YouTube omzet blijft achter, ondanks succes van YouTube Shorts
27 mei 2022 
in Nieuws
4 min. leestijd

YouTube omzet blijft achter, ondanks succes van YouTube Shorts

De YouTube omzet bleek het afgelopen kwartaal een stuk lager dan verwacht. Dat blijkt uit de resultatenrekening die Google-moederbedrijf Alphabet publiceerde. Analisten verwachten dat de YouTube omzet een groei van 25% zou doormaken ten opzichte van een jaar eerder. In realiteit bleef deze omzetgroei hangen op 14%.

De achterblijvende groei van YouTube heeft te maken met een aantal factoren. Een van de redenen is de groeiende concurrentie van TikTok die het platform ervaart. TikTok neemt razendsnel toe in populariteit en concurreert met name sterk om de aandacht van jonge gebruikers.

Een andere verklaring die Alphabet geeft, is dat de advertentieomzet van YouTube in 2021 juist extreem steeg, namelijk met 49%. Een periode met net wat minder snelle groei is heel natuurlijk, beweert Alphabet in een statement.

YouTube Shorts groeien snel in populariteit

Om relevant te blijven, focust YouTube sterk op zijn eigen TikTok-achtige format genaamd YouTube Shorts. Deze korte video’s op YouTube ontvangen momenteel 30 miljard dagelijkse videoweergaven: vier keer zoveel vergeleken met een jaar geleden, bevestigt Alphabet CEO Sundar Pichai.

Het ziet ernaar uit dat YouTube er de komende tijd op inzet om het aantal Shorts-weergaven verder op te drijven. Zo worden Shorts-video’s getoond op meerdere plaatsen in zowel de mobiele- als desktopversie van YouTube.

YouTube Shorts-carrousel op de trending pagina

De YouTube trending pagina krijgt een carrousel die specifiek is gericht op korte video’s. YouTube zelf noemt deze carrousel de ‘Shorts shelf’. Op deze manier worden de Shorts video’s uit de andere trending video’s gefilterd en bovenaan de pagina getoond.

Deze verandering is vooral bedoeld om de ervaring op de trending pagina te verbeteren, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat Shorts een prominentere plek krijgen. De Shorts shelf laat de populairste video’s zien op de locatie van de gebruiker. YouTube rolt de functie voorlopig uit in de VS, UK, Canada, Australië, Brazilië, Duitsland, India, Frankrijk, Indonesië en MENA (het Midden-Oosten en Noord Afrika). Binnenkort wordt de Shorts shelf ook beschikbaar in andere regio’s.

YouTube Shorts op Desktop en Mobiel

Met een nieuwe tab en carrousel op de homepage worden YouTube Shorts beter zichtbaar op zowel desktop als mobiel. Voorheen was het makkelijker om Shorts te bekijken via de YouTube app dan via de desktop. Dankzij de nieuwste update wordt het ook in de browser eenvoudig om Shorts te bekijken.

YouTube logo

Verdienmodel van YouTube Shorts

Het verdienmodel achter Shorts is nog een werk in uitvoering. Vorig jaar stelde YouTube een bedrag van 100 miljoen dollar beschikbaar om makers van populaire YouTube Shorts te belonen.

Ondanks de snelgroeiende populariteit van YouTube Shorts, werden er nog geen advertenties getoond bij de video’s. Dit is een van de redenen dat de YouTube omzet het afgelopen kwartaal wat tegenviel. Nu de Shorts een steeds belangrijke rol beginnen te spelen binnen YouTube, gaat het platform experimenteren met advertenties in Shorts. Dit zal YouTube helpen zijn advertentieopbrengsten verder op te krikken.

“We ervaren een lichte tegenwind in omzetgroei nu Shorts een groter percentage van de totale kijktijd op YouTube opeisen”, legt Alphabet CFO Ruth Porat uit. “We testen monetarisering van shorts en de eerste resultaten en feedback van adverteerders zien er veelbelovend uit”, aldus Porat. Na verloop van tijd is YouTube van plan om de kloof te dichten tussen Shorts en traditionele YouTube ads.

De toevoeging van advertenties aan Shorts geeft creators in het YouTube Partner Programma de mogelijkheid om meer te verdienen op het platform. Het is nog niet bekend of het Shorts-fonds nog blijft wanneer advertenties worden uitgerold in Shorts.

Verdienpotentieel van YouTube ten opzichte van TikTok

De toevoeging van Ads kan YouTube Shorts stukken interessanter maken voor makers. Afgezien van sponsordeals en het verkopen van merchandise zijn er beperkte mogelijkheden om geld te verdienen met short-form video’s.

Net zoals YouTube heeft ook TikTok een fonds waarmee makers betaald worden voor populaire content. TikTok is minder transparant over hoeveel het platform uitbetaalt aan makers. Wel blijkt dat makers niet tevreden zijn met de hoeveelheid geld die ze verdienen met hun content op TikTok.

Zo laat TikTok-creator SuperSaf (400.000 volgers) op Twitter zien hoe hij in april 25 miljoen views had op zijn content en daarvoor een betaling van 112,04 pond ontving.

Volgens YouTuber Hank Green is het fonds van YouTube veel gunstiger voor makers. De tijd moet uitwijzen hoeveel populaire TikTokers de overstap gaan maken naar YouTube wanneer advertenties uitrollen voor Shorts.

Bronnen: Marketing Dive, TechCrunch, Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!