arrow_drop_up arrow_drop_down
Komt Google binnenkort met autoriteitsprofielen?
29 oktober 2020 
in SEO

Komt Google binnenkort met autoriteitsprofielen?

Eens in de zoveel tijd plaatst Google een nieuwe blog om uit te leggen wat er achter de schermen gebeurt. Soms dienen deze blogs als algemene introducties voor een nieuw onderwerp. In andere gevallen gebruikt Google zijn blog om bedrijven te updaten over de laatste vooruitgangen. Dat laatste is precies wat er in september gebeurde toen Google tegelijkertijd twee blogs publiceerde over betrouwbaarheid en kwaliteit van de SERP.

in een blogartikel genaamd ‘How Google Delivers Reliable Information in Search', schrijft Google over een nieuw model voor de SERP. In de blog heeft Google het over het bouwen aan een ontwikkelend ‘autoriteitsprofiel' waarmee het sites rangschikt.

Het autoriteitsprofiel

“We hebben geleerd dat sites die autoriteit en expertise over een onderwerp laten zien, minder snel onjuiste of misleidende informatie publiceren”, is te lezen in de blog van Google. Het essentiële woord in deze quote is ‘geleerd', wat erop kan duiden dat het over een nieuw proces gaat. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Google een vooruitgang geboekt in de manier waarop het algoritme de autoriteit van een site oppikt.

Google kan mogelijk de autoriteit van een site beoordelen door profilering. Het algoritme kan vaststellen of een website op een betrouwbare manier omgaat met een onderwerp. Dit proces gebeurt door een profiel van een website te vergelijken met andere websites die al eerder gecategoriseerd zijn als ‘autoritair'.

Zelf zegt Google het als volgt: “Als we onze systems zo kunnen bouwen dat ze signalen van deze karakteristieken oppikken, kunnen we doorgaan met betrouwbare informatie bieden.”

Wat hier mogelijk gebeurt, en wat aansluit met wat er steeds weer gebeurde met core updates, is dat Google een autoriteitsprofiel voor website creëert. Google stelt de gebruikte variabelen om autoriteit te bepalen steeds verder bij. Het heeft een profiel van hoe autoriteit eruit ziet, vooral binnen de financiële en gezondheidssectoren en meet dit constant ontwikkelende profiel andere sites.

Met elke core update stelt Google zijn autoriteitsprofiel bij en past het vervolgens met de update toe op websites. Dat is meteen een mogelijke verklaring voor het feit dat steeds dezelfde sites worden geraakt door core updates. Als een site op één manier tekortschiet in zijn autoriteitsprofiel, doet diezelfde site dat waarschijnlijk ook op nog andere manieren.

Wat houdt het autoriteitsprofiel in de praktijk in?

In de blog hint Google naar de komst van een autoriteitsprofiel. Het plan van Google om sites met elkaar te gaan vergelijken om de autoriteit vast te stellen, brengt twee belangrijke praktische gevolgen met zich mee.

1. Kijk heel goed naar de autoriteiten in je niche

In plaats van dat je achterover gaat leunen en zitten wachten tot Google zijn core update doorvoert, kun je je er ook al op voorbereiden. Google probeert een profiel vast te stellen en is vervolgens afhankelijk van machine learning om het uit te voeren. Je hoeft geen algoritme te zijn om dezelfde analyse uit te voeren. Je kunt daarom ook zelf aan de slag om de bekende autoriteiten in je eigen niche te analyseren.

Je kunt onder andere kijken naar wat de bekende partijen doen op hun verschillende soorten pagina's. Wat voor titels gebruiken ze, wat voor soort informatie delen ze en welke toon slaan ze aan? Door hier nu alvast op in te spelen, voorkom je mogelijk negatieve impact van de aankomende core update.

2. Focus op één centraal onderwerp en breidt vanaf daar uit

Een van de kernpunten in het statement van Google is dat ze zoeken naar hoe een site een bepaald onderwerp behandeld vanuit een standpunt van autoriteit. Het statement wijst erop dat Google denkt in onderwerpen. Het ziet ernaar uit dat het algoritme verder kijkt dan alleen het onderwerp van een specifieke pagina, maar in plaats daarvan kijkt naar het onderwerp van de hele website. Google probeert niet alleen vast te stellen of één pagina autoriteit heeft, maar of de site betrouwbaar is als het gaat om een bepaald onderwerp.

Om deze reden is het logisch om in te zoomen op een specifiek onderwerp en Google te laten zien dat je betrouwbaar bent. Zodra Google je ziet als ‘minder waarschijnlijk om onjuiste informatie te publiceren', kun je verder gaan en de onderwerpen waarover je schrijft uitbreiden.

Dit betekent niet dat je eerst over één bepaald onderwerp moet gaan schrijven en vervolgens over alles kunt gaan publiceren wat je maar wilt. In plaats daarvan kan het slim zijn om in clusters te gaan werken. Je laat Google zo steeds één voor één zien dat je autoriteit hebt binnen een specifiek onderwerp.

Blijf ook verder kijken dan het autoriteitsprofiel

Hoewel het autoriteitsprofiel potentieel een grote impact kan hebben, is het zeker niet het enige wat belangrijk is om op te richten. Daarbij is de toepassing ervan verschillend afhankelijk van het type websites. Zo is het minder relevant voor bijvoorbeeld nieuwssites om onderwerpen één voor één tot in de diepte uit te lichten voordat ze verder gaan met het volgende nieuwsbericht. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen, dus blijf ook zeker niet te veel hangen in het autoriteitsprofiel.

Het autoriteitsprofiel is een update die mogelijk wordt doorgevoerd met de volgende core update van Google. Het blijft echter nog gissen naar welk effect de update in de praktijk gaat hebben. Je kunt de info uit deze blog gebruiken om je alvast voor te bereiden op het aangepaste autoriteitsprofiel, maar pin je er vooral nog niet te hard op vast.

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Gerard de jong
Door

Gerard de jong

op 13 November 2020

bedankt voor dit artikel. Ik ben blij dat Google zich hier mee bezig houdt en ervoor zorgt dat juiste informatie eerder wordt weergeven dan foutieve informatie. Ik als slotenmaker ondervind ook vaker problemen door deze onjuiste informatie. Zo zijn er klanten die enorm boos worden van het tarief dat ik vraag om een slot te repareren omdat op internet staat uitgelegd hoe je dit makkelijk zelf kan doen. Mensen vergeten echter dat een slotenmaker jarenlange expertise heeft en daardoor precies weet wat hij moet doen. Enorm frustrerend!

Reactie plaatsen