Keywords uitbreiden in Google Ads
In Google Ads adverteer je op bepaalde keywords. Dit zijn de woorden waarvan je verwacht dat je doelgroep er op zoekt in Google en waarvan je wilt dat jouw advertentie dan wordt vertoond. Hieronder vind je enkele technieken om aan de juiste keywords voor Google Ads te komen en ook hoe je meer rendement uit je keywords haalt:
Start met je "Top of Mind" keywords
Wanneer je start met adverteren in Google Ads dan is het aan te raden om te beginnen met je top of mind keywords. Dit zijn de woorden die direct bij je opkomen als je denkt aan je website/product. Het zijn de woorden die je zonder nadenken op kunt noemen en zodoende ook meestal de "hoofdonderwerpen" van je business. Door hiermee te starten heb je meestal meteen de meest belangrijke keywords te pakken en kun je rustig aan uittesten hoe je advertenties en landingspagina het doen.
Meer bereik met dezelfde keywords
Je kunt meer mensen bereiken met deze keywords door ze in verschillende varianten in je Ads campagne te plaatsen. Bijvoorbeeld in het geval van een website over tuinmeubelen:
- houten tuintafel
- "houten tuintafel"
- [houten tuintafel]
Je ziet dat ik het keyword ook met quotes en blokhaken heb geplaatst. Het keyword zonder quotes en blokhaken betekent dat als iemand op deze twee woorden zoekt in welke volgorde dan ook dat jouw advertentie daarbij wordt vertoond. Quotes geven aan dat je advertentie ook weergegeven moet worden wanneer iemand op deze twee woorden in deze volgorde zoekt maar bijvoorbeeld met iets er tussen zoals bij "houten tuinstoelen en tuintafel" Blokhaken geven de exacte zoekterm aan, je advertentie wordt dan alleen weergegeven als iemand zoekt op houten tuintafel. Door het op deze manier te doen bereik je meer mensen en ben je ook specifieker aan het adverteren. Je kunt ook in je statistieken zien uit welke keywordcombinaties je de beste resultaten opleveren.
Keywordsuggesties in Google Ads
Als je een advertentiegroep maakt in Google Ads dan kun je direct keywords ingeven waar je op wilt adverteren. Aan de rechterkant naast het typvenster genereert Google dan meteen een lijst met soortgelijke keywords die eventueel interessant voor je zijn. Je kunt die simpelweg aanklikken als je ze een waardevolle uitbreiding vindt.
De KeywordTool van Google
Als je zelf geen inspiratie meer hebt of je wilt een beetje brainstormen over nieuwe onderwerpen/keywords/niche markten dan kun je de Google KeywordTool gebruiken. Met deze tool kun je zoekvolumes opvragen en zodoende dus controleren hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht en welke woorden daarbij verder interessant zijn.
Keywords "lenen" van je concurrenten
Een laatste kleine tip is om te kijken naar de keywords die je concurrenten gebruiken. Dat kan niet bij de Ads advertenties van je concurrenten maar wel bij de organische resultaten aan de linkerkant in Google. Je kunt die keywords uit de broncode halen, dat doe je door op de website van je concurrent met je rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor "bron weergeven". Je ziet dan de code van de website en daarin kun je zien welke meta keywords je concurrent gebruikt.