Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

SERP (Search engine result page)

De SERP of zoekresultatenpagina is de hoofdpagina waarop een internetzoekmachine zijn resultaten laat zien. Die pagina’s zijn bij de verschillende zoekmachines enigszins vergelijkbaar ingedeeld. Er zijn overigens meerdere zoekinstellingen die een gebruiker kan maken, waardoor hij bijvoorbeeld alleen op afbeeldingen zoekt.

De zoekresultaten worden op een vaste manier getoond aan de gebruiker. Eerst krijgt de gebruiker de betaalde zoekresultaten te zien. Dat zijn feitelijk advertenties, die de vorm van een zoekresultaat hebben gekregen. De zoekmachines moeten dit natuurlijk aangeven, maar doen dat zo onopvallend mogelijk. Advertenties van dit type heten SEA (Search Engine Advertising) en worden vaak via een soort van veiling aan de hoogstbiedende, maar ook meest geschikte aanbieder verkocht.

Vervolgens ziet de gebruiker de organisch gevonden resultaten. Elke zoekmachine doet zijn uiterste best om de meest geschikte webpagina’s hier bovenaan te tonen. Hoe beter het zoekalgoritme een resultaat geeft wat de gebruiker zocht, hoe groter de kans is dat de gebruiker terug blijft komen. Als markteer kun je deze organische zoekresultaten beïnvloeden door te zorgen dat op jouw website de SEO optimaal is. Hoe beter Google, Bing en Yahoo! weten wat een gebruiker kan vinden op jouw website, hoe hoger jouw website in de zoekresultaten kan komen te staan.

Dat geldt dus ook voor de meta data die jij aan jouw content koppelt, zoals aan bijvoorbeeld de afbeeldingen. Een gebruiker kan ook op afbeeldingen zoeken bijvoorbeeld en krijgt ook dan afbeeldingen in ‘meest geschikte ’volgorde voorgeschoteld. Verkoop jij bijvoorbeeld auto’s dan kan ook dat een aantrekkelijke manier zijn om gevonden te worden.