De Cost per mille (CPM), wordt ook Cost per Thousand (CPT) genoemd (mille is Latijn voor duizend). Het is inmiddels een gebruikelijke maat voor advertenties in allerlei media. Radio, televisie, kranten, tijdschriften, buiten reclame en onlineadvertenties kunnen worden gekocht tegen de prijs per duizend vertoningen. Binnen de marketing is het dé benchmark om te meten hoeveel een campagne kost in verhouding tot de opbrengsten van de uiting of advertentiecampagne. Dit is ook dé manier om online uitingen te kunnen vergelijken met off-line advertenties.CPT of CPM bereken je door de kosten van de advertentie te delen door het aantal vertoningen (per duizend gerekend). Dit zijn wel advertenties waar je betaalt voor het plaatsten van de banner of afbeelding en dus niet per interactie (klik, actie, verkoop) met de potentiële klant. Je betaalt dus voor zichtbaarheid. Dit draagt uiteraard niet alleen bij aan je directe verkopen, maar ook aan de kracht van jouw merk en je naamsbekendheid en reputatie.
Een rekenvoorbeeld:
Totale advertentiekosten € 15.000.
Geschat aantal vertoningen is 2.400.000 mensen.
(€ 15.000/2.400.000) = €0,00625De CPT is dan € 0,00625 x 1000 (dus Euro’s per duizend vertoningen) = € 6,25Dus, als jij een (online) advertentieruimte aangeboden krijgt voor € 20 CPT, betekent het dat je € 20 betaalt voor elke duizend vertoningen (online, tv, outdoor) of per duizend exemplaren in de oplage van tijdschrift/krant.