SERP (Search engine result page)

SERP (Search engine result page)

De SERP of zoekresultatenpagina is de pagina waarop een online zoekmachine zijn resultaten laat zien nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft uitgevoerd. Die pagina’s zijn bij de verschillende zoekmachines enigszins vergelijkbaar ingedeeld. Er zijn overigens meerdere zoekinstellingen die een gebruiker kan maken, waardoor hij bijvoorbeeld alleen op afbeeldingen zoekt.

Wat is SEO?

Betaalde resultaten (SEA)

De zoekresultaten worden op een vaste manier getoond aan de gebruiker. Eerst krijgt de gebruiker de betaalde zoekresultaten te zien. Dat zijn advertenties, die de vorm van een zoekresultaat hebben gekregen.

De zoekmachines moeten dit natuurlijk aangeven, maar doen dat zo onopvallend mogelijk. Advertenties van dit type heten SEA
Search Engine Advertising (SEA), oftewel: zoekmachine adverteren. Google Adwords is de meest bekende vorm van SEA. Hier vind je SEA tips, technieken, mogelijkheden en voorbeelden.
(Search Engine Advertising) en worden vaak via een soort van veiling aan de hoogstbiedende, maar ook meest geschikte aanbieder verkocht.

Organische resultaten (SEO)

Vervolgens ziet de gebruiker de organisch gevonden resultaten. Elke zoekmachine doet zijn uiterste best om de meest geschikte webpagina’s hier bovenaan te tonen. Hoe beter het zoekalgoritme een resultaat geeft wat de gebruiker zocht, hoe groter de kans is dat de gebruiker terug blijft komen.

Als markteer kun je deze organische zoekresultaten beïnvloeden door te zorgen zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie , ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van je website voor de zoekmachines zodat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. We richten ons dan op de zogenaamde..
toe te passen. Dit noemen we ook wel SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization (NL: zoekmachine optimalisatie). SEO is de kunst van het optimaliseren van je website voor de zoekmachines zodat je beter gevonden wordt.
. Hoe beter Google, Bing
Bing (voorheen Live Search, Windows Live Search en MSN Search) is een zoekmachine van Microsoft. Deze zoekmachine werd gelanceerd op 3 juni 2009 en is, met 3% van de totale zoekopdrachten, de op één na grootste..
en Yahoo! je website aan vinden sluiten op een zoekopdracht (bestaande uit keywords
Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc. Om te zorgen dat jouw klanten jou op de juiste keywords voor jouw diensten vinden in Google (SEO), is..
), hoe hoger jouw website in de zoekresultaten kan komen te staan.

Dat geldt dus ook voor de meta data die jij aan jouw content koppelt, zoals aan bijvoorbeeld het optimaliseren van afbeeldingen
Naast website content kun je ook de afbeeldingen op je website optimaliseren voor de zoekmachines zoals Google. Dit is een effectieve manier om beter gevonden te worden op keywords die voor jou relevant zijn. Veel..
. Een gebruiker kan ook op afbeeldingen zoeken bijvoorbeeld en krijgt ook dan afbeeldingen in ‘meest geschikte ’volgorde voorgeschoteld. Verkoop jij bijvoorbeeld auto’s dan kan ook dat een aantrekkelijke manier zijn om gevonden te worden.