arrow_drop_up arrow_drop_down
Content curatie met Mentia
16 april 2015 

Content curatie met Mentia

Er zijn enorm veel social media tools op de markt. Maar hoe kies je een bepaalde tool, en welke is geschikt voor jouw onderneming? Ik ging in gesprek met Roeland Pater, eigenaar van social media tool Mentia, om duidelijkheid te krijgen over de vraag naar social media tools en de snel groeiende wensen van potentiële klanten.

Bedrijven delen vaak lukraak iets op social media. Is dat voor jullie de reden om met Mentia te beginnen?

Zeker.  Dat is iets waar we ons zorgen over maakten, en waaruit Mentia uiteindelijk is ontstaan. Het team achter Mentia bestaat uit mensen die werkzaam zijn (geweest) in een marketing- of social media functie, of die als zzp'er klanten hebben die social media zakelijk inzetten.

Wat je ziet is dat veel bedrijven moeite hebben om de kracht van dit soort kanalen echt te benutten; ze willen graag ‘beginnen met social media' omdat het er nu eenmaal bij hoort, zo wordt hen vertelt of lezen ze ergens, maar hoe dat er dan precies uit moet komen te zien wordt te weinig over na gedacht. Dan zie je dat (zeker na verloop van tijd) de kwaliteit van hun social media uitingen steeds minder wordt. Of ze beginnen heel enthousiast, en een maand later staat het compleet stil. Of de berichten die er op social worden geplaatst gaan alle kanten op, zonder dat er een duidelijke strategie achter zit.

Artikelen inplannen met Mentia

Met Mentia plan je makkelijk en overzichtelijk artikelen in.

Mentia wil dat probleem oplossen. We geven dit soort bedrijven, of de marketeers die er werken, een tool waarmee ze iedere dag goede content kunnen delen – of blogs kunnen schrijven over onderwerpen waarvan ze weten dat de doelgroep erop zit te wachten.

Waarom nog een social media tool, er zijn er toch al zoveel?

Klopt, en we willen al die andere tools ook zeker niet na doen. En niet te kort doen, ook niet onbelangrijk. We denken dat Mentia heel goed aansluit bij tools zoals Hootsuite, of andere social media management software. Waar die tools heel goed in zijn is het mogelijk maken om dingen te plaatsen op verschillende sociale netwerken; wij geven je de daadwerkelijke content die je kunt plaatsen. Dat kan dan 1 op 1 zijn, denk aan het retweeten van waardevolle berichten die in lijn liggen met wat jouw bedrijf doet – of inspiratie voor eigen berichten op basis van populaire onderwerpen.

Waarom is een social media strategie belangrijk?

Een strategie geeft je handvatten om mee te werken. Social media is erg ‘groot'. Er zijn veel verschillende sites, die je waarschijnlijk niet allemaal moet (of kunt) gebruiken. Door een strategie te bepalen kun je in eerste instantie vaststellen welke social media netwerken voor jouw bedrijf van toepassing zijn, en hoe je die gaat inzetten; een bericht op Twitter is anders dan een bericht op Pinterest, en ook de frequentie ervan is anders.

Daarnaast geeft een social media strategie je houvast wat betreft content. Er is zoveel te vertellen, maar waar zit jouw publiek nou eigenlijk echt op te wachten? Door voor jezelf te bepalen wat de onderwerpen zijn waar je als autoriteit wilt worden gezien, wordt het een stuk makkelijk om dagelijks actief te zijn op social media; je kunt een groot deel van de content uitsluiten, en je focussen op de onderwerpen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.

Wat deel je op social media?

Wat deel je op social media? Mentia geeft je een makkelijk overzicht.

Bij Mentia zien we ook steeds meer bedrijven zich aansluiten die het moeilijk vinden om goede content te produceren of te delen. Of dat nu voor social media is of voor hun blog.

Er zijn natuurlijk veel bedrijven die in een branche zitten waar de onderwerpen niet zo ‘makkelijk' zijn. Als bedrijf in social media marketing gebeurt er genoeg, en is er aan inspiratie meestal dus geen gebrek. Maar voor bedrijven in een markt die minder beweegt kan goede content een enorme uitdaging zijn. Juist die bedrijven hebben de behoefte aan input; wat vindt mijn doelgroep nou leuk om te lezen? Die bedrijven willen we helpen. Daarbij is er een duidelijke missie: Met Mentia moet je iedere dag minimaal 3 berichten (tweets, Facebook posts, blogs) kunnen produceren.

Wanneer heb je een social media tool nodig als bedrijf?

Ik werk zelf als ZZP'er en ik raad eigenlijk al mijn klanten aan om social media tools te gebruiken, als ze op social media actief zijn. En als ze dat niet zijn, raad ik ze aan om dat vooral wel te gaan doen.

Social media tools maken van social media een behapbaar kanaal. Vooral het gemak is een groot voordeel; wanneer jij (of een marketeer binnen het bedrijf) veel moeite moet doen om social media als marketingmiddel in te zetten, zal dat na verloop van tijd een obstakel worden. Door het makkelijk te maken is het beter vol te houden, en zal het resultaat ook beter zijn. Daar sluit op aan dat er veel tijd kan worden bespaard met social media tools. Door te weten wat je kunt plaatsen op social media, en ook nog eens de tools te hebben om dat plaatsen snel te kunnen doen, bespaar je enorm veel tijd. Tijd die kan worden gebruikt om het bedrijf op andere manieren te promoten.

Vertel eens wat achtergrond informatie?

Zoals gezegd is Mentia ontstaan vanuit een probleem dat bij veel bedrijven zichtbaar is. Als ZZP'er kom ik bij veel verschillende bedrijven terecht, en bij de meeste van die bedrijven zie je dat social media wel wordt gezien als een kanaal dat veel kansen biedt – maar ook als een kanaal dat veel tijd kost, of waarbij het niet helemaal duidelijk is wat er precies gedeeld moet worden.

Bij een aantal klanten was ik actief betrokken bij social media management en content marketing. Voor die klanten was ik dan ook dagelijks op zoek naar goede content die kon worden gebruikt om door te plaatsen (laten zien dat je weet wat er speelt, en dat je die kennis graag wil delen!), maar ook content die als inspiratie kon worden gebruikt voor eigen blogposts.  Daar was eigenlijk nog geen goede tool voor, en vanuit die gedachte is Mentia in eerste instantie dus gebouwd voor eigen gebruik.

Het probleem zal ook alleen maar groter worden voor de bedrijven die hier nu al mee worstelen. De wildgroei aan social media netwerken is nog lang niet voorbij, en lijkt alleen nog maar erger te worden. Dat zie je nu bijvoorbeeld bij de strijd tussen Meerkat en Periscope; twee social media sites die livestreamen via je smartphone makkelijk maken, en mensen live laten meekijken met wat je aan het doen bent. Maar voor bedrijven zijn dit soort sites lastig in te schatten: Wat heb ik eraan? Welke moet ik kiezen of moet ik ze allebei maar gaan gebruiken? En wat voor dingen moet ik daar dan laten zien?

Dat zal in toekomst steeds meer voor gaan komen. Nieuwe mogelijkheden brengen weer nieuwe social media startups, en bedrijven kunnen het soms moeilijk bijhouden. Dat is een probleem waar wij constant naar kijken en een oplossing voor willen bieden – het uitbreiden naar content van nieuwe netwerken, of advies daarover, zal dan ook een logische volgende stap zijn.

In de VS wordt al veel meer gebruik gemaakt van social media analyse en het gebruiken van de data. Verwacht jij dit ook in Nederland?

Dat verwacht ik wel, en eerlijk gezegd valt het me op dit moment ook nog wat tegen. Nederland is een land dat vaak voorop loopt op het gebied van online, en dus ook social media. Maar als je dan kijkt naar het gebruik van social media tools voor analyse en content, is dat minder. En juist dit soort toepassingen kunnen ervoor zorgen dat het resultaat van social media inspanningen wordt vergroot – zeker wanneer je het als bedrijf als marketingmiddel ziet, en niet enkel voor webcare gebruikt.

Ik ben benieuwd: Wat vinden jullie van Mentia? En, welke social media tools gebruiken jullie nu allemaal?

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen