google-rankbrain-1.jpg

Google Rankbrain: Next Level SEO?

Ooit wel eens je website tegengekomen in de zoekresultaten en gedacht:

Hoe kan ik hier nou op scoren?”

We weten al een tijdje dat Google zich supersnel ontwikkelt. Zo hebben ze zich de afgelopen jaren o.a. ver ontwikkeld op het gebied van taal:

Er wordt niet meer alleen een match gezocht op basis van de exacte zoekopdracht, maar Google begrijpt nu ook grammaticale vervoegingen, meervoud en laat je daarnaast ook scoren op synoniemen van een zoekopdracht.

Sterk staaltje werk van Google

Tot zo ver kunnen wij, gewone stervelingen, de algoritmes en het gedrag van Google nog wel begrijpen. Een grammaticale vervoeging of een synoniem naar voren zien komen in de zoekresultaten past ook wel in ons gedachtepatroon.

Wellicht heb je nog wel eens bij jezelf gedacht:

”Goh, slim, die zoekmachine”

Google gaat sinds een tijdje echter een flinke stap verder. Ze gebruiken nu namelijk Machine Learning om jouw website te beoordelen en in de zoekresultaten naar voren te laten komen.

Machine Learning, wat is dat?

Machine Learning houdt in dat computers zó geprogrammeerd zijn, dat ze zichzelf nieuwe dingen leren en zichzelf verbeteren.

Al jarenlang wordt er onderzoek gedaan naar Kunstmatige Intelligentie op allerlei vlakken (mobiele telefoons, auto’s, robots, hulpprogramma’s op een computer, etc.) en zien we uitvoeringen hiervan terug in het dagelijkse leven (denk aan Siri op een iPhone, automatische schermhelderheid, hulprobots in de zorg, etc.).

Wat is Siri

Niet vreemd dat Google er dan ook mee aan de slag is gegaan om te zien hoe zij hun eigen algoritmes binnen de zoekmachines naar een volgend niveau kunnen brengen door gebruik te maken van Machine Learning.

Zo kijkt Google bijvoorbeeld niet alleen meer naar welke woorden er op je website staan, maar beginnen ze ook te begrijpen wat die woorden en de teksten op jouw website betekenen

Door de betekenis van teksten te begrijpen, kunnen ze nog betere en relevantere zoekresultaten tonen aan hun ‘Googelaars’ (onafhankelijk van welke woorden exact op een pagina gebruikt worden).

Dit nieuwe ‘Context’ (vs. Content) tijdperk luidden ze een aantal jaar geleden al in met hun ‘Hummingbird‘ update, maar met de ontwikkelingen die er nu zijn op het gebied van Machine Learning kunnen ze dit nog veel sneller naar volgende niveau’s gaan tillen.

Terug naar de basis van SEO

Voordat ik meer in het verhaal van machine learning & Google duik, wil ik even kort stilstaan bij de manier hoe Google websites jarenlang heeft gerankt:

Basis werking van SEO

Google heeft honderden factoren bepaald die van invloed zijn op de ranking van jouw website in de zoekmachine. Dit houdt in dat je website eigenlijk in honderden stukjes wordt opgedeeld.

Vervolgens worden al deze factoren in het algoritme van Google gestopt. Dit algoritme is ontwikkeld door engineers van Google, op basis van deze honderden ranking factoren.

Search Engine Land Periodic Table of SEO Success Factors

Elke factor heeft in de ogen van Google zijn eigen waarde, en door alle factoren bij elkaar te nemen, beoordeelt Google jouw website en worden op die manier de zoekresultaten bepaald.

Jouw pagina’s optimaal inrichten om te scoren in Google?
Check Tonny’s Über SEO Checklist >>>

Wat is Google Rankbrain?

Google is nu aan de slag gegaan met Machine Learning in hun zoekalgoritmes. Dit stuk techniek wat gebruikt en ontwikkeld wordt noemen ze Rankbrain.

Rankbrain werkt anders dan hoe Google in de basis is begonnen met het ranken van zoekresultaten. Rankbrain kijkt namelijk niet naar de honderden vooraf bepaalde factoren om die vervolgens in een algoritme te beoordelen.

Toekomst van SEO

Google Rankbrain werkt als volgt: Medewerkers van Google hebben ”Trainings Data” bepaald. Deze data bevatten de beste & populairste websites en zoekresultaten, die het echt goed zouden moeten doen in Google.

Vervolgens, gaat rankbrain naar deze websites kijken. Op basis van die websites, bouwt Rankbrain dankzij Machine Learning zijn eigen algoritme. Zelfs de software engineers van Google weten niet hoe dit algoritme is opgebouwd en wat de achterliggende ”gedachte” van Rankbrain is. Dit algoritme zou dus wel de factoren kunnen bevatten die ooit gedefinieerd zijn, maar zeker weten doen we dat niet.

Rankbrain bekijkt nu echt de gehele site als één, in plaats van een site die is opgesplitst in honderden factoren die met elkaar in verbinding zijn. Je gehele site en wat daar omheen gebeurt (m.b.t. die website) wordt nu dus in 1 keer door het algoritme van Rankbrain gehaald, en op basis daarvan zal je website een positie krijgen in de zoekresultaten.

Belangrijk om te realiseren hierbij is dat er dus geen menselijke invloed bij het zoekalgoritme komt kijken. Alles is geautomatiseerd en gaat op basis van Machine Learning. Rankbrain krijgt Trainingsdata, en maakt vervolgens een algoritme om websites goed te kunnen gaan ranken. Vervolgens wordt dit beoordeeld, en begint het proces weer opnieuw.

Rankbrain wordt dus continu beter in het op waarde schatten van een website en het inrichten van de zoekresultaten.

Dus wat worden nu belangrijke factoren om mee te gaan scoren?

Het is lastig om daar nu al de hand op te leggen, maar je kunt er vanuit gaan dat het een volledige beoordeling van je pagina wordt, inclusief alle externe invloeden. Je zou dan kunnen denken aan o.a. de volgende zaken:

  • De variatie in je content (multimedia)
  • Kwaliteit van je content
  • Geef je antwoord op vragen in je content
  • Bezoektijd op je pagina’s
  • (Relevante) backlinks
  • Surfgedrag van de bezoeker
  • De mate van positiviteit / negativiteit in berichtgeving over je bedrijf
  • Engagement(shares, maar ook comments op je pagina zelf)
  • SEOcial waarde (vermelding van je bedrijf op social media, likes, shares etc.)

Rankbrain zal echt naar het totaalplaatje van jouw website en pagina’s gaan kijken. Zal de inhoud en betekenis van jouw website of pagina het allerbeste en meest waardevol zijn voor een bezoeker? Dan zal Rankbrain dat zeker meenemen in de beoordeling van jouw website.

Een vuistregel die je hiervoor kunt aanhouden (en dat geldt eigenlijk voor alles wat je op je website doet) is de volgende:

Kwaliteit over Kwantiteit

Geef jij echt kwaliteit op je website? Help jij bezoekers verder? Inspireer je ze en geef je ze iets waar ze weer mee verder kunnen, of blijf je ze interesseren? Dan ben je goed bezig.

Of ben je teksten aan het schrijven die zo lang mogelijk zijn, zodat je misschien goed kan gaan scoren in Google? ;-)

Ik raad je aan om het eerste te doen. Want als jij waardevol bent voor een bezoeker, kan je ervan uit gaan dat je dat ook zal zijn voor Google. Juist door de recente ontwikkelingen en de ontwikkelingen die komen gaan, zal je je als ondernemer steeds minder bezig hoeven houden met keiharde SEO, maar veel meer met waarde geven.

Uiteraard is de (leesbaarheid van je) techniek achter je website nog wel een belangrijk aspect, maar als je met een goed websitesysteem werkt hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Hoe doet Google dit nu weer?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: “Hoe doet Google dit nu weer? Ze weten al zo veel, en hebben nu dus machines die zichzelf aan het verbeteren zijn?”

Dat klopt ;-) Allemaal om ervoor te zorgen dat ze de best mogelijke zoekresultaten aan hun gebruikers kunnen voorschotelen.

De techniek die Google hiervoor gebruikt hebben ze echter niet zelf ontwikkeld. In het motto van beter goed gekocht dan slecht gemaakt, kochten ze het bedrijf ‘Deepmind’ in 2014 voor ongeveer een half miljoen dollar.

Deepmind was geen zoekmachine gigant of iets in die trend, maar ontwikkelde machines die zichzelf leerden om steeds beter te worden in een spelletje. Hoe dat ging kan je hier zien:

Wat gaaf is om te zien, is dat de computer niet alleen ‘leert’ om steeds het balletje op te vangen, maar dat het zichzelf ook een strategie aan het aanleren is om het level zo snel mogelijk uit te spelen. Je ziet hierdoor dat we dus echt kunnen spreken van zogeheten Machine Intelligence.

Op dit moment is de beoordeling van Rankbrain de 2-na belangrijkste factor in het huidige algoritme van Google. 

Ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat dit in korte tijd de belangrijkste factor zal zijn, en gezien de snelle ontwikkelingen en groei op gebied van Machine Learning ga ik er zelfs vanuit dat Rankbrain op termijn het volledige zoekalgoritme zal gaan vervangen.

Exponentiele groei van Kunstmatige Intelligentie

Omdat het niet mensen zijn, maar machines die nu machines ‘verbeteren’ of ‘slimmer maken’, gaat de ontwikkeling van Machine Learning ontzettend hard. Maar wat voor gevolgen brengt dat met zich mee?

De intelligentie van computers is op dit moment op verschillende vlakken te vergelijken met dat van een chimpansee, en dat vinden wij mensen nog wel interessant of leuk:

kunstmatige-intelligentie-verwachting

Maar in de werkelijkheid zit er eigenlijk helemaal niet zo veel verschil tussen de intelligentie van een chimpansee, de mens, en een superslim persoon als Einstein.

Omdat de computers zichzelf continu kunnen blijven verbeteren, zal het qua intelligentie dus ook geen stijgende lineaire lijn zijn, maar een lijn die exponentieel groeit:

Groei Kunstmatige Intelligentie

Je kan er dus vanuit gaan dat het niet heel lang meer zal duren tot computers slimmer zijn dan de mens (experts verwachten dat dit punt uiterlijk in 2020 bereikt zal zijn).

Leuk, of Eng?

En wat voor gevolgen zal dat met zich meebrengen? Wij mensen kijken namelijk heel anders naar de wereld dan machines:

Human Centered vs Machine Centered

Bron: Things that Make us Smart – Donald Norman

Bekende personen uit de IT industrie, zoals Bill Gates en Andy Rubin (oprichter van Android), hebben zelfs aangegeven een tikkeltje bang te zijn voor deze ontwikkelingen.

Zo hebben machines geen moraal of gevoel (tenzij dat vooraf geprogrammeerd is), en weet je niet hoe ver ze zullen gaan om een bepaald voorgeprogrammeerd doel te bereiken (zou een kleine fout in de code kunnen zorgen dat computers de hele wereld overnemen? ;-) ).
Zelf ben ik er niet echt bang voor, ik denk vooral dat deze ontwikkelingen voor veel mooie nieuwe dingen kunnen zorgen in de toekomst. Wij als mensen en ondernemers zullen verder ontzorgd worden bij ‘saaie’ taken, en zullen nog beter ondersteund worden in het in contact komen met andere gelijkgestemde mensen. Google heeft daar met Rankbrain in ieder geval weer een mooie stap mee gemaakt.

Wat denk jij van de nieuwe ontwikkelingen bij Google? Aan de slag om je site nog waardevoller te maken, of ga je je voorbereiden op een hostile takeover van de machines op onze wereld? ;-)