arrow_drop_up arrow_drop_down
18 mei 2018 

5 Tips om vandaag nog je website een boost te geven

Je hoeft vaak helemaal niet uren bezig te zijn om je website te verbeteren. Meestal kun je met een paar kleine tricks je website al een flinke boost geven.

01. Laat duidelijk zien wie jij bent.

Verkopen via internet (of je nu een webshop hebt, online diensten/producten aanbied of "slechts" het internet wilt inzetten om meer klanten te trekken naar je offline business) is nog een hele kunst. Want hoe weten mensen of ze jou kunnen vertrouwen of niet? Laat daarom jezelf zien. Gebruik duidelijke foto's die passen bij wat je aanbied (dus geen vakantiefoto's, behalve wanneer je in de reisbranche zit ?). Schrijf je teksten niet strak, zakelijk en emotieloos. Laat het klinken alsof je tegen iemand praat.

02. Houd je website actueel.

Zorg ervoor dat je content up to date is. Heb je een blog? Zorg ervoor dat er vrij recente blogs in staan. Als je laatste blog geschreven is in 2015 (ik noem maar een voorbeeldje) dan kun je beter óf de blogs verwijderen óf de datum niet tonen bij de berichten. Als je laatste blog tig jaar geleden geplaatst is, dan wekt het de indruk dat je achterloopt. En dat is natuurlijk niet de indruk die je wilt maken ;) Ook een belangrijke: heb je een jaartal staan aan de onderkant (footer) van de website? Check nu direct even of deze nog wel klopt. Regelmatig zie ik websites voorbijkomen waarbij onderaan nog steeds 2012 staat.... Dat is natuurlijk wel een beetje vreemd ?

03. Optimaliseer je contactpagina.

De contactpagina is meestal de belangrijkste pagina, want op deze pagina beslissen mensen of ze wel of niet contact gaan opnemen. Het is ook vrijwel altijd de meest saaie pagina van de hele website ? Dat kan natuurlijk niet! Nodig mensen op je contactpagina uit om contact op te nemen. Letterlijk. Verlaag de drempel. Maak het ze makkelijk. Vermeld duidelijk hóé men contact op kan nemen en geef ze het gevoel dat je graag wilt dat ze jou een bericht sturen/op gaan bellen/etc. Plaats een foto van jou, zodat ze weten tegen wie ze het hebben.

04. Meld je website/pagina's aan bij Google.

Iedereen wil natuurlijk goed gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Hoewel het een vrij uitgebreid proces is en er best veel bij komt kijken, geef ik je vandaag een belangrijke beginnerstip. Wanneer je een nieuwe website maakt (of een nieuwe pagina toevoegt) kan het wel even duren voordat Google het gevonden heeft en het opneemt in de zoekresultaten. Maar... Tromgeroffel... Je kunt bij de Search Console van Google een verzoekje indienen. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat jouw nieuwe website of je nieuwe pagina eerder geïndexeerd zal worden. In de WebAcademy.nl Club staat een uitgebreide cursus over SEO en over hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website beter zal scoren in zoekmachines. Bonus tip: als je in de zoekbalk van Google.nl jouw domeinnaam intypt met site: ervoor, dan kun je precies zien welke pagina's van jouw website er al zijn geindexeerd. Zie afbeelding hieronder ter verduidelijking.

05. Plaats referenties/testimonials

Dat is natuurlijk een beetje een open deur; referenties zorgen natuurlijk voor meer geloofwaardigheid én ze zullen ervoor zorgen dat mensen toch net iets sneller over de drempel stappen om contact op te nemen. Maar wist je dat je referenties veel slimmer kunt inzetten dan wanneer je ze alleen op een referentie pagina plaatst? Plaats de referenties ook bij de betreffende producten of diensten. Plaats ze op social media. Laat ze terugkomen in de sidebar (hoewel de meeste referenties daar te lang voor zijn). Maar je snap vast het idee: plaats ze niet alleen op één pagina. :)
Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen