Google heeft bekendgemaakt dat er in november 2020 een update is doorgevoerd binnen Google Image Search. Sinds de update zijn er minder dubbele afbeeldingen te vinden in de zoekresultaten van Google.
“We hebben een verbetering doorgevoerd in Image Search om het aantal dubbele afbeeldingen te verminderen. Zo kunnen we andere afbeeldingen laten zien die relevant zijn en visueel van elkaar verschillen”, zegt Google in de aankondiging.
Visueel afzonderlijk
Google laat weten dat de afbeeldingen in zoekresultaten voortaan meer van elkaar verschillen. Dit zorgt voor meer diverse afbeeldingen voor je zoekopdracht. Dat ziet er als volgt uit:
“We hopen dat deze verbetering iedereen helpt om beter gebruik te maken van Google Afbeeldingen en beter geïnformeerd te zoeken wanneer ze een visuele zoekopdracht doen”, zegt Google.
Krijg je normaal veel bezoekers vanuit Google Afbeeldingen? Dan zou het door deze update heel goed kunnen dat er iets veranderd is. We raden je aan even in Google Analytics te checken of dat het geval is.
Verschillende betekenissen
Meer variatie in de verschillende afbeeldingen is niet de enige update die Google heeft doorgevoerd. Zo heeft Google ook verbeteringen toegevoegd aan de afbeeldingen en categorieën die getoond worden voor woorden met verschillende betekenissen.
Als voorbeeld laat Google de zoekopdracht voor ‘Jaguar’ zien. Dat kan gaan om zowel het dier als de auto. Dankzij een menu aan de bovenkant kun je de verschillende betekenissen filteren en de resultaten voor je zoekopdracht specifieker maken. Dat ziet er zo uit:
Waarom is dit belangrijk?
Als je voor verkeer naar je website afhankelijk bent van Google Afbeeldingen, zou het kunnen dat je vanaf november wat veranderingen hebt gemerkt. Hoewel Google de update nu pas aankondigt, zijn de veranderingen maanden geleden al doorgevoerd. De update is vooral bedoeld om meer diversiteit te laten zien in de zoekresultaten voor afbeeldingen.
Bron: Search Engine Land