Engagement

Engagement betekent letterlijk betrokkenheid. Binnen de marketing is het doel is om de consument te betrekken bij, enthousiast te maken voor of zelfs te laten participeren in de ontwikkeling van een merk. In plaats van de consument te zien als passieve ontvangers van je berichten, zie je ze dus als actieve en meedenkende partij. Connecten (verbinden) met je klant is daarbij enorm belangrijk. Hoe doe je dat?
  1. Leer je consument kennen. Weet wie hij is, wat hij wil, wat hij van jou als merk of bedrijf verwacht.
  2. Weet wat voor soort engagement je wilt van je klanten. Wil je dat ze enkel je berichten liken op Social Media, wil je dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, wil je dat ze naar je evenementen komen? Focus je op één doel per keer.
  3. Ga in gesprek met je klanten. Vooral op Social Media zien we dat hoe meer bedrijven in gesprek gaan met hun klanten – en dus antwoord geven op vragen, reageren op comments of berichtjes etc. – hoe zichtbaarder ze zijn en hoe meer potentiële nieuwe klanten ze bereiken.
  4. Sta open voor feedback van je klanten en laat zien dat je ermee aan de slag gaat. Hiermee geef je aan dat je graag wilt dat ze meedenken en zullen mensen sneller zeggen wat ze van jou, je bedrijf of je product vinden waardoor jij weer sneller kunt inspelen op hun wensen.
  5. Onthoud dat open gesprekken met je klanten zorgen voor loyaliteit, sales en bovenal leermogelijkheden, aan beide kanten. (Seth Godin).