arrow_drop_up arrow_drop_down
Column: Social media blind date
19 november 2014 

Column: Social media blind date

Blind dating is hot! Zelfs zo hot dat je het zelf nog niet eens beseft hoe hot. Eigenlijk is iedere social media gebruiker een voyeur. Ook ik maak me daar ‘schuldig' aan. En weet je, dat is heel normaal. Daar is niets verkeerds aan. Wij allemaal stellen onszelf toch tentoon in de internetdierentuin? Dan mag je bekeken worden en je mag zelf kijken… Of is het kijken en niet kopen?

Deel 1 nog niet gelezen? Social media sucks…

Social mediavoyeur

Social media scannen en mensen bekijkenIedere social media gebruiker kijkt naar foto's. Hoe ziet iemand eruit? Wat heeft hij of zij aan? Wat voor type is het? Je hebt volgers die iedereen volgen en toevoegen, gewoon omdat aantallen nu eenmaal tellen in onze samenleving, maar je hebt ook de ‘bewuste social media gebruiker'. De gebruiker die selectief is met volgen en toevoegen van toekomstige “blind date” vrienden.

Ga jezelf maar na. Ga eens terug in de tijd, naar het begin van de hype: online profilering. Je opent een social media account: Feestboek of het tweet tweet birdplatform en je gaat mensen volgen, je gaat toevoegen. Waar let je op? Wat is bepalend voor jou bij het maken van de keus of je iemand wel of niet volgt of toevoegt?

In de eerste plaats kijk je naar een foto, een plaatje! Spreekt de foto of het plaatje je aan, en klik, je volgt deze persoon, dit bedrijf of merk. Zonder ook maar direct iets te weten van het account. Je bent geïnteresseerd, je interesse is gewekt. Je emotie is aangesproken. Denk maar eens na waarom je iemand niet wil volgen! Geen verzorgd uiterlijk, geen uitstraling, geen sexappeal dat jou aanspreekt of een profilering waar je niet op zit te wachten. Laat staan dat je deze persoon zou willen ontmoeten. Stel jezelf eens de vraag: waarom wil je iemand ontmoeten? Met welke reden? Is het zakelijk? Of is het privé? Wat zou jij nou van die persoon willen, of nodig hebben? Deze vraag moet je eigenlijk omdraaien. Waarom zou die persoon jou willen ontmoeten… en ben jij zelf eigenlijk wel de persoon die je laat ziet via social media?

 Koude kermis

Anno 2014 selecteren wij massaal op uiterlijk, op de ‘personal branding', hoe iemand overkomt. Helaas komen veel mensen die afspraken gemaakt hebben met iemand die ze hebben ontmoet via social media van een koude kermis thuis. Hoe komt dit nu eigenlijk? Velen profileren zich via social media als een persoon die ze eigenlijk niet zijn, maar wel willen zijn.

Personal branding online

Een zeer duidelijk voorbeeld zijn mensen die zich profileren als een zogenaamd social mediaexpert. Die experts hebben 300 volgers op Twitter en volgen zelf maar een paar mensen terug. Ze gebruiken LinkedIn, en geven trainingen, en zeggen zelf daar erg goed in te zijn, maar ze hebben slechts 253 contacten en een matig profiel. Zij hebben een Facebookaccount, maar hebben die niet opgepimpt, of er zijn niet of nauwelijks berichten geplaatst; toch pretenderen ze fantastisch te zijn.

In een vorige column van mij had ik het zelfs even over ‘Social media Sucks‘, wat vele reactie opriep.  Elke dag lees ik berichten van mensen die alleen maar roepen dat ze zelf erg goed zijn in wat ze doen en keer op keer worden er berichten gelanceerd die verwijzen naar een gigantisch succes, van henzelf! Dan kan ik het niet nalaten om even te ‘googelen'… te kijken naar referenties of reacties over deze persoon. En wat vind ik dan? Meestal helemaal niets. Geen reacties of mensen die deze persoon aanbevelen.

Social media: Intelligentie

ocial media; Zakelijk en privé gebruik

De social mediafotograaf en photoshopper is tegenwoordig een ‘nieuw' beroep! Foto's maken voor je profiel. Iedereen wil er graag goed op staan, want tenslotte vertoon je jezelf aan de hele wereld. Het liefst ook nog een beetje Engelse tekst erbij, want je gaat tenslotte internationaal van start, toch? Nadat je de foto hebt gemaakt komt het meest lastige: wie wil ik zijn op de online platformen? En welke platformen ga ik gebruiken? Wil ik er alleen maar goed uitzien en mijn successen vermelden? Ben ik een manager, medewerker of ben ik een persoon, vader of vriend, getrouwd, met kinderen? Ga ik het zakelijk gebruiken of alleen maar privé? Dat zijn vragen waar iedereen mee worstelt. Ook ik heb er mee geworsteld in het begin. Totdat ik begreep dat social mediagebruik noch zakelijk noch privé is. Ik heb een sociaal leven en een zakelijk leven, en deze twee lopen dwars door elkaar.

Twilight zone

Mijn persoonlijke conclusie: social media is met recht de Twilight Zone van kwetsbaarheid. En kwetsbaarheid, dat is wat werkt. Er bestaat niet alleen succes, of alleen drama. Achter de successen en achter de drama's verschuilen zich mensen. Mensen met een geweten, een ziel die beweegt, leeft, eet en dat andere laat ik maar even achterwege. Wij zijn allemaal mensen met een eigen identiteit. Een personage dat wij aannemen in het dagelijks leven en waar wij zelf in geloven. Ieder die succes heeft, is zo ver gekomen door fouten te maken. Véél fouten. Want zonder fouten te maken besef je niet eens wat écht succes is. Helaas zijn velen hardleers en maken dezelfde fouten keer op keer op keer op keer! En ook ik was/ben hardleers. Ik maak graag fouten, en maak deze opnieuw, zodat ik zeker weet dat het fout was, of liever gezegd: de uitkomst paste niet bij mij. Want wat voor de één een fout is, is voor de ander de toekomst.

 Gunfactor Vs Succesfactor

Gunfactor social media

De vele mensen die ik heb mogen ontmoeten doordat ik social media gebruik, zijn een verrijking van mijn leven geweest. Ik heb geleerd, gelezen en geanalyseerd, en de meest echte mensen kennen het meeste succes. Vaak zonder dat ze het zelf beseffen. Succes, omdat je durft te laten zien wie je bent. Mét je gebreken, maar ook in het besef dat je gebreken je kunnen verbinden met diegene die jouw gebreken kan opvangen. Samen ben je één. Dat geldt voor jou zowel in je privéleven als in je zakelijk leven. Want succes komt nooit alleen. De weg naar succes gaat altijd samen met mensen die jou het succes gunnen.

” De gunfactor staat online, maar de succesfactor is offline.”

Social media-flirten' is in. Tinder is daar een sterk voorbeeld van. Puur een vleeskeuring. En mocht je door de keuring komen, dan heb je op dat moment heel even beet! Maar dan kom het erop aan. Jezelf bewijzen, overtuigen, daadkracht en kwetsbaarheid tonen. Want hoe echter is het niet om jezelf kwetsbaar op te stellen. Daar maak je een verbinding mee, en mocht de chemie er niet zijn dan is het contact niet voorbestemd. Ieder van ons heeft een gunfactor, lees: de verbindende factor! Jouw factor is datgene wat bindt.

Lees nu deel 3: Social media is zo Windows'95

Heb jij interessante mensen ontmoet door het gebruik van social media? En voldeden zij aan je verwachtingen?

Deze column draag ik op aan zeer authentieke ‘Twitter' vrienden: @trendmatcher, @Bettyskitchen, @AnoukBriefjes, @ChelseaBosters1, @Hansmestrum, @CornelisPee,
@TanjaBeeren, @rooshijner, @brittvc, @MirjamHouthoff, @remyverhoeven, @ZakeninOrde, @Dianaschouten72

Over de schrijver
Men omschrijft mij als een operationele business development manager die op een natuurlijke en empathische wijze zorgt voor resultaat. Ik heb ruim 18 jaar ervaring met commerciële dienstverlening van IT professionals en innovatieve projecten. De laatste jaren heb ik me bezig gehouden met het operationeel begeleiden en het managen van klanten en teams, gericht op het verbeteren van de kwaliteit en resultaat.
Hans Mestrum
Door

Hans Mestrum

op 19 November 2014

Mooie blog met veel herkenning. Voor mij is bloggen ook zowel een zakelijke als privé instrument om dat te delen wat ik mooi, interessant, vervelend vindt of me hardop afvraag. Ja soms stel ik me daarin kwetsbaar op. Maar die openheid maakt mij sterker en in verbinding. Ik merk dat mensen waarderen dat je je open en authentiek opstelt. En natuurlijk laat ik niet alles van mezelf zien als ik over kwetsbaarheden blog, maar wel dat stukje waarmee ik wellicht andere kan helpen. Ik help er in ieder geval mezelf mee want het schrijven is voor mij een manier van denken, alles op een rijtje krijgen. Bedankt dat ik in dit rijtje sta en je me noemt!

Reactie plaatsen