Doorstaat jouw website de 5 seconden test?
De kans dat een bezoeker je website verlaat is het grootst in de eerste paar seconden. Dit voorkom je door direct een heldere en relevante boodschap te tonen. Benieuwd of jouw website direct helder en relevant is voor jouw doelgroep?
Doe de 5 seconden test.
Wat is een 5 seconden test?
Dit is een methode waarbij het bovenste gedeelte van je landingspagina voor 5 seconden wordt getoond aan een tester. Hierna beantwoordt de tester een aantal – door jou geformuleerde – vragen op basis van zijn indruk en herinnering van de pagina. Je kunt zelf bepalen wat voor type personen jouw website testen. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, nationaliteit, opleidingsniveau en vakgebied.
Zo test je jouw boodschap bij een representatieve afspiegeling van jouw doelgroep.
Handig in een aantal situaties
Een goede marketeer komt een heel eind door zijn onderbuikgevoel te volgen. Maar door je boodschap of propositie te testen bij je doelgroep weet je of dit gevoel ook daadwerkelijk klopt. Een aantal situaties waarin de 5 seconden test handig is:
- Test of je propositie aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
- Kom erachter of je boodschap wordt begrepen zoals je hem ook bedoelt.
- Onderzoek wat bezoekers vinden van je design of branding.
Een praktijkvoorbeeld
Voor een van mijn websites was ik benieuwd of de bezoeker direct begreep wat ik doe: het realiseren van groei in klanten en omzet door inzet van datagedreven marketing. Normaal vraag ik in mijn directe omgeving een aantal mensen om hun mening te geven. Maar gezien zij al weten wat ik doe wilde ik het eens testen bij mensen die geen voorkennis hadden. Hiervoor deed ik de 5 seconden test met UsabilityHub.
De testers kregen onderstaande landingspagina te zien, waarna ze 2 vragen moesten beantwoorden.
Ik filterde de mogelijke testers op leeftijd, functie en locatie. Vervolgens duurde het 4 dagen voordat 10 testers de test hadden voltooid. En nu… tijd voor de resultaten!
Hieronder vind je een aantal antwoorden op vraag 1:
- Welke dienstverlening biedt deze organisatie aan?
Oei, blijkbaar is de propositie dus niet helder. Om ‘mindfull’ kon ik zelfs een beetje lachen.
Ik deel ook meteen een aantal antwoorden die ik kreeg op vraag 2:
- Wat maakt deze dienstverlening uniek?
Wederom geen goede score. Sommige feedback was prima, maar het grootste deel van de testers begreep niet direct wat mijn boodschap was.
De eindscore: deze website is niet geslaagd voor de 5 seconden test.
Het grote voordeel van de test: waardevolle feedback
Het voordeel van deze antwoorden is natuurlijk dat je direct input hebt om de inhoud of de vorm van je website of propositie te verbeteren. Benieuwd of je boodschap na de aanpassing wél helder en relevant is? Test hem gerust nog een keer!
Deze methode is uitermate geschikt voor organisaties met complexe producten of proposities. Hierbij is het lastig om zonder input van je doelgroep direct een heldere propositie te ontwikkelen. Met de 5 seconden test krijg je waardevolle feedback om deze proposities (continu) aan te scherpen. Zo voorkom je dat websitebezoekers onnodig binnen de eerste paar seconden je website al verlaten.
Nog meer testen voor je website
Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer testen doen om je website te verbeteren? Probeer dan ook eens onderstaande tools:
- Analyseer het gebruikersgedrag op je website door middel van video-opnames met Hotjar.
- Voer A/B-tests voor je landingspagina’s met Unbounce.
- Of meet het klikgedrag op je website met Google Tag Manager.