arrow_drop_up arrow_drop_down
Page experience gaat je ranking beïnvloeden: zo bereid je je erop voor
14 juli 2020 
in SEO

Page experience gaat je ranking beïnvloeden: zo bereid je je erop voor

Google Page Experience: dit is het

Lang verhaal kort: het nieuwe algoritme is erop gericht om te begrijpen hoe een gebruiker een specifieke pagina op je website ervaart. Het kijkt bijvoorbeeld naar:

  • hoe snel de pagina laadt
  • of de pagina mobile-friendly is
  • of de pagina draait op HTTPS
  • de aanwezigheid van opdringerige advertenties
  • of de content over de hele pagina danst tijdens het laden.

Page Experience bestaat uit een paar bestaande Google search ranking factors, zoals de mobile-friendly updatePage Speed Update, de HTTPS ranking boost, de intrusive interstitials penalty, en de safe browsing penalty. De maatstaven voor snelheid en gebruiksvriendelijkheid zijn helemaal gefinetuned. Dit noemt Google Core Web Vitals.

Core web vitals

Dit zijn levensechte, gebruikersgerichte statistieken die een score geven op aspecten van je pagina, zoals laadtijd, interactiviteit en de stabiliteit van de content tijdens het laden. Deze statistieken vallen weer onder de volgende maatstaven:

  • Largest Contentful Paint (LCP): meet laad performance. Om een goede user experience score te garanderen, moet de LCP binnen 2,5 seconden na de start van het laden plaatsvinden.
  • First Input Delay (FID): meet interactiveit. Voor een goede score moet je pagina een FID van minder dan 100 miliseconden hebben.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): meet zogenaamde visual stability: is je content stabiel tijdens het laden? Voor een goede score houdt je pagina de CLS onder 0,1. 

Hoe beïnvloedt dit je ranking?

Wanneer je al deze nieuwe en bestaande factoren bij elkaar optelt, heb je de kern van de Page Experience update te pakken. Google heeft laten weten dat de page experience op zich de ranking niet beïnvloedt, maar dat elk element binnen de maatstaven meespeelt in het algemene ranking algoritme van Google.

Nog even alles op een rij. Zie hier hoe Google elk individuele factor beschrijft:

Nieuw: Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulative Layout Shift (CLS) is een nieuwe maatstaaf die kijkt naar de stabiliteit van de pagina tijdens het laden. Met andere woorden: verplaatsen beelden, content en buttons op de pagina terwijl die laadt of staat het als een huis? Als de layout ook maar een beetje verandert tijdens het laden, kan dit leiden tot een slechtere gebruikerservaring. In de GIF hierboven laat Google zien wat ze bedoelen.

Zo bereid je je voor op deze update

Allereerst: geen paniek. Google heeft laten weten dat deze nieuwe ranking factoren op z'n vroegst ergens in 2021 live gaan. Ze hebben zelfs beloofd om zo'n zes maanden voordat de update live gaat nog even een seintje te geven. Google geeft ons allemaal wat meer tijd door de onstabiele omstandigheden waarin we nu allemaal leven tijdens deze pandemie. Wij zullen weer een seintje geven zodra we van Google horen wanneer de update echt gereleased wordt!

Toch kun je nu al wel het een en ander doen om je voor te bereiden op de bovengenoemde ranking veranderingen. De tools die we in dit artikel met je delen, helpen je al een heel eind op weg. Je kunt ook hier nog even kijken: Core Web Vitals report in Google Search Console.

Hoe groot wordt deze update? We weten dat sommige van Google's eerdere updates veel impact hebben gehad op de zoekresultaten. Zo had Panda's eerste release impact op ongeveer 11,8% van alle zoekacties. Google BERT had invloed op 10% van de zoekopdrachten, maar de HTTPS update deed weer niet zoveel. Wat de invloed wordt van deze update, weten we nog niet.

Rudy Galfi, de product lead in het Google Search ecosystem team heeft laten weten dat ze het er niet over hebben hoe zwaar elk onderdeel weegt in de ranking. Hij zei wel dat goede content een van de meest belangrijke factoren blijft: zo belangrijk zelfs dat geweldige content met een slechte page experience nog steeds hoog kan scoren in Google.

Goede content blijft dus koning

“Hoewel alle componenten van de page experience belangrijk zijn, zullen de pagina's met de beste informatie nog steeds het hoogst scoren. Ook als sommige aspecten van de page experience ondermaats zijn. Een goede page experience is niet belangrijker dan goede, relevante content. Als er meerdere pagina's zijn met soortgelijke content, wordt de page experience wél belangrijker voor de resultaten in Search,” laat Google weten.

Top Stories. Voorheen moest je een AMP pagina hebben om in Google's Top Stories te komen. Dit is niet langer het geval voor mobiele Google Search resultaten. Google zal de page experience wel laten meewegen in welke content in de Top Stories getoond wordt, maar het is niet meer nodig om daar een AMP pagina voor te hebben. Die pagina's zullen nog steeds getoond worden in de zoekresultaten, alleen gaan ze nu de concurrentie aan met andere pagina's die misschien geen AMP-label hebben.

AMP. Heb je wel AMP, dan is het goede nieuws volgens Rudy Galfi dat de meeste AMP pagina's super goed scoren op page experience punten. Ze zullen niet vanzelf alle vakjes aanvinken, maar AMP is zo gebouwd dat het je wel kan helpen.

Google on mobile zal de page experience score van je AMP content wel gebruiken, gezien Google AMP pagina's toont op mobiel. Heb je een AMP pagina, dan zal Google de AMP pagina experience gebruiken voor de ranking. Je bent dus nog steeds enigszins afhankelijk van wat Google laat zien aan de gebruiker voor de scores.

Waarom is dit belangrijk?

Google heeft laten weten dat er een set nieuwe ranking factoren aankomen onder de noemer “Page Experience”. Dit betekent dat we tot 2021 hebben om ons voor te bereiden op deze ranking update. Gebruik de tools die Google aanreikt om je eigen site en die van je eventuele klanten klaar te stomen voor deze update. We zullen je laten weten wanneer de update officieel live gaat en wat je nog meer kunt doen om er helemaal klaar voor te zijn.

Bron: Searchengineland

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen