Wat maakt een link, een goede backlink?
07 mei 2021 
in SEO
5 min. leestijd

Wat maakt een link, een goede backlink?

Wanneer een website verwijst naar een andere website, noemen we dat een backlink. In principe kun je een goede backlink zien als een bevestiging dat de content waar naar verwezen wordt, waardevol is. Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen goede en minder goede backlinks. In deze blog gaan we het hebben over de aspecten van een goede backlink.

Eisen aan een goede backlink

We snappen het. ‘Eisen’ klinkt nogal hard en het is niet zo dat het ontbreken van één of meerdere eisen meteen leidt tot een slechte backlink. Zie het dus vooral als richtlijnen en niet als harde eis. Daarbij dien je rekening te houden met een aantal onderdelen die bepalen of een backlink een goede backlink is: autoriteit, relevantie, anchor text, de plek op de website en het doel.

Autoriteit

Het is natuurlijk geweldig als het Algemeen Dagblad, de NOS of misschien zelfs wel groter, Forbes Magazine, een linkje naar je website plaatst. 

Als zo’n grote website als Forbes dat zou doen, is dat reden tot een feestje. Waarom? Omdat deze websites een heel groot aantal lezers heeft én al jarenlang gezien wordt als betrouwbare bron. Veel mensen vertrouwen de inhoud van deze websites. Je moet het dus van websites hebben die al ‘autoriteit’ hebben. Met andere woorden: van deze websites is over het algemeen duidelijk dat je ze kunt vertrouwen en geen desinformatie verspreiden.

Vraag is dan: hoe weten zoekmachines welke websites autoriteit hebben? Dat gaat terug naar een principe uit 1996 van oprichters Larry Page en Sergey Brin van Google zelf. Zo’n algoritme was tot 2014 goed te doorzien. Er waren zelfs allerlei plugins voor, zodat je precies kon zien welke links goed of slecht waren. Al tijden is het algoritme niet meer doorzichtig. Hoe kan je dan weten welke websites goede backlinks opleveren? Dat lees je hieronder.

DR en UR

Bron: Ahrefs.com

Grote kans dat als je nieuw bent in SEO, DR en UR je niet meteen iets zeggen. De Domain Rating is de DR. De UR is de URL Rating. Deze meet je op een schaal van één tot 100. Als je een URL Rating van 90 hebt, weet je zeker dat die website veel autoriteit heeft. En als de Domain Rating 94 is (zoals bijvoorbeeld bij de New York Times), dan is het zeker waard hier een backlink van te bemachtigen.

Een lage Domain Rating meteen links laten liggen? Nee. SEO professionals willen graag links met een grote autoriteit, omdat daarmee links meer waard worden. Dat betekent niet dat een link met een lage autoriteit geen waarde toevoegt. Ze zijn niet ‘slecht’; ze leggen alleen minder gewicht in de schaal. DR en UR zijn dus een goede indicator, maar geven niet het hele plaatje weer.

Relevantie

Op het moment dat een link relevant is voor de bezoeker, is de kans aannemelijker dat het waarde toevoegt. Stel; je schrijft een blog over welke koffie je het lekkerst vindt. Twee van je vrienden willen je helpen met je blog en delen de links op hun sites. Deze twee vrienden hebben elk een eigen website ‘Tien lekkere koffierecepten’ en ‘Tien manieren om geld te besparen.’ Dan kun je ervan uit gaan dat de website over koffie het meest relevant en daarmee dus de betere backlink is. Waarom? Omdat je liever een blog over koffie leest op de website van een barista dan op de website van een financieel expert, ook al vindt hij die latte macchiato ook lekker.

Anchor text

De ankertekst verwijst naar de klikbare woorden die worden gebruikt om de backlink te laten verwijzen naar een andere pagina/website.

Een anchor text geeft een bezoeker dus een indicatie waar de link over gaat. Maar let op: je hebt hier in principe geen controle over. Degene die de link plaatst, bepaalt de anchor tekst. In de meeste gevallen, zal men linken met de naam van je site. Een anchor tekst die je zelf verzint, bijvoorbeeld een term waar je op wilt ranken, neigt naar het bewust misleiden.

Plek op de website

Bron: Link Assistant

De locatie van de link is erg belangrijk. Op plekken zoals de zijkant, onderkant of bovenkant worden vaak gebruikt voor advertenties. Ook wanneer een link op iedere pagina van de website geplaatst wordt, is een link veelal betaald. Dat geeft “linkkracht” af, maar is niet oprecht en daardoor minder waardevol. Daarentegen is een link naar je website, afkomstig van een relevante pagina/website, veel meer waard, omdat de context duidelijker en relevanter is.

De lezer zal eerder klikken op een link in de tweede alinea dan helemaal aan het einde van de blog. Je moet de lezer van de gastblog dus zeker weten te boeien. Niet omdat je je SEO wilt boosten, maar omdat je waarde toevoegt.

Ten slotte: het doel

Waar gaat de link precies heen? Naar de voorpagina, naar je blog over de lekkerste koffie, of naar een specifieke pagina over koffiebonen die mogelijk niet voor iedere bezoeker heel interessant is? Ook dit kan een behoorlijke uitdaging zijn. Met name de pagina’s die commercieel interessant zijn, zijn moeilijk te linken. Het publiek moet er toch enige waarde van inzien. Zorg daarom dat een link altijd interessant is voor diegene die er op klikt.

Daarom zal het wat doorzettingsvermogen kosten voordat je je commerciële productpagina gelinkt krijgt. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een link bemachtigen naar je blog over lekkere koffie, en in die blog weer een linkje naar de productpagina. De slagingskans van de informatieve blog is hoger dan de commerciële productpagina.

Door alle bovenstaande factoren in overweging te nemen kun je het beoordelen welke links voor jou waarde toevoegen, of welke juist niet. Zijn er volgens jou nog meer factoren? Laat het weten in de comments!

Over de schrijver
Ik geloof dat onafhankelijk denken in combinatie met het het aangaan van oprechte connecties altijd leidt tot een groei in vrijheid: Think. Connect. Freedom. Deze drie waarden zijn belangrijk wanneer je niet afhankelijk wilt zijn van één kanaal voor een bron van inkomsten. Door onafhankelijk te denken houd ik me niet bezig met de denkwijze van een zoekmachine, maar met de achterliggende gedachte waarom men een zoekmachine gebruikt. Zodat zoekmachines er baat bij hebben om een website te tonen, in plaats van dat een bepaalde website er baat bij heeft om hoog in een zoekmachine te ranken.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!