Niche Marketing

Een nichemarkt (alleen niche mag ook) is een specifiek, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Vaak is dit gebied niet heel groot. Een nichemarkt ontstaat doordat een bedrijf inspeelt op specifieke behoeftes van klanten die door de hoofdmarkt nog niet of niet voldoende worden bevredigd.Zo is internet marketing een niche van “gewone” marketing en SEO weer een niche van internet marketing.Niche marketing gebeurt wanneer je inzet op het vinden en bedienen van die kleine maar potentieel winstgevende marktsegmenten. Het voordeel van nichemarketing is dat je in een kleine groep een hoog slagingspercentage hebt. Je hebt immers vooraf onderzocht dan wel van je klant gehoord waar hij behoefte aan heeft.Door specifieke producten en diensten aan te bieden in een kleine doelgroep waarvan je van te voren al weet dat ze je product of dienst zullen afnemen, vergroot je je kansen en positie binnen deze markt.Een nichemarkt wordt overigens pas echt succesvol wanneer je meerdere producten kunt verkopen aan dezelfde klanten. Doe je binnen de internet marketing bijvoorbeeld alleen aan SEO? Dan heb je de klant – als het goed is – op den duur alles geleerd en verteld op dat gebied en kun je niets meer voor hem betekenen. Ben je daarnaast echter ook goed in affiliate marketing? Dan is de kans groter dan je klant ook daar meer over wil weten (lees: kopen) van je.