Marketing Automation is het automatiseren van de hele keten die je (potentiële) klant doorloopt, vanaf het moment van kennismaking met je bedrijf of product naar de aankoop van je dienst of product en dan door tot het moment dat hij zelf anderen gaat enthousiasmeren over je bedrijf of product. Hierdoor bouw je een uitgebreid profiel op van je klant.
Marketing automation helpt je (potentiële) klanten bij hun zoektocht naar het juiste product of een dienst die aansluit op hun wensen. Door ze op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien, is de kans groter dat ze klant worden bij je. Dit doe je door een geautomatiseerde dialoog te voeren met je klant. Op basis van vraag en antwoord krijg je zo een duidelijk beeld van wat je klant wil en weet het systeem wat je gebruikt automatisch wat de volgende stap is.
De kracht van marketing automation zit hem aan de ene kant in de automatisering – waardoor je niet zelf hoeft bij te houden wat je klant doet en welke stap daarop moet volgen – en aan de andere kant biedt het consistentie en ondersteuning aan je klanten.
Marketing automation zet je in wanneer:
Je uitgebreide en intelligente webforms en landingspagina’s gebruikt
Je meerdere producten binnen meerdere markten verkoopt