Conversiecode / Conversiepixel
Een conversiecode (ook wel conversiepixel) is een stukje analyse informatie dat in een witte pixel (vandaar de naam) wordt gestopt. Zo blijft dit onzichtbaar voor de klant, maar ook voor andere partijen die iets willen afvangen. In websites wordt het bijvoorbeeld ingezet op de bedank-pagina bij een verkooptraject. Dan weet je zeker dat het product betaald is en het proces met succes is afgerond.
In een e-mail kan het juist heel nuttig zijn om te weten precies welke klanten de e-mail openen, lezen en doorklikken. Dat geeft je informatie over jouw doelgroep, die verder gaat dan de conversie alleen. Welke onderwerpregel, of tekst vonden ze prettig. Zeker wanner je in e-mailmarketing aan A/B-testen doet.
Houd bij het gebruik van conversie-pixels in sociale media rekening met wijzigingen in het beleid. Zo wil Facebook dat je een Facebook-pixel gebruikt, in plaats van zomaar een conversiepixel. Twitter noemt het de Twitter snippet en zo meer. Lees de webmaster informatie van de door jou gebruikte sociale media goed door en volg de aanwijzingen op.