Marketingmix

In jouw marketingplan beschrijf je jouw marketingactiviteiten. De term marketingmix is de verzamelnaam voor alle activiteiten en de samenhang tussen jouw uitingen en aanpassingen.

De 4 P's van de Marketingmix

Je kunt jouw eigen marketingmix beschrijven door alle P’s van marketing na te lopen. Het originele model bestaat uit 4 P’s:
  1. Prijs (wat kost jouw dienst of product)
  2. Product (wat verkoop je, waarmee voeg je waarde toe voor de klant)
  3. Plaats (waar verkoop je jouw product of dienst)
  4. Promotie (alle reclame en communicatie die jij maakt en verspreidt over jouw product)
marketingmix

Extra P's...

Tegenwoordig zijn er extra P’s bijgekomen. Het kan geen kwaad om voor jezelf te bekijken of deze voor jouw marketingplan relevant zijn:
  • Personeel (welke service of ondersteuning geef je aan de klant, hoe is jouw verkooppersoneel getraind)
  • Periferie (omgevingsfactoren, zoals de locatie van jouw bedrijf)
  • Packaging (de verpakking)
  • Partners (met wie werk je samen)
  • Presentatie (hoe ziet het eruit)
  • Proces (hoe soepel verloopt de customer journey, jouw serviceafdeling of productieproces)
  • Physical evidence (Bewijs van de kwaliteit van jouw dienst, zodat je klanten laat zien dat er weinig risico is. Het is een beetje een rekbaar begrip, waardoor je er ook online reviews onder mag rekenen)