YouTube voegt meer analytics data toe over weergaven en inkomsten
20 maart 2022 
in Nieuws
5 min. leestijd

YouTube voegt meer analytics data toe over weergaven en inkomsten

YouTube gaat creators meer data geven over hun videoprestaties, waaronder gedetailleerde rapporten over waar weergaven en inkomsten vandaan komen. Daarnaast wil YouTube creators ook helpen bij het genereren van ideeën voor video's door rapporten toe te voegen over welke video’s trending zijn.

Een preview van deze nieuwe functies is te zien in een video op het Creator Insider-kanaal van YouTube. De video laat een sneak peek zien van hoe de rapporten er uiteindelijk uit komen te zien.

Sommige van deze rapporten zijn op dit moment volop in ontwikkeling. Anderen zitten nog in de idee-fase.

Videoweergaven gesorteerd per type

YouTube creators willen meer informatie over waar hun videoweergaven vandaan komen. Als je regelmatig video’s publiceert, Shorts deelt en livestreams organiseert, worden alle weergaven nu nog als één datapunt weergegeven in het analytics-rapport.

Daar komt verandering. YouTube werkt aan nieuwe rapporten die een overzicht laten zien van verschillende video formats en de weergaven die elk type oplevert. Het wordt onder andere mogelijk te zien hoeveel uur aan video je hebt geüpload, hoeveel uur je hebt gestreamd en hoeveel weergaven je hebt voor elk video format.

YouTube analytics screenshotYouTube Analytics voorbeeld

Inkomsten gesorteerd per bron

YouTube is van plan om meer gegevens toe te voegen over de individuele bronnen van inkomsten die een creator heeft via een platform. Inkomensgegevens worden gesorteerd per type video en hoe de inkomsten werden opgehaald.

YouTube analytics sneak peek

Je kunt binnenkort dus rechtstreeks zien hoeveel geld je hebt verdiend met reguliere video’s, shorts en livestreams. Als aanvulling hierop is YouTube van plan om meer gegevens toe te voegen over de verschillende manieren om inkomsten te genereren.

Het nieuwe inkomstenrapport biedt meer gedetailleerde inzichten in memberships, getagde producten, SuperChats en alle verschillende manieren om geld te verdienen op YouTube.

YouTube analytics update

Creators helpen nieuwe video ideeën te ontdekken

Nog een rapport waar YouTube aan werkt, laat data zien die creators helpt om nieuwe video ideeën te bedenken. YouTube lanceerde recent een experimentele tool waarin de populariteit van specifieke zoektermen te zien was en over welke video-onderwerpen er nog (te) weinig content is.

Deze tool wordt verder uitgebreid. Zo krijgen creators in de toekomst te zien welke onderwerpen trending zijn op YouTube en welke video’s populair worden voor jouw publiek.

YouTube analytics content inspiratie

De nieuwe tool zal ook ideeën geven voor nieuwe onderwerpen waarmee je je publiek kunt vergroten. Ook doet de tool aanbevelingen voor onderwerpen die waarschijnlijk interessant zijn voor je bestaande publiek.

Er is op dit moment nog geen tijdlijn voor wanneer deze nieuwe functies uitgerold worden. YouTube is van plan om er in de loop van het jaar aan te blijven werken.


Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!