arrow_drop_up arrow_drop_down
Google Analytics: een handleiding voor beginners
6 november 2020 

Google Analytics: een handleiding voor beginners

Google Analytics is een gratis programma van Google die belangrijke informatie geeft over het verkeer op onze website. De beschikbare rapporten helpen te begrijpen waar het verkeer vandaan komt, wat men op de website doet, hoe ze door de website navigeren en of bezoekers uiteindelijk converteren. Met deze inzichten kun je belangrijke analyses uitvoeren, zodat je de website gericht kunt optimaliseren en meer omzet kunt genereren.

Kortom: een waardevolle tool voor iedere marketeer. Maar wat is Google Analytics? Waarom is het belangrijk? En wat kun je ermee? In dit blog vertellen we het je!

Wat is Google Analytics?

Google Analytics maak het mogelijk om het verkeer op je website te analyseren. De tool verzamelt een breed scala aan gegevens en genereert allerlei handige rapporten die inzichten geven in de prestaties van je website. Je kunt deze rapporten gebruiken om meer te weten te komen over je website, je bezoekers en je campagnes. We bespreken de mogelijkheden van de rapporten later in de blog.

Waarom is Google Analytics belangrijk?

Het gebruik van Google Analytics laat zien hoe effectief je website is als marketingtool. Door de rapporten van Google Analytics te gebruiken kun je bijhouden hoe je website presteert en of je de gestelde doelen bereikt. Bereik je de doelen niet of presteert je website niet naar wens, dan kun je rapporten analyseren en gericht verbeteringen doorvoeren.

Als je Google Analytics niet gebruikt, dan loop je waardevolle informatie mis en kan je de vinger niet op de zere plek leggen. Als je bijvoorbeeld meerdere campagnes voert en daarvan slaat er eentje niet aan, dan kun je dit in Google Analytics zien en gericht verbeteringen doorvoeren.

Verschillende Google Analytics rapporten:

Wanneer je inlogt op Google Analytics zie je links in het menu ‘Rapporten' die zijn opgedeeld in de volgende rubrieken: realtime rapporten, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Deze rubrieken bevatten weer verschillende sub rubrieken. De basismogelijkheden van de rapporten worden besproken.

Realtime rapporten

De eerste optie die je in het menu aan de linkerkant ziet, zijn de realtime-rapporten. Dit lijkt op het hoofdoverzicht dat je ziet wanneer je je aanmeldt. Het enige verschil is dat je alleen realtime gegevens ziet van gebruikers die momenteel op je site zijn.

Je kunt in een oogopslag zien hoeveel gebruikers er actief zijn, welke pagina's zij bezoeken, via welke bron zij zijn binnengekomen en vanaf welke locatie zij actief zijn. Hoewel de inzichten nuttig zijn, zal je dit rapport waarschijnlijk het minst gaan gebruiken.

google-analytics-realtime-rapporten

Doelgroep rapporten

De doelgroep rapporten zijn erg waardevol omdat je hier meer te weten kunt komen over de bezoekers van je website. In het algemene overzicht krijg je statistieken over hoeveel gebruikers, nieuwe gebruikers, sessies, paginaweergaven, gemiddelde sessieduur en bouncepercentage. Je kunt deze gegevens vergelijken met een andere vergelijkbare periode om tot nuttige inzichten te komen. Verkoop je vooral seizoensgebonden producten, dan kun je deze perfect vergelijken met het vorige seizoen of jaar.
google-analytics-doelgroep-rapporten

Het interessante van de doelgroep rapporten is de diepte waarop je kunt gaan om meer over je doelgroep te weten te komen. De belangrijkste sub rapporten zijn demografie, interesse, geo, gedrag, technologie en mobiel. We bespreken de belangrijkste onderdelen in het kort.

Demografie
Demografische gegevens bieden uitgebreide informatie over de leeftijd en het geslacht van je gebruikers. Je kunt bijvoorbeeld zien welke leeftijdsgroep de meeste tijd op je site doorbrengt. Deze informatie is waardevol bij het afstemmen van inhoud of advertenties op je site.

Interesses
Interesse rapporten laten de interesses van je gebruikers zien en worden meestal gebruikt voor remarketingcampagnes. Google Analytics sorteert gebruikers op basis van drie categorieën: affiniteit, marktsegmenten en overige.

Geo
Het Geo rapport geeft informatie over de taal en locatie van je gebruikers. Je kunt deze informatie gebruiken om bepaalde doelgroepen beter te targeten, bijvoorbeeld op land of taal. Heb je veel verkeer uit andere landen, dan zou je een vertaling van je website kunnen overwegen.

Technologie
In dit rapport lees je meer over hoe gebruikers je site bekijken. Gebruikers kunnen worden onderverdeeld in browsers en besturingssystemen. Je kunt ook zien welk netwerk ze gebruiken om verbinding met internet te maken.

Mobiel
Met dit rapport kun je zien hoeveel bezoekers je website hebben bekeken met een mobiele telefoon, tablet of desktop. Je kunt de gegevens ook sorteren op basis van apparaatmerk, bijvoorbeeld een Samsung Galaxy 10 of iPhone 11. Met diverse tools kun je zien of je site op mobile goed presteert op specifieke apparaten.

Acquisitie rapporten

De acquisitierapport geven inzicht in de vindbaarheid van je website. In andere woorden: hoe bereiken bezoekers je website. In dit rapport wordt je verkeer opgesplitst per bron: organisch, direct, verwijzing, betaald, display, e-mail en affiliates. Je kunt direct aflezen wat de populairste bron is.
google-analytics-acquisitie-rapporten

Acquisitie biedt nog meer rapporten waarmee je je gegevens op verschillende manieren kunt bekijken. Je kunt specifiek kijken naar al het verkeer via advertentiecampagnes, organisch zoekverkeer en social media.

Google Ads
Je moet het Google Ads account aan Google Analytics linken om deze gegevens te zien. Zodra je dit doet, krijg je inzicht in campagnes, zoekwoorden en zoekopdrachten die betrekking hebben op je advertenties. Deze statistieken zijn belangrijk om te begrijpen welke invloed je advertenties op je site hebben, want je kunt advertenties meten en optimaliseren indien nodig.

Campagnes
Het campagnerapport is direct gerelateerd aan actieve betaalde campagnes. Zodra Google Ads is gekoppeld kun je zien hoe deze campagnes presteren. Je kunt gegevens sorteren op betaalde zoekwoorden, organische zoekwoorden en kostenanalyse. Presteert een campagne niet naar wens, bijvoorbeeld niet de gewenste conversie, dan moet je de strategie evalueren en bijsturen.

Search Console
Dit rapport is essentieel om te begrijpen hoe je site presteert bij organisch zoeken. Je kunt gegevens bekijken zoals zoekopdrachten van gebruikers en het aantal keren dat je pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt. Ook kun je zien hoeveel gebruikers doorklikken vanuit de zoekresultaten, hoe lang ze actief zijn en of er conversie plaatsvind. Deze combinatie van gegevens is waardevol bij het optimaliseren van je site. Klikken gebruikers wel door, maar converteren ze niet, dan moet je kijken of de inhoud van de pagina wel voldoet aan de wensen van de bezoekers.

Sociaal
Het sociale gedeelte van het acquisitierapport biedt je de middelen om het effect van sociale netwerken te meten. Je kunt zien welke netwerken en content waardevol zijn, gebruikers interactie met je content op en buiten je site bijhouden en op basis van doelen en conversies bekijken wat dit betekent voor je opbrengst.

Gedragsrapporten

De gedragsrapporten geven gegevens over het gedrag van de gebruikers op je site. Het houdt het soort acties bij dat gebruikers ondernemen, zoals het gebruik van de zoekfunctie, hoe ze inhoud bekijken en hoe snel pagina's worden geladen. Met deze gedragsrapporten kom je erachter hoe de content van je website presteert.

google-analytics-gedrags-rapporten

Het overzichtsrapport toont informatie over paginaweergaven, sessieduur en bouncepercentage en ander gebruikersgedrag. De sub rapporten zoomen dieper in op de gedragsrapporten, met o.a. gedragsstroom, site-content, sitesnelheid, zoekopdrachten op de site en gebeurtenissen. We bespreken ze in het kort.

Gedragsstroom
Dit rapport toont het pad dat een gebruiker volgt om een ​​bepaalde interactie op je site te voltooien. Dit kan van alles zijn, zoals het uitvoeren van een zoekopdracht tot het afronden van een transactie. Met deze gegevens kun je de verkooptrechter optimaliseren om meer conversies te genereren, bijvoorbeeld door pagina's te verbeteren waar relatief veel bezoekers de pagina verlaten.

Site-content
Hier zie je een overzicht met pagina's die in een bepaalde periode zijn bekeken. Deze gegevens helpen bepalen hoe elke pagina presteert. Het verzamelt gegevens over het aantal paginaweergaven, de gemiddelde tijd op de pagina en het bouncepercentage. Hebben bepaalde pagina's een bovengemiddelde bouncepercentage, dan zou je deze pagina gericht kunnen optimaliseren.

Sitesnelheid
Het rapport sitesnelheid vertelt je hoe snel elke pagina wordt geladen. Deze gegevens kunnen worden gesorteerd op browser, land en pagina. Het rapport biedt ook suggesties om de snelheid van je site voor een specifieke pagina te verbeteren.

Zoekopdrachten op de site
Dit rapport laat zien hoe bezoekers de zoekfunctie op je site gebruiken. Dit helpt om te bepalen welke zoekwoorden bezoekers gebruiken en welke pagina's ze zoeken. Je kunt deze informatie gebruiken om je pagina's te optimaliseren of om nieuwe content te creëren.

Gebeurtenissen
Gebeurtenissen omvatten verschillende acties, zoals het downloaden van een pdf, het afspelen van een video of het inzenden van een contactformulier. Deze gegevens worden verzamelt als men een bepaalde handeling, zoals hierboven omschreven, voltooit. Als de statistieken van de gebeurtenissen tegenvallen, bijvoorbeeld de conversie op het contactformulier, dan kun je deze optimaliseren.

Conversierapporten

De conversierapporten gaan over de doelen die je hebt gesteld voor je website. Houd er echter rekening mee dat je aanvullende instellingen moet uitvoeren om de informatie in dit gedeelte in Google Analytics te bekijken, zoals het instellen van doelen. Voorbeelden van doelen zijn: abonneren op een mailinglijst, het doen van een aankoop, het downloaden van een pdf bestand of bellen naar het bedrijf.

google-analytics-conversierapporten

Doelen
Hier vind je rapporten over de conversies van de verschillende doelen die je hebt gemaakt. Het overzicht laat het totale aantal behaalde doelen zien.

E-commerce
Met de e-commercerapporten kun je aankoopactiviteiten op je site of app analyseren. Je kunt bijvoorbeeld informatie vinden over de gemiddelde bestelwaarde, conversieratio voor e-commerce, aankooptijd en andere gegevens.

Belangrijke onderdelen van de e-commerce rapporten zijn:

  • Winkelgedrag: opgesplitst in groepen met terugkerende bezoekers of nieuwe bezoekers;
  • Productprestaties: omzet, aankopen, hoeveelheid, gemiddelde prijs en categorie;
  • Verkoopprestaties: omzet, belasting, verzending en hoeveelheid per transactie-ID;

Multi-channel trechters
Er zijn verschillende manieren om te communiceren met je publiek. Het kan dus moeilijk zijn om bij te houden wanneer iets wel of niet werkt. De rapporten voor multi-channel trechters laten zien hoe je marketingkanalen samenwerken om verkopen en conversies te genereren.
google-analytics-conversie-meerdere-kanalen

Veel bezoekers voltooien een transactie nadat ze op Google naar je merk hebben gezocht. Het kan echter zo zijn dat ze via een blog of tijdens het zoeken naar specifieke producten en diensten bij je merk zijn terechtgekomen. De rapporten voor multi-channel trechters laten zien hoe eerdere verwijzingen en zoekopdrachten hebben bijgedragen aan je verkopen.

Conclusie

Google Analytics geeft je concrete inzichten die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Door gebruik te maken van de verschillende rapporteren, bijvoorbeeld de gedrags- en conversierapporten, kun je lopende campagnes en belangrijke pagina's in de gaten houden en eventueel optimaliseren. Je kunt daardoor weloverwogen beslissingen nemen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. En het mooiste is: het is gratis!

Over de schrijver
Ik ben werkzaam als SEO/content marketeer bij Promoboer. Ik ben dagelijks bezig met content-optimalisaties en linkbuilding voor het vindbaar maken van onze website. Daarnaast schrijf ik regelmatig blogs over marketing gerelateerde onderwerpen waarvan ik denk dat mensen het leuk vinden!
Reactie plaatsen