arrow_drop_up arrow_drop_down
SERP (Search engine result page)

SERP (Search engine result page)

De SERP of zoekresultatenpagina is de pagina waarop een online zoekmachine zijn resultaten laat zien nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft uitgevoerd. Die pagina’s zijn bij de verschillende zoekmachines enigszins vergelijkbaar ingedeeld. Er zijn overigens meerdere zoekinstellingen die een gebruiker kan maken, waardoor hij bijvoorbeeld alleen op afbeeldingen zoekt.

Wat is SEO?

Betaalde resultaten (SEA)

De zoekresultaten worden op een vaste manier getoond aan de gebruiker. Eerst krijgt de gebruiker de betaalde zoekresultaten te zien. Dat zijn advertenties, die de vorm van een zoekresultaat hebben gekregen.

De zoekmachines moeten dit natuurlijk aangeven, maar doen dat zo onopvallend mogelijk. Advertenties van dit type heten SEA (Search Engine Advertising) en worden vaak via een soort van veiling aan de hoogstbiedende, maar ook meest geschikte aanbieder verkocht.

Organische resultaten (SEO)

Vervolgens ziet de gebruiker de organisch gevonden resultaten. Elke zoekmachine doet zijn uiterste best om de meest geschikte webpagina’s hier bovenaan te tonen. Hoe beter het zoekalgoritme een resultaat geeft wat de gebruiker zocht, hoe groter de kans is dat de gebruiker terug blijft komen.

Als markteer kun je deze organische zoekresultaten beïnvloeden door te zorgen zoekmachine optimalisatie toe te passen. Dit noemen we ook wel SEO. Hoe beter Google, Bing en Yahoo! je website aan vinden sluiten op een zoekopdracht (bestaande uit keywords), hoe hoger jouw website in de zoekresultaten kan komen te staan.

Dat geldt dus ook voor de meta data die jij aan jouw content koppelt, zoals aan bijvoorbeeld het optimaliseren van afbeeldingen. Een gebruiker kan ook op afbeeldingen zoeken bijvoorbeeld en krijgt ook dan afbeeldingen in ‘meest geschikte ’volgorde voorgeschoteld. Verkoop jij bijvoorbeeld auto’s dan kan ook dat een aantrekkelijke manier zijn om gevonden te worden.