Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

8 Copywriting tips die het verschil maken!

Wil je mensen met je teksten overtuigen om je product te kopen? Of om zich in te schrijven voor je workshop of mailinglijst? Dan bevind je je op het gladde ijs van copywriting. Waar één woord het verschil kan maken tussen leven of dood. Of, nouja, tussen een verkoop en een afhaker.

Copywriting is schrijven met een bepaald doel voor ogen. Dat doel kan van alles zijn. Wat je doel ook is, stel jezelf, vóórdat je begint met schrijven, de volgende vragen:

  • Waarom schrijf ik deze tekst?
  • Voor wie schrijf ik deze tekst?

Zodra je dit helder voor ogen hebt, kun je aan de slag met de volgende copywriting tips.

Ron Swanson typing

1. Spreek de taal van je publiek

Wie zijn de mensen waar je voor schrijft? Leer ze kennen, spreek hun taal en gebruik de woorden die zij ook gebruiken. Zo stel je mensen op hun gemak en geef je ze het gevoel dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

2. Beantwoord vragen in je content

Stap eens in de schoenen van je doelgroep en bekijk de wereld door hun ogen. Jij biedt met jouw product of dienst een oplossing voor iets. Voor een bepaald probleem of knelpunt waar mensen tegenaan lopen. Welke vragen hebben die mensen in hun hoofd? Ga die vragen letterlijk beantwoorden in je teksten. Het mooiste cadeau dat je je bezoekers kunt geven, is een antwoord op hun vraag.

vragen google

Sommige vragen kun je maar beter niet beantwoorden…

Het beantwoorden van vragen in je content is fijn voor je bezoeker én top voor je SEO. Mensen gebruiken namelijk steeds vaker long tail zoekopdrachten. Ze stellen vragen in volzinnen, praten tegen Google alsof het een persoon is. Hoe beter jij antwoord geeft op de vragen die mensen aan Google stellen, hoe groter de kans is dat je als featured snippet uitgelicht wordt bovenaan alle zoekresultaten. Geef je bezoekers dus precies waar ze naar op zoek zijn, en Google zal je belonen.

voorbeeld featured snippet

IMU’s antwoord als featured snippet bovenaan de zoekresultaten

3. Maak het persoonlijk

Verzamel de moed om achter je product of dienst vandaan te stappen. Plaats foto’s van jezelf, laat je stem horen en laat je persoonlijkheid als een warme zon over je website schijnen. Vermijd te formeel taalgebruik. Dit komt stijf en onpersoonlijk over. Tegenwoordig zijn er zoveel websites, zoveel mensen die hun business op internet tentoonspreiden. Laat je niet ontmoedigen door het feit dat álles al eens gedaan is en er al zoveel is.

Wat onderscheidt de ene fysiotherapeut in Maastricht van de andere? Persoonlijkheid. En het gevoel dat mensen bij jou krijgen wanneer ze je website bezoeken.

Hetgeen jouw business uniek maakt ben jij zelf.

4. Filter lulkoek uit je tekst

Je lezers hebben geen tijd voor koetjes en kalfjes. Ze willen antwoord op hun vraag, en snel een beetje! Snoei dus alle overbodige zinnen en woorden uit je tekst. Kijk of je een hele alinea ook kunt samenvatten in twee krachtige zinnen. Check of je lange zinnen kunt inkorten of opbreken.

blabla

Wat overblijft is een hele rijke, kernachtige tekst, die niet langer is dan nodig. Is jouw familiebedrijf nog opgezet door je overgrootmoeder Betsy? Goed verhaal, maar niet voor op je homepage! Wil jij graag vertellen hoe lang je bezig bent geweest om je yogaschool van de grond te krijgen? Daar zit niemand op te wachten. Schrappen die hap.

Vermijd ook ‘wollig’ taalgebruik. Wellicht heeft u abusievelijk ooit opgevat danwel aangeleerd dat het overvloedig gebruik van gecompliceerde bewoordingen, spitsvondige frases en stoffig jargon een hoog intelligentiequotiënt impliceert. Dit is lulkoek. Overbodig, omslachtig en onnodig ingewikkeld. Korte teksten en zinnen zijn veel effectiever.

blaise pascal quote

Wees duidelijk en to the point. De aandacht van je bezoeker is kostbaar, ga er wijs mee om.

5. Gebruik verliestaal in plaats van winsttaal

Door bepaalde zinnen iets anders te formuleren, kun je inspelen op de verliesaversie die in het menselijk brein verankerd zit. Ieder mens heeft namelijk van nature meer angst om iets te verliezen, dan ambitie om iets te winnen.

We zijn niet zo gevoelig voor zinnen die benadrukken hoeveel voordeel we kunnen behalen als we iets lezen of kopen. Teksten die onderstrepen wat we allemaal mislopen wanneer we iets niét lezen of kopen, triggeren ons veel meer. Dus: focus in je teksten minder op wat lezers krijgen, en meer op wat ze mislopen.

Voorbeeldje
Winsttaal: Ontvang het laatste nieuws over trends en ontwikkelingen.
Verliestaal: Loop niet langer achter op de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Winsttaal: Trek meer bezoekers naar je website met deze methode.
Verliestaal: Loop geen websitebezoekers meer mis met deze methode.

winst- en verliestaal

Toen IMU overstapte van winst- naar verliestaal had dit een flinke impact op het aantal inschrijvingen 

6. Vermijd prikkeldraadwoorden

Sommige woorden roepen onbewust een negatieve associatie op. Wij hebben deze woorden ‘prikkeldraadwoorden’ gedoopt. Deze woorden wil je in je teksten zoveel mogelijk vermijden.

Werk-woorden: geven je lezer het gevoel dat je ze om een inspanning vraagt. Dat ze ergens voor moeten werken.
Een simpel voorbeeld is ‘lees verder’.
Lezen = inspanning = vermoeiend.
Vervang je ‘lees verder’ door ‘door naar het artikel’, dan haal je het werk-woord eruit en neem je een drempel weg.
Nog een voorbeeld: ‘bestel het proefpakket hier’.
Bestellen = inspanning = vermoeiend.
Krijg hier toegang tot uw proefpakket’ klinkt al veel beter. Krijgen vereist namelijk minder werk dan bestellen. Terwijl het op hetzelfde neerkomt.

Pijnwoorden: roepen een sterke negatieve associatie op. Zoals bijvoorbeeld de woorden ‘betalen’ en ‘abonnementen’. Je lezer krijgt hierbij al visioenen van klooien met internetbankieren en paslezers, creditcardrekeningen en slepende opzeggingsprocedures.
Bestelling afronden’ ligt stukken beter in het gehoor dan ‘nu betalen’. ‘Prijzen’ doen pijn, ‘tarieven’ iets minder.
Probeer met je woordkeuze de pijn zoveel mogelijk te verzachten.

7. Overtuig met opsommingen

Opsommingen zorgen voor overzicht en kunnen een saaie lange tekst doorbreken. Het kan óók een goede tool zijn om je lezers een beetje te sturen, om ze mee te slepen in je verhaal. Tonny gebruikt ‘het 1-2-3-tje’ om zijn teksten effectiever te maken. In onderstaande video legt hij uit wat hij daarmee bedoelt.

8. Maak je teksten aantrekkelijk

Zorg dat de opmaak van je tekst uitnodigt tot lezen, dat het geheel overzichtelijk is en er aantrekkelijk uitziet. Probeer geen goederenwagon aan informatie bij je bezoekers naar binnen te laten denderen.

De aandachtsspanne van ons mensen is tegenwoordig zo slap als het elastiek van een oude onderbroek. Daarom is het belangrijk om regelmatig de aandacht van je bezoeker te herpakken. Werk met verschillende soorten media (zoals foto’s, video’s, quotes, gifjes, infographics) en splits je teksten op in korte blokken (koppen, witregels). Zo wordt je pagina makkelijker te consumeren. Je zult zien dat je de aandacht van je bezoekers op deze manier langer vasthoudt en dat informatie beter bij ze blijft hangen.

Maar hoe zit het dan met SEO?

Je zou verwachten dat copywriting en zoekmachineoptimalisatie elkaar soms bijten. Een copywriter speelt in op wat mensen prikkelt, een SEO-specialist speelt in op wat zoekmachines prikkelt. Wie begint te schrijven met Google als zijn muze, krijgt waarschijnlijk een website vol krampachtige teksten en kromme zinnen.

Een paar jaar geleden was het een soort sport om zoveel mogelijk belangrijke zoekwoorden in je teksten te verwerken, om maar te kunnen scoren in zoekmachines. Nu hoeft dat gelukkig niet meer. De algoritmes van Google zijn dermate ontwikkeld dat ze begrijpen waar je teksten over gaan en daarom hoef je je steeds minder zorgen te maken over SEO. Hoe Google dit doet? Martijn schreef al eerder een artikel over Google Rankbrain.

Mijn punt: schrijf dus altijd voor je bezoeker. Wanneer je je doelgroep op nummer 1 zet en waarde levert aan je lezers, optimaliseer je in principe ook voor Google.

Schrijf aan de hand van bovenstaande tips waardevolle teksten die prettig lezen. Dáárna kun je die tekst gaan optimaliseren door middel van een SEO-check. Hiervoor kun je ons super-uitgebreide SEO stappenplan gebruiken.

Heb je iets aan deze tips gehad of heb je zelf nog een goede copywriting tip?

Dat zou ik leuk vinden om te lezen in een reactie hieronder!

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

13 reacties op “8 Copywriting tips die het verschil maken!




Door Marja op 14 juni 2017

Goed om weer even te lezen. Vergeten is zo makkelijk!




Door Angelique op 14 juni 2017

Heb afgelopen week een nieuwe website opgezet ter ondersteuning van andere website. Met die andere site is het moeilijker om reclame te maken op Facebook. Met al jouw tips is het moeilijk om normaal te lezen. Vindt al snel tekst te lang. Ik zie alleen even niet wat ik nog meer in kan korten of veranderen. Dadelijk nog maar eens door lezen.


Door Danielle op 15 juni 2017

Hai Angelique!
Als jij je tekst zelf al te lang vindt, dan zal dat ook voor je bezoekers gelden. Heel goed dat je zo kritisch bent.

Het helpt vaak om even een dagje afstand van je tekst te doen, of er iemand anders een blik op te laten werpen 🙂
Heel veel succes!


Door Angelique op 14 juni 2017

Afgelopen week heb ik ene nieuwe website opgezet ter ondersteuning van andere webshop. Met al jouw tips valt het niet mee om teksten normaal te lezen. Ik probeer in te korten en de woorden te vermijden. Ik ga het zo nog tekst nog een keer lezen, voor nu zie ik het even niet meer.


Door Paulien op 14 juni 2017

Jazeker heb ik een tip, vraag aan verkoop(binnendienst) of de service afdeling om een top 10 te maken van de meest gestelde vragen die zij dagelijks aan de telefoon van klanten krijgen. Dat is goede input voor het schrijven van een artikel.


Door Danielle op 15 juni 2017

Super-tip Paulien!
Dankjewel voor je input 😀


Door karlien op 19 augustus 2017

Klopt! Of zelf nagaan wat klanten altijd vragen. Maak er een top 10 van met korte antwoorden en vervolgens geef je langere antwoorden in een uitgebreider artikel per vraag, waarin je uiteraard verwijst naar het top 10 artikel.


Door Lars op 23 juni 2017

Goed stuk, maar m.b.t. verliestaal….hebben jullie overwogen/getest of het boek dan ook niet “Verlies niet in Google” oid zou moeten heten? Want ik als lezer zie alleen de pop-up met Winnen in Google….


Door Danielle Bakker op 27 juni 2017

Hoi Lars! Bedankt voor je reactie.

We hebben in dit geval gekozen voor ‘Winnen in Google’, omdat dit een stuk krachtiger overkomt. En je wilt natuurlijk niet overal alleen maar gebruik maken van verliestaal. Je moet de balans een beetje zoeken 🙂

We spelen wel in op verliesaversie door in de onderkop te beginnen met “voorkom dat je gaat dalen in Google…”

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website