Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Nofollow

Nofollow is te gebruiken in de HTML-code van een pagina. Door dit op een pagina te gebruiken zorg je dat een zoekmachinealgoritme geen waarde toekent aan het doel van de hyperlink. Je geeft dus geen linkjuice door via deze link. Dit ziet er zo uit in de code:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Link text</a>

Wanneer zet je dit in? Dit is te gebruiken bij links die anderen op jouw website kunnen plaatsen, bijvoorbeeld in de commentaren onder een blog. Zo voorkom je dat spamlinks die in de comments geplaatst worden jouw website schaden. Er is aangekondigd dat links minder zwaar gaan wegen in de zoekalgoritmes in de toekomst. Alle browsers geven aan nofollow te respecteren, maar met name bij Google lijken de uiteindelijke resultaten deze uitspraak tegen te spreken.

Sommige contentmanagementsystemen (WordPress in ieder geval), of platformen (YouTube) brengen het ‘nofollow’-attribuut vanzelf aan in de gebruikerscommentaren. Zo ben je meteen en automatisch beschermd tegen misbruik.

Verder wordt er door sommige SEO-experts beweerd dat bepaalde pagina’s op jouw website zo weinig doen voor de SEO-ranking dat je ze net zo goed op nofollow kunt zetten. Denk dan aan pagina’s zoals “over ons”, “algemene voorwaarden” e.d.