Prospect

Een prospect is een potentiële klant. Dat zijn mensen die online zoeken op de diensten die jij biedt, op gerelateerde termen of juist op de naam van jouw concurrent. Deze mensen zijn blijkbaar op zoek naar iets wat jij kunt bieden. Het kunnen ook mensen zijn die zich op jouw website hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, die al eerder jouw website hebben bezocht, maar niks hebben gekocht. Het is de kunst deze prospects te herkennen en op de een of andere manier te kunnen benaderen. De meest voorkomende benadering van een prospect is tegenwoordig e-mail. Meer het is zeker niet de enige manier. Je kunt er ook voor kiezen om een cookie te plaatsen bij een prospect. Zo kun je bij herhaalbezoek de klant een aanbieding doen. Of juist zorgen dat de banners op jouw website passen bij wat je van jouw prospect weet. Hoe meer je weet, hoe beter je jouw website kunt aanpassen aan de bezoeker. Heeft de prospect kinderen, dan kun je daarop inspelen door dit in jouw advertenties terug te laten komen. Third-party cookies kun je ook gebruiken. Daarmee kun je advertenties voor bijvoorbeeld de bekeken schoenen of jurk ook op andermans websites laten terugkomen. Veel mensen ervaren dit echter als irritant en opdringerig. Beter pas je de inhoud van een webpagina aan, aan wat je weet van de klant. Bied jij bijvoorbeeld een zorgverzekering aan met verschillende pakketten, afhankelijk van de gezinssituatie? Dan toon je bij jonge ouders een ander verhaal en andere USP’s dan bij een 65-plusser. Dit wordt veel meer als service, dan als stalking ervaren.