Meer conversie op je website? Deze 5 factoren gaan je daarbij helpen
Goede online vindbaarheid is onmisbaar voor bedrijven die gaan voor groei. Doodzonde dus, als je als marketing manager te weinig uit je online marketing budget haalt. In dit blog gaan we ervan uit dat je al goed scoort met SEO en/of een sterke Google Ads strategie hebt staan. Kortom, aan de bezoekers op je website ligt het niet. Maar waar blijven die acties? Déze 5 factoren gaan zorgen voor meer conversie op je website.
1. De basis: werkend webdesign uit 2021
De kracht van de eerste indruk. Hoe snel klik je zelf weg als een website niet snel laadt, subtiel gezegd wel een flinke opfrisbeurt kan gebruiken of je simpelweg niet kan vinden van je zoekt? Visueel moet je website dus een plaatje zijn, maar daar kun je het gewoon niet meer bij houden. De kracht van modern webdesign én een goed functionerende website is voor conversie dus belangrijker dan ooit.
Wat je te doen staat? Niet besparen op strak webdesign, een sterke huisstijl en een professioneel logo. Voorkom dat je website traag wordt door grote bestanden, duik in links die niet werken en check je belangrijkste functionaliteiten als buttons en formulieren.
2. Content voor SEO én content voor je echte websitebezoeker
Een ontzettend veelgemaakte fout onder marketeers die zich verdiepen in SEO: schrijven voor Google en minder voor je echte websitebezoeker. Met een flink aantal websitebezoekers heeft Google je blijkbaar al gevonden, maar het mislopen van de gewenste conversie kan te maken hebben met te veel focus op de nodige optimalisaties voor Google en te weinig op de behoeften van je doelgroep.
Zijn er pijnpunten? Stip ze aan! Voel je twijfels? Neem ze weg! Een ervaren SEO tekstschrijver pakt beide zaken voor je aan.
3. Pronk met klanten, resultaten en reviews
Tevreden klanten brengen klanten. Durf er dus gerust mee te pronken. Doe dit in de vorm van logo’s van je mooiste klanten, deel resultaten en vraag klanten bij reviews te schrijven. Extra tip! Je kunt subtiel sturing geven aan de inhoud van je reviews. Je hoeft je klant echt niet te vragen om te schrijven hoe goed je bent of hoe goed je product is, maar kunt wel aangeven welke onderdelen je graag terug zou zien in een review. Zo zorg je ervoor dat je reviews ook inhoudelijk sterk zijn.
Stap 2? Voorkom dat je reviews alleen via Google, Trustpilot of een ander reviewplatform te vinden zijn. Deel ze op je eigen website (handmatig overgenomen of met een handige plugin) en deel ze absoluut op je socials! Jij kunt als bedrijf wel vertellen hoe goed je bent, maar het is veel sterker als je klanten dit doen. Dát zorgt voor actie: zó gaan je klanten over op conversie.
4. Blog regelmatig. Ja, echt regelmatig!
Regelmatig bloggen op je website draagt niet alleen bij aan je SEO, maar zorgt ook voor vertrouwen bij je websitebezoekers. Zo laat je zien dat je website volop leeft, je kennis hebt van je eigen branche en de ontwikkelingen goed in de gaten houdt. Dit vertrouwen zorgt voor meer conversie.
Cialdini beweert niet voor niets dat mensen in principe het gedrag of de keuzes volgen van mensen die ergens écht verstand van hebben: experts. Heb jij die kennis? Deel het!
5. And it all ends (and starts) with SEO
Dat het allemaal met SEO begint, is wel duidelijk. Als je echt gaat voor meer traffic, kun je niet onvindbaar zijn in Google. Maar ook voor je conversiepercentage is vindbaarheid heel belangrijk. Hoe veel vertrouwen heb je zelf namelijk, als je een bedrijf nog nooit bent tegengekomen in Google?
Heersen met je website is meer dan aanwezig zijn.
Dus, de boodschap? Zorg dat je aanwezig bent in Google, maar dat je ook écht iets doet met die aanwezigheid. Werk aan een moderne, goed werkende website, creëer ijzersterke content, knal met tevreden klanten, blog regelmatig en durf te investeren in SEO. Met een juiste partij met dezelfde winnaarsmentaliteit als jij hebt, verdien je investering namelijk dubbel en dwars terug.