Eenvoudig je Linkedin contacten uitbreiden

Ik krijg de laatste tijd steeds meer vragen over mijn Linkedin strategie en dan met name hoe ik binnen 4 maanden van minder dan 2.000 contacten naar bijna 7.000 contacten ben gegaan. Nu is dat geen hele baanbrekende strategie geweest maar ik wil in dit blog toch enkele tips om je Linkedin contacten uit te breiden op een rijtje zetten.

Waarom Linkedin?

De afgelopen jaren heb ik mijn social media focus met name op Facebook gericht maar sinds enkele maanden heb ik deze focus verschoven naar Linkedin. Hoewel ik nog steeds veel advertenties op Facebook plaats (of in mijn geval laat plaatsen door Chris van Switch) heb ik mijn contentstrategie behoorlijk teruggeschroefd.

Ik merkte namelijk dat ik steeds moeilijker vond om organisch bereik op Facebook te krijgen. Steeds vaker ben je als paginabeheerder genoodzaakt te betalen om je eigen fans te bereiken. Dat hangt deels samen met je EdgeRank maar ook met het feit dat Facebook de ene na de andere update uitrolt om het bereik van commerciële content terug te dringen. Ik merkte dat het voor mij steeds minder de tijd en energie waard was om dat organische bereik constant te moeten blijven voeden.

Ook begon ik me steeds meer te storen aan het lagere niveau (sorry dat ik het zeg) en de hoge mate van gezeur negativiteit in Facebook comments. Ik merkte dat niet eens zozeer op mijn eigen posts maar met name in mijn tijdlijn in het algemeen. Ik begon het vermoeiend te vinden. Niet voor niets heb ik meer dan 4.000 ‘vrienden’ van mijn persoonlijke profiel verwijderd in een laatste nobele poging mijn tijdlijn op te schonen.

Linkedin kwalitatiever?

Ik merkte dat Linkedin voor mij kwalitatiever voelde. De interactie op geplaatste content is vaak hoger maar ook veel positiever en van een hoger niveau. Ik zie en krijg veel meer inhoudelijke reacties van gelijkgestemde ondernemers.

Ook zie ik dat op letterlijk dezelfde content, bijvoorbeeld een nieuwsitem van nu.nl, op Facebook veel negatieve/boze/zeurderige reacties oogst terwijl er op Linkedin met name inhoudelijke/opbouwende reacties onder staan.

Nu zal ik met deze statements wel veel te veel generaliseren maar dit is mijn persoonlijke ervaring. Niet boos reageren dus op dit blog 😉

Enkele jaren geleden zei ik in een interview al eens iets over het nadeel van ‘negativiteit’ op social media, wellicht herken je jezelf hierin:

Je Linkedin contacten uitbreiden

Goed, nu je een beetje context hebt over mijn beweegredenen achter de overstap naar Linkedin zal ik je enkele tips geven die ik gebruik om mijn contacten en bereik te vergroten.

1. Koppel je Gmail

Dit is misschien wel de simpelste manier om snel je contacten uit te breiden. In Linkedin Klik je op ‘Mijn netwerk’. Vervolgens zie je links in beeld hoeveel connecties je hebt en daaronder een knop met ‘meer opties’.

Linkedin contacten uitbreiden

Als je daarop klikt dan zie je dat je jouw mailadres, bijvoorbeeld je Gmail kunt koppelen. Wanneer je dat doet dan kijkt Linkedin naar alle mailadressen waar jij ooit contact mee hebt gehad en zoekt daar de bijbehorende Linkedin profielen bij.

Linkedin contacten uitbreiden Gmail

Zo kun je met enkele simpele muisklikken een connectieverzoek sturen naar iedereen waar jij ooit persoonlijk mee gemaild hebt. Dat zijn dus mensen waar je daadwerkelijk ooit mee in contact bent geweest. Zeker als je al een tijd actief bent zullen dat er honderden, zo niet duizenden zijn.

Linkedin contacten uitbreiden Gmail stap 2

Upload je klantenlijst

Naast het koppelen van je mail kun je ook een bestand met mailadressen uploaden en daar een connectieverzoek naartoe sturen. Met deze optie moet je natuurlijk wat voorzichtiger omgaan. Ik raad je daarom niet aan om bijvoorbeeld je hele nieuwsbrief lijst te uploaden (tenzij je die mensen allemaal echt goed kent).

Een klantenlijst of bijvoorbeeld een gastenlijst van een evenement behoort al wel snel tot de opties. Dit zijn immers mensen die iets bij jou hebben gekocht (en die het waarschijnlijk heel leuk vinden om te linken) of mensen die bij je op bezoek zijn geweest.

Klantenlijst uploaden Linkedin

Gebruik SalesNavigator

Naast het uploaden van contacten die je al kent, kun je ook op zoek gaan naar relevante contacten die je nog niet kent. Met Linkedin Salesnavigator kun je bijvoorbeeld heel gericht zoeken op bepaalde doelgroepen. In mijn geval bijvoorbeeld naar collega ondernemers die ook in de marketing branche zitten, die de functietitel ‘eigenaar’ hebben en al in contact zijn met iemand uit mijn netwerk.

Linkedin contacten uitbreiden via SalesNavgator

Ik kan deze profielen bezoeken en de stoute schoenen aantrekken om (met een leuk bericht) een connectieverzoek / persoonlijke uitnodiging te sturen. Zo kan ik mijn bereik op Linkedin vergroten maar ook heel gericht interessante nieuwe contacten opdoen waarmee het wellicht ook interessant is om offline af te spreken.

SalesNavigator add-on in Gmail

Een extra handige tool is de SalesNavigator add-on voor Gmail. Hiermee kun je in Gmail direct het bijbehorende Linkedin profiel zien van degene die jou mailt. Zo kun je dus ook consequent iedereen toevoegen waar je mee in contact komt.

Linkedin contacten toevoegen vanuit Gmail

Reageer op andere posts

Een iets minder ‘agressieve’ manier om je contacten uit te breiden is simpelweg om te gaan reageren op posts van anderen die relevant zijn aan jouw werkveld. Met een leuke reactie voeg je waarde toe aan de post van een andere en breng je jezelf tevens in beeld voor iedereen die deze post ziet. Zo bestaat er de kans dat je toegevoegd wordt door deze leden of door degene die de post geplaatst heeft natuurlijk.

Plaats waardevolle content en wek interactie op

Wil je meer op een organische manier groeien en liever toegevoegd worden dan dat je zelf actief connecties aangaat? Start dan een waardevolle contentstrategie waarin je leuke tips en trends omtrent jouw vakgebied deelt. Probeer daarbij interactie op te wekken zodat je post mee bereik krijgt.

Kortgeleden plaatste ik bijvoorbeeld een videootje vanaf Bali waar ik iets vertelde over mijn aanstaande online marketing seminar en kijkers de gelegenheid gaf om een gratis ticket te winnen door te reageren. Dat gaf al heel snel bereik en een hoop toffe reacties.

Ik heb in dit geval ook iedereen die een reactie achterliet toegevoegd als contact. Iemand een uitnodiging sturen nadat ze op jouw post gereageerd hebben is namelijk veel logischer/kwalitatiever dan iemand blind toevoegen.

Naast het zelf toevoegen van contacten uit de reacties merk ik ook dat ik iedere keer na het plaatsen van nieuwe content een flinke lading uitnodigingen van nieuwe contacten krijg.

Maak het multimediaal

Ga je voor de contentstrategie? Zorg dan dat je multimediaal aan de slag gaat. Net als bij andere social media platformen zul je zien dat je bereik snel minder wordt wanneer je alleen maar linkjes naar je eigen website plaatst. Ook Linkedin houdt haar gebruikers graag op Linkedin.com zelf en dus doe je er goed aan om daar aan bij te dragen.

Foto’s, video’s en korte inspirerende teksten op Linkedin zelf zullen daarom veelal beter werken dan een externe link. Wissel dit ook af zodat je zowel kijkers, lezers als luisteraars van iets waardevols kunt voorzien.

 Door anderen te taggen zorg je ook weer voor meer verbondenheid en bereik binnen jouw niche.

Tip: Bekijk hier mijn laatste updates op Linkedin om te zien welke soorten content ik gebruik en welke de meeste waardering / interactie opgeleverd hebben.

Houd het zakelijk!

Iets wat me wel opgevallen is, is dat niet-zakelijke boodschappen minder gewaardeerd worden op Linkedin dan op andere social media platformen. Daar waar ik mijn Instagram stories regelmatig volgooi met vakantiekiekjes, mooie wijntjes in de zon en familiemomenten deel ik op Linkedin eigenlijk alleen mijn zakelijke mijlpalen, inzichten en relevante aankondigingen. Logisch ook, Linkedin is niet zozeer bedoeld voor ‘entertainment’ en dat maakt het platform nu ook juist zo waardevol.

Disclaimertje

Linkedin is in de kern echt bedoeld om 1-op-1 te ‘linken’ met relevante contact. Hoewel ik je in dit blog een aantal tips heb gegeven om je contacten snel uit te breiden moet het niet je doel zijn om koste wat kost ‘zoveel mogelijk’ contacten te krijgen. Het zal je doel moeten zijn om zoveel mogelijk waardevolle connecties te maken. Daarom heb ik je tips gegeven om in contact te komen met mensen die je al daadwerkelijk kent en/of met mensen die je eigenlijk zou moeten kennen.

Het is dus geenszins mijn intentie om er met dit blog een cijferspelletje van te maken. In mijn ogen is het een hele kwalitatieve manier om je netwerk uit te breiden 😉