoen gebruikers hier in Nederland. Een netwerk waarin jij je connect met familie, vrienden en personen met gemeenschappelijke interesses. Uiteenlopend van social media tot aan zoekmachine optimalisatie. Maar daarnaast is Google+ ook te gebruiken met Youtube, maak je gebruik van jouw Google+ account voor Picasa en Google Drive. Even in het kort een aantal punten opgenoemd waar Google+ nu al voor dient.

Erg interessant is dat Google+ nog tal van mogelijkheden beschikt, de vraag in dit blog is dan ook: “Is Google+ geschikt als interne sociale media?”. En dat is een goede vraag met voor- en nadelen. Interne sociale media kan je absoluut als bedrijf inzetten. Dit kan bijv. zeker interessant zijn wanneer je met een hele jonge organisatie werkt. De meeste zullen ook zelf actief zijn op Twitter, Facebook, Pinterest en misschien wel Google+.

Communities gebruiken als interne sociale media

Binnen Google+ is er een mogelijkheid om groepen te starten waarin je leden kan uitnodigen met gemeenschappelijke interesses, deze applicatie staat ook wel bekend met de naam Communities. In deze Communities heb je simpelweg de mogelijkheid om berichten te delen met een specifieke groep. Is dit interessant als interne sociale media? Naar mijn mening erg interessant. Bij Marketingmed hebben we onder de gastbloggers ook een community opgericht. Hierin wordt onder meer kennis gedeeld, nieuws gedeeld en interne zaken uiteraard. Zo blijft iedereen die betrokken is bij het blog op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Voorbeeld van een openbare community: Google+ NL

Maar ook voor jouw bedrijf kan dit zeker interessant zijn. Voor elke organisatie zou Google+ een goede integratie zijn voor de interne communicatie. Binnen een ‘’bedrijfscommunity’’, kun je dus het laatste nieuws onder de aandacht brengen, interne zaken (zoals feestjes, vertrek van personeel, nieuw personeel etc.) en bijv. kennisdeling. Allemaal zaken rondom het bedrijf kan via één algemeen bericht worden verzonden en bereikt dan direct al het personeel. Dat is toch veel gemakkelijker, met één account jouw mail controleren (Gmail), documenten opslaan (Drive) en contact houden met jouw personeel (Communities). Al het personeel kan zich aanmelden met een persoonlijk Google+ account.

Google Hangouts

Naast de optie Communities heeft Google+ ook de optie ‘Google Hangouts’. Dit is simpelweg een mogelijkheid om te chatten met personen met een Google+ account (collega’s). Dit biedt dus ook de optie om te chatten en even snel wat te overleggen via Google Hangouts, in plaats van even te bellen of een mail te sturen. Erg praktisch toch? Daarnaast biedt Hangouts jou de mogelijkheid om beeld te bellen en dus ook te vergaderen vanuit welke plek je dan ook werkt! Kortom, om de vraag te beantwoorden of Google+ geschikt is als interne sociale media voor jouw bedrijf? Persoonlijk denk ik van wel! Onduidelijkheden over Google+? Lees dan de handleiding Google+.

Gebruik jij als bedrijf Google+ als interne sociale media? Of heb je het overwogen? Laat het weten of stel je vragen! Delen mag ook!

Over de schrijver
Mijn naam is Bryan Berendsen. Een jonge (online) marketeer die zijn passie, motivatie en gedrevenheid voor online marketing en social media graag omzet in informatieve blogs en succesvolle campagnes. Let's connect!
Reactie plaatsen