schrijven-voor-het-web-een-pakkende-homepage

Schrijven voor het web: een pakkende homepage

ā€œJe hebt me beloofd dat nooit meer te doen!ā€ Geschrokken kijk ik op.

Mā€™n vrouw staart me indringend aan. ā€œHoe vaak moet ik je dit nog zeggen? Het is levensgevaarlijk!ā€

Schuldbewust doe ik mā€™n iPhone weer in mā€™n broekzak. ā€œJa, dat weet ik welā€, stamel ik bedeesd. ā€œMaar we staan voor een rood stoplicht. Onder het rijden doe ik het echt niet meer.ā€

Een paar weken eerder had ik hard moeten remmen omdat ik de auto voor me te laat zag stoppen. Ik keek op dat moment op mā€™n iPhone, omdat er een notificatie binnenkwam. Het liep maar net goed af.

We kunnen geen moment meer rustig niksen. Als we even niets te doen hebben, pakken we onze smartphone. Wie weet valt daar wat te beleven. Zo geeft 73% van de Nederlanders toe dat ze hun smartphone zelfs op het toilet gebruiken. En ik moet bekennen dat ik ook tot die groep behoor.

Uit een onderzoek van Microsoft blijkt dat maar liefst 77 procent van alle 18 tot 24 jarigen het eens is met de stelling: ā€œAls niets mā€™n aandacht vraagt, is het eerste dat ik doe mā€™n smartphone pakken.ā€

ā€œOK. Maar wat heeft dat met de tekst van mā€™n homepage te maken?ā€ Hoor ik je vragen. Alles eigenlijk. In deze tijd van infobesitas zijn mensen namelijk extreem bedreven in het razendsnel scannen van een webpagina op zaken die voor hen van belang zijn.

Dit gedrag heeft grote consequenties voor hoe je een goede homepage inricht. Daarbij speelt het schrijven van de juiste teksten een grote rol. Wij schrijven zelfs bij voorkeur eerst de tekst, voordat we met het ontwerp van een homepage beginnen. In dit artikel geef ik je 5 handige tips voor het schrijven van pakkende teksten voor je homepage.

Tip 1: Kom snel ter zake

Uit het eerder genoemde onderzoek van Microsoft bleek ook dat onze aandachtspanne het afgelopen decennium is verkort van 12 naar 8 seconden. Dat zou nog minder zijn dan van een goudvis. Die kan tenminste nog 9 seconden zā€™n aandacht erbij houden.

Die extreem korte aandachtspanne is van groot belang voor je homepage. Want een piepje van hun smartphone en je bezoekers zijn alweer afgehaakt. Probeer daarom binnen die acht seconden de volledige aandacht van je bezoeker te pakken.

Probeer binnen acht seconden de volledige aandacht van je bezoeker te pakken.

Essentieel daarvoor zijn de eerste 6 tot 12 woorden op je homepage. Daarin maak je het de bezoekers duidelijk dat ze hier gaan vinden wat ze zoeken.

Waarover gaat deze website?

argonaut

Een goede manier om snel aandacht te krijgen, is door een vraag te stellen. Een vraag trekt aandacht en mensen voelen zich bijna verplicht om een vraag, in ieder geval voor zichzelf, te beantwoorden. Het zet ze aan het denken. Ze gaan van passief naar actief. Daarmee vergroot je de kans dat ze verder lezen.

Zo beginnen wij onze homepage met de vraag: ā€œMis jij mobiele klanten?ā€ Als het antwoord op die vraag ā€˜jaā€™ is, zal de bezoeker verder willen lezen. En dat geeft ons de kans onze oplossing aan te dragen met de woorden ā€œWij creĆ«ren responsive websites die uitblinken op elk apparaat dat jou met je klanten verbindt.ā€

Nu je de aandacht van de bezoeker hebt, is het zaak die vast te houden. Dit doe je door je bezoeker als het ware bij de hand te nemen en te leiden naar de actie die je wilt dat hij neemt.

Tip 2: Focus op de bezoeker

Om de bezoeker zover te krijgen dat hij de gewenste actie onderneemt, moet je hem er zo snel mogelijk van overtuigen dat het de moeite waard zal zijn om verder te lezen.

Daarvoor moet je eerst goed begrijpen dat jouw tekst niet over jou gaat, maar over hen. Geef jezelf namens de bezoekers van je website nadrukkelijk deze opdracht: ā€œVertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.ā€

ā€œVertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.ā€

Een voorbeeld hiervan vind ik de website van onze klant M&R Adviseurs. Dit adviesbureau heeft zich gespecialiseerd in het fiscaal begeleiden van mensen tijdens ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals scheiding, ontslag en emigratie.

De bodytekst op de homepage begint als volgt:

ā€œHoe zou het zijn als u bij grote levensgebeurtenissen, zoals echtscheiding of ontslag, zich geen zorgen hoeft te maken over de fiscale repercussies?ā€

ā€œHet leven heeft soms verrassingen in petto met grote persoonlijke gevolgen. Op zo'n moment staat je hoofd er niet naar om aan de fiscale aspecten te denken. De consequenties daarvan merk je pas veel later. En dan is het meestal te laat.ā€

Deze tekst concentreert zich volledig op de belevingswereld van de bezoeker, maar confronteert deze ook met een mogelijk probleem. Namelijk dat wat ze nu meemaken in de toekomst grote fiscale gevolgen kan hebben.

De tekst vervolgt met de oplossing:

ā€œM&R Adviseurs kijkt verder dan wet- en regelgeving. Wij kijken naar uw persoonlijke situatie en zoeken de fiscale aanpak die het beste bij u past. Wij waken over uw fiscale belang terwijl u zich concentreert op dat wat er voor u Ć©cht toe doet: uw familie, uw zaak, uw toekomst.ā€

Kijk eens kritisch naar de tekst op jouw homepage. Of nog beter: kijk mee met een paar echte bezoekers. Is de homepage tekst voldoende gericht op de bezoeker? Of gaat het vooral over jouw eigen organisatie, diensten of producten?

Tip 3: Voorkom keuzestress

Ken je de TV-serie 'Oorlog in de keuken', waarin chef Gordon Ramsey in zijn confronterende stijl noodlijdende restaurants probeert te redden? Dan is het je vast opgevallen dat Ć©Ć©n van de maatregelen die hij vrijwel altijd treft, het vereenvoudigen van de menukaart is.

Veel restaurants hebben een menukaart die lijkt op een telefoonboek. En talloze websites hebben homepages die lijken op de menukaart van een Chinees restaurant.

Talloze websites hebben homepages die lijken op de menukaart van een Chinees restaurant.

Zeker bij grotere organisaties wil iedere afdeling zā€™n eigen plekje op de homepage veiligstellen. Als je aan dit traject niet strak leiding geeft, wordt de homepage al snel druk en onoverzichtelijk. De reactie van je bezoeker? Die klikt snel op de ā€˜terugā€™ knop. In vakjargon: een ā€˜bounceā€™.

Je kunt vrij eenvoudig vaststellen of jouw homepage bezoekers aanspreekt of niet door in Google Analytics te kijken naar de volgende twee statistieken:

  • Bounce Rate - Bezoeker klikt niet door naar een andere pagina in de site. Dit getal geeft je een indicatie van hoe goed je homepage erin slaagt om bezoekers een volgende stap te laten zetten. Hoe lager hoe beter. Voor een homepage is een Bounce Rate van meer dan 80% zorgwekkend.
  • Avg. Time on Page - Gemiddelde tijd die een bezoeker op de pagina blijft. Dit cijfer geeft je een goede indicatie van de kwaliteit van de inhoud van de pagina. Hoe hoger hoe beter. Voor een homepage is een gemiddelde bezoekduur van minder dan 30 seconden zorgwekkend. Zeker in combinatie met een hoge Bounce Rate.

Een van de lastigste opgaven bij het schrijven van je homepage tekst is dan ook het stellen van de juiste prioriteiten. Wat wordt de hiƫrarchie van de inhoud op de homepage? Dit helpt je om op een eenvoudige manier een goede hiƫrarchie voor je homepage te bepalen.

Tip 4: Concentreer je doelgroepen

Heeft jouw organisatie meerdere doelgroepen? Dan valt het waarschijnlijk niet mee om die allemaal aan te spreken op de homepage. Voor je het weet, heb je voor elke doelgroep een eigen ingang op de homepage gemaakt. Het resultaat: een chinese menukaart.

Gelukkig is er een techniek waarmee je jouw boodschap kunt concentreren, zodat hij relevant is voor de meeste of misschien zelfs alle doelgroepen. Deze techniek heet ā€˜chunkingā€™. In onze eerdere blogpost ā€˜Chunking: Bedien meerdere doelgroepen met Ć©Ć©n boodschapā€™ leggen we deze techniek uit. Het komt erop neer dat je zoveel mogelijk op zoek gaat naar een boodschap die een gezamenlijke interesse van al je doelgroepen aanspreekt.

Maak je homepage tekst door middel van 'chunking' relevant voor de meeste of misschien zelfs alle doelgroepen.

Een voorbeeld uit onze eigen praktijk is PanCompany. Dit bedrijf levert ervaren en deskundige IT professionals aan de top 200 bedrijven van Nederland. Op de homepage moeten dus zowel latent werkzoekende IT professionals als HR manager van grote organisaties binnen 8 seconden zien dat ze op het juiste adres zijn.

De voor de hand liggende aanpak zou zijn om twee aparte ingangen te maken. ƉƩn voor de IT professionals en Ć©Ć©n voor de HR managers. Maar wij kozen ervoor om beide doelgroepen in Ć©Ć©n zin aan te spreken:

ā€˜Maak het verschil bij de top 200 bedrijven van Nederlandā€™

pancompany homepage

Het resultaat is een rustige, overzichtelijke homepage die beide doelgroepen direct aanspreekt. Probeer voor je eigen homepage ook om de boodschap door middel van chunking zodanig te concentreren, dat hij voor alle doelgroepen aansprekend is.

Leestip:Ā Corporate storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Tip 5: Zet aan tot actie

De bedoeling van elke webpagina, en zeker een homepage, is om de bezoeker aan te zetten tot een actie. Een volgende stap. Meestal het klikken op een link naar meer informatie, maar ook het inschrijven voor een mailing list, het oppakken van de telefoon, het kopen van een product of dienst, het delen via sociale media.

Gek genoeg gaan veel website eigenaren er blijkbaar van uit dat bezoekers zelf wel weten wat de logische volgende stap is. Helaas is dit zelden het geval.

Als je nergens om vraagt, is het antwoord altijd ā€œneeā€.

Bezoek de homepage van je website en vraag jezelf hardop af wat de volgende stap is. Kun je die vraag niet direct beantwoorden, hoe kunnen jouw bezoekers dat dan wel?

Bepaal daarom voor je homepage welke volgende stap je een bezoeker wilt laten nemen. En wijs die bezoeker daarbij de weg. Zorg voor een duidelijke ā€˜call to actionā€™. Een opvallende knop, of een onmiskenbare tekstlink.

Leestip: Schrijven voor het Web: Voice & Tone

Bonus tip: Optimaliseer ook andere pagina's

Je homepage is meestal niet de enige pagina waar je bezoekers binnenkomen. Bij Mediaweb landen verreweg de meeste bezoekers eerst op een blogpost. De homepage is vaak de tweede pagina die ze bezoeken. Als jouw site een blog bevat, is de kans groot dat daarvoor hetzelfde geldt.

Ook bij webwinkels zie je vaak dat de meeste bezoekers direct op een productdetailpagina landen. Zeker via zoekmachines. En uiteraard zien we dit ook bij speciale landingspagina's.

De bovenstaande 5 tips werken dan ook niet alleen voor je homepage, maar feitelijk voor elke pagina waar bezoekers op binnenkomen.Ā 

Daarom is het een goed idee om de templates van jouw blogposts, productdetailpaginaā€™s, landingpagina's en dergelijke zodanig te ontwerpen, dat bezoekers die hier direct aankomen ook binnen 8 seconden vinden wat ze zoeken en begrijpen wat de volgende stap is.