SWOT Analyse
Klantenpiramide
CANVAS model van Osterwalder
Ansoff Model
STP-model
Waardeketen van Porter
Porter Vijfkrachtenmodel
Porter Generieke Concurrentiestrategieën
[...]
Deze regel stelt dat 20% van de klanten 80% van de omzet genereren binnen het bedrijf.Door dit in te delen in een piramide, ontstaat er een visuele weergave. De klanten worden gesegmenteerd naar omzet. De “A-klanten” bevinden zich in de top, de “B-klanten” zijn in het midden te vinden wat onderaan ruimte laat voor de “C-klanten”.Het is op deze manier goed mogelijk om te zien wie precies de klanten zijn die voor 80% of meer omzet zorgen, en welke klanten daarbuiten vallen. Door een beeld te schetsen van deze klanten kan er bepaald worden welke klanten zich aan de top bevinden. Dit zijn de “A-klanten”. Tevens kan er worden bekeken bij welke klanten nog potentie ligt. Dit zijn (voornamelijk) de “B-klanten”. Het behoeft weinig uitleg hoe de “C-klanten”dan gezien worden: klanten waarbij geen potentie verwacht wordt.