Autoriteit
Wat is een autoriteit?
Een autoriteit is een kennisleider of expert op een specifiek gebied. Dit kan een website of organisatie zijn, maar in de meeste gevallen is een autoriteit echter persoonsgebonden. Deze persoon heeft een dusdanige kennis op een bepaald vakgebied dat mensen graag bij deze specialist te rade gaan als ze op zoek zijn naar betrouwbare informatie over dit onderwerp. De informatie die deze instantie weergeeft wordt dan ook absoluut als waarheid aangenomen. Een autoriteit zal zich onderscheiden in (een combinatie van) expertise, vakbekwaamheid en prestaties.
Een autoriteit kan gezien worden als status. Deze status kun je jezelf nooit toekennen, dit moet je verdienen. Autoriteit moet dan ook in direct verband worden gezien met vertrouwen. Op het moment dat een persoon wordt gezien als een autoriteit in een vakgebied, heeft deze persoon een hoog aanzien. Een autoriteit krijgt aanzien door nuttige informatie te verspreiden naar een doelgroep. Dit kan gerealiseerd worden door onder andere het schrijven van blogs, het opzetten van een kennisbank of het geven van webinars. Hiervoor kunnen diverse (digitale) platforms als websites, social media, fora en online community gebruikt worden. Publiciteit en aandacht is dus een belangrijk om deze status te creëren. Een persoon of organisatie dat niet de aandacht zoekt, zal immers nooit opvallen bij de doelgroep.
Het verstrekken van waardevolle en nuttige informatie zal het aanzien van een persoon verhogen. Door het verwerven van een autoriteit status zal er meer naar de betreffende persoon geluisterd worden en ideeën worden overgenomen. Doordat een autoriteit in staat is om keuzes te beïnvloeden, is het opbouwen van een autoriteit een veel voorkomende doelstelling. Een organisatie die in een specifieke specialiteit een autoriteit status weet te creëren zal immers veel makkelijker klanten kunnen aantrekken. Een autoriteit wordt in dat geval gezien als overtuigingskracht. Autoriteit is dan ook één van de overtuigingsprincipes van meester psycholoog (en overtuiger) Robert Cialdini.
Een voorbeeld van een autoriteit is een tandarts. Deze persoon wordt vaak gezien als een autoriteit op het gebied van mondverzorging. Zijn of haar adviezen worden direct overgenomen en opgevolgd. Ook een website die veel kwalitatieve externe hyperlinks naar de website heeft, wordt vaak gezien als een autoriteit. Daarnaast worden keurmerken, gewonnen prijzen en positieve reviews vaak als belangrijke actor gezien in het beoordelen of iemand een autoriteit is.