Google search

Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines timmeren aan de weg en winnen soms, in bijvoorbeeld de USA aan terrein. Het blijft echter beperkt tot percentages onder de 10 %, terwijl ruim meer dan 80% van het zoekverkeer nog steeds via Google gaat. In Nederland is dit aandeel nog groter. Hou er rekening mee dat in sommige landen zoals China, Google vertrokken is. Google werkt niet langer mee aan de censuur daar en heeft zich teruggetrokken in Hong Kong. Google search maakt gebruik van een geheim, maar veelvuldig bestudeerd algoritme om de beste resultaten te geven op de vraag die een bezoeker stelt aan de zoekmachine. Dit algoritme ontwikkelt continu en wordt telkens verder geoptimaliseerd. Het beloont goede, inhoudelijk informatieve en gestructureerde content. Er is sprake van de er binnenkort een vorm van artificiële intelligentie (AI) onderdeel gaat uitmaken van Google Search. Binnen Google Search kan de gebruiker kiezen om een algemene zoekopdracht te doen. Daarmee krijgt de gebruiker ook ‘verrijkte’ informatie (rich snippets) te zien, zoals kaarten (Google Maps), afbeeldingen en beschrijvingen. Een gebruiker kan er ook voor kiezen om alleen locatie of afbeeldingen als zoekresultaat te ontvangen.