arrow_drop_up arrow_drop_down
Column: Social media bluf
5 maart 2015 

Column: Social media bluf

Je kent ze wel! De social mediagebruikers die zich verheerlijken met de druifjeukende kreten hoe fantastisch zij zelf zijn. Alles wat ze doen is werkelijk helemaal geweldig en fantastisch. Toch best bijzonder hoeveel andere social media gebruikers daar zeer gevoelig voor zijn. Zij liken en zetten alles door wat ze van die personen tegenkomen. Daarom ben ik tot deze conclusie gekomen: iedereen heeft recht op mijn mening!

Deel 3 nog niet gelezen? Social media is zo Windows'95

Vanuit dit recht stel ik direct een vraag: Gaat alles in je leven zo fantastisch? Als social media een afspiegeling van het leven is…..

Social media bluf

Alleen op de wereld

Dwalend in de nacht slenter ik door de straten en steegjes van Amsterdam. Met mijn ziel onder mijn arm neem ik een foto met mijn nieuwe iPhone 6 van deze nacht. Waar ik ook op de grond kijk op de glanzende stenen zie ik overal resten van afval. De wind neemt het papier, bekers van fastfood en plastic rollend mee door de straten totdat ze belanden in een hoek van de steeg of verdwijnen in het donker van de nacht. Alleen op de wereld met mijn hart onder mijn ziel neem ik een foto.. Een foto om dit moment vast te leggen op Instagram, Facebook en natuurlijk Twitter. Ik voel me op dat moment net zo als de katten en ratten die dwalen in de donkere steegjes.. zoekend naar restjes om mezelf vast te houden aan het geloof in mijzelf zodat een ander mij van een identiteit kan voorzien met een laatste restje hoop.. Mijn identiteit bevestigen via Social media, van niemand naar iemand…

Online identiteit

Eerste indruk is een blijvende afdruk

Al zoekend naar mijn identiteit besluit ik deze foto maar te plaatsen op social media. Al uploadend besef ik me dat ik niet zielig gevonden wil worden maar juist in mijn kracht moet staan. Ook al heb ik niet het gevoel van euforie of zelfverzekerdheid maar wil aan de wereld laten zien dat het mij goed gaat. Ik plaats de foto met de tekst eronder: Wat is het toch een fantastische avond, zo dwalend over de straten. Genieten van het wonder van de stad, verloren tussen het licht van de lantarenpalen maar dat lichtje ben ik natuurlijk zelf…

Maar ondertussen.. zoek ik naar bevestiging om te zorgen dat mijn eenzame gevoel verdwijnt, net als het licht wat de nacht tussen het donker door laat zien.

call to actions op social media

“Call to Action”

En toch is het vreemd dat Social media wordt gebruikt als platform om alleen maar te oordelen en met name te veroordelen. Wat is echt en wat is niet echt? Dat zijn de vragen die lezers onbewust stellen terwijl zij hun tijdlijn doorlezen wat er allemaal gemeld wordt. Sterker nog, spreekt het mij genoeg aan om iets met het bericht te willen gaan doen? Social media is een ware berichtenstroom met een hoge vraag tot “call to action”-gehalte.

Social media is emotie

Het succes voor het gebruiken van social media heeft niets te maken met de hoeveelheid volgers maar met jouw tone of voice. Wat jij deelt is een afspiegeling van je kennis, je expertise, je interesse maar ook met name waar jouw kracht zit. En kracht, zit niet alleen in het meest fantastische en overweldigende successen, maar kracht zit juist in het menselijke balans tussen jouw ervaringen en de daar uitvloeiende resultaten. En resultaten zijn ook echt resultaten als je er iets mee durft te doen. Elk resultaat is een succes, hoe dan ook! Het succes van fouten maken laat de kwetsbaarheid zien van een persoon en de bereidheid om te leren.

Maar wat is nu leren van je fouten of van je successen? Vaak kijkt men alleen maar naar het doel wat wel of niet behaald is. Maar wat eigenlijk belangrijker is, dat is vaak vergeten…namelijk de mensen rondom je heen die je bijstonden tijdens je reis naar succes. Iedereen heeft fans, vrienden, kennissen en vijanden. En ze zitten allemaal bij je volgers op social media. Je fans steunen je altijd door dik en dun, je vrienden zijn je vrienden ook offline, je kennissen heb je er heel veel, dat zijn vrienden die je nog moet leren kennen en je vijanden houden je in de gaten omdat zij je graag een stap voor willen zijn indien dat….

Verslaafd aan social media

Neergeslagen emotie

En waarschijnlijk is dat nu juist de reden waarom men vaak zo voorzichtig is in je persoonlijkheid te laten zien. Je wilt niet gekwetst worden. Hoe vaak wordt er niet aan je gevraagd: “hoe gaat het met je?” En hoe vaak vertel je dan dat het fantastisch gaat? Iedereen maakt zich daar schuldig aan terwijl je eigenlijk wel wat hulp kan gebruiken. Maar dan komt het; het is afhankelijk van de persoon die voor je staat en je het vraagt. De echtheid en oprechtheid van deze persoon bepaalt wat je gaat en vooral wilt vertellen. En diezelfde wijze van handelen en het ontvangen van reacties vind ook plaats op social media. Elke vraag die je stelt en de reactie die je erop krijgt is een afspiegeling van je profilering via Social Media. De tone of voice bepaalt de call to action, niet je hulpvraag! Net zoals de eerste zeer aangrijpende en emotionele reclamefilmpjes op televisie… Iedereen herkent deze wel: de honger in Afrika in de jaren 80 en 90. Terwijl je aan het eten was kreeg je beelden te zien op televisie van honger, verdriet en leed. Je liet je vork vallen, het was even stil aan tafel en het deed iets met je. Je was onder de indruk van wat je zag en je vredelievendheid, je gulheid deed je bewegen om te willen helpen. En dat deed je dan ook in grote aantallen. Anno 2015 is het steeds moeilijker om de juiste toon of voice te creëren om aandacht te krijgen.

Journalist online

Journalist of optimist?

Maar wat is nu precies de juiste tone of voice? Daar is niet rechtstreeks een duidelijk antwoord op. Het antwoord zit in jezelf! Wat ben jij bereid te doen voor een ander. Wat doe jij voor een ander dat iemand in beweging komt op het moment dat jij het echt nodig hebt. Dat antwoord is de tone of voice wat bepaald wat je ontvangt. De vraag om hulp kan je op diverse manieren stellen: “help, ik ben op zoek naar een baan” of “help ik zoek klanten”. Dat zijn duidelijke hulpvragen, maar waarom bereiken ze niet het gewenste resultaat?

Het is niet dat ik niet wil helpen, maar ik wil weinig moeite doen om te weten waarmee ik je echt kan helpen. Is het de vraag “ik zoek een baan om je rekeningen te betalen” of omdat je jouw passie wilt los laten in je dagelijks leven en bezigheden? En daar zit nu net het verschil. Help is een brede vorm van aandacht vragen. Maar wat wil je nu echt en stel dan de vraag. Als je een baan zoekt, stel dan de vraag: “zijn er mensen in mijn netwerk die mij kunnen helpen bij het vinden van een baan”? Mocht je geen antwoord krijgen dan is het niet jouw netwerk.

Je kan de vraag ook gericht stellen aan een persoon of personen. Iemand aanspreken schept verantwoordelijkheid om te reageren en deze persoon voelt zich vereerd omdat hij of zij de vraag krijgt. Deze persoon reageert dan ook. Tenminste als je weet aan wie je de vraag stelt, en of deze persoon jou het zal gunnen. En daar zit nu eigenlijk het wezenlijke verschil. Oprecht contact, echt contact en de ander iets willen gunnen is het verschil wat je terug zal ontvangen omdat jij echt bent, concreet en gericht! Wat jij kan bieden daar zit het verschil! Niet wat je vraagt.

Succes… is een werkwoord!

Dus de belangrijkste vraag die je jezelf eigenlijk zou moeten stellen, ben ik een journalist van mijn eigen leven of ben ik een optimist van een ander leven? En dat antwoord maakt het verschil tussen succes als doel en jouw weg naar succes! Succes is nooit het doel of middel. Succes is datgene wat jij achterlaat; de les van fouten mogen maken met jouw gunfactor!

Lees nu: Social media ondertiteld

 

 

Over de schrijver
Men omschrijft mij als een operationele business development manager die op een natuurlijke en empathische wijze zorgt voor resultaat. Ik heb ruim 18 jaar ervaring met commerciële dienstverlening van IT professionals en innovatieve projecten. De laatste jaren heb ik me bezig gehouden met het operationeel begeleiden en het managen van klanten en teams, gericht op het verbeteren van de kwaliteit en resultaat.
Frans Pronk
Door

Frans Pronk

op 5 March 2015

Goed geschreven Maurice! Wees authentiek, eerlijk, open en sociaal! Immers is het Social Media :-) Groet, Frans

Coby Bergsma-Hagebeek
Door

Coby Bergsma-Hagebeek

op 5 March 2015

Complimenten Maurice! Ik kan mij goed vinden in hetgeen je schrijft. Aan de hand van de echtheid en oprechtheid van mijn gesprekspartner bepaal ik hoe open ik mij stel. Veel mensen hebben ook niet door dat bij ondernemen of onderhandelen de gunfactor een grote rol speelt. Eerst geven en dan pas nemen. Ik volg je graag! Groet Coby

Maurice van Bokhoven
Door

Maurice van Bokhoven

op 5 March 2015

@Frans & @Coby.. met plezier geschreven. Fijn te lezen :-) Oprecht zijn is niet moeilijk. Juist omdat het iets van jezelf is. Vaak onderschat men hoe zwaar het is een masker op te zetten. Want al je energie gaat naar dat masker, dat is je doel en dus je focus. Juist door echt te durven zijn in al je voor en nadelige eigenschappen zal men je altijd respecteren om wie je echt bent en niet wie je zou willen zijn. Iedereen wil tenslotte de type mens rond zich heen die je sterker maakt in plaats je afzwakt en daar tegen vecht. Dat bereiken is al een succes. Het durven geven en delen in online en offline netwerken brengt je altijd op het pad waar je moet zijn samen met jouw gunfactor :-)

Bennie Mellies
Door

Bennie Mellies

op 6 March 2015

Beste Maurice, Mooi verwoord. Ik zag van de week al wat "tactische tweets" voorbij komen.. :-) Mijn zwager zei vroeger altijd al "het leven is een groot toneelstuk" en daar zijn we met zijn allen dagelijks getuige van. Mijn doelstelling is dat ik mensen wil leren vissen in plaats van vis te geven. Dank voor je artikel. Was erg leuk en informatief om te lezen. Groet, Bennie

Maurice van Bokhoven
Door

Maurice van Bokhoven

op 7 March 2015

Hi Bennie, Je zwager heeft helemaal gelijk :-))) Zolang je maar je eigen rol 'speelt' zal je opvallen door echt te zijn. Mooi jouw doelstelling.. Zelf bewust worden van je eigen kunnen... Mijn complimenten voor je site: http://www.benniemellies.com/ Fris.. Fijn weekend Bennie, geniet ervan. Maurice

Reactie plaatsen